scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 10:26

Hallo,

Ik twijfel heel erg om Enya te scheren.
Het liefst helemaal.
Enya is een fjord
Als ik het deze week doe hoeveel grams moet ze dan op ze staat 24/7 buiten met schuikstal.
Voldoende kuilvoer . Moet ik dan met of zonder hals?
Ook zat ik te denken waar ze het meest zweet. Wat voor deken moet ik dan oo doen?
Weer met of zonder hals?

Waarom ik haar wil scheren vorig jaar heb ij het niet gedaan omdat ik toen niet heel intenu reed.
Nu doe ik dat wel en is ze gewoon al zeiknat.
Me ouders zegen dat ik het niet moe doen omdat als het eht vriest en de bak (heb alleen een buitenbak)
Ik dan niet intensief rijd

Us wat zou jullie doen?
En als julkie het zouden doen helemaal of alleen zweetplekken
En welke grams deken en met of zonder h

Anoniem

Re: scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 10:30

Wij hebben onze fjord ook geschoren. Is nu een stuk vlotter en reageert fijner op de hulpen. Staat nu met een deken op, maar in de winter, als het écht koud wordt krijgt hij zijn winterdeken.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 10:58

NesxNas schreef:
Wij hebben onze fjord ook geschoren. Is nu een stuk vlotter en reageert fijner op de hulpen. Staat nu met een deken op, maar in de winter, als het écht koud wordt krijgt hij zijn winterdeken.

Hoeveel gram en met of zonder hals?
En ook 24/7 buiten?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:01

Ik heb wel met hals, kan ook halve hals omdat ik vind dat wat je weg haalt vd vacht, je terug moet geven in dekens. Scheer je nu dan kun je een 100-200 grams opleggen, is beetje afhankelijk van t weer hoor.
Als het zoals gister 22 graden is kun je de deken aflaten overdag.
In de winter een goede winterdeken van 300-400 grams en zodra het echt gaat vriezen kun je er weer een onderdeken bij doen van 100-200 gram
Ik heb in totaal dus 3 dekens. Waarvan 1 onderdeken, een 0-grams regendeken en een winterdeken.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:09

ik ben er niet zoon fan van om te scheren als ze 24/7 buiten staan. nu zal een fjord wel een stuk beter tegen de kou kunnen dan de mijn (arabier x engels volbloed) maar dannog. als je ponny het alsnog koud heeft, met winter deken, moet je dus ook meteen een ieuwe deken gaan halen, of regelen dat i toch naar binnen kan. wat ik zou doen is em gedeeltelijk scheren. veel paarden zweten voral op de borst en de hals, dus als je dat scheert zou hij sneller droog worden. ook houd hij gewoon met zn vacht zichzelg grotendeels warm, en de overgangs tempratuur met het scheren is niet zo groot als bijvoledig scheren. bij bokt.be(zie link) staan een aantal scheer patronen. als je nou oplet waar jou pony het meest zweet, en dan kijkt welk patroon daar het beste bij past. http://www.bokt.be/smf/index.php?topic=33222.0 veel succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:09

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:14

kirishu schreef:
ik ben er niet zoon fan van om te scheren als ze 24/7 buiten staan. nu zal een fjord wel een stuk beter tegen de kou kunnen dan de mijn (arabier x engels volbloed) maar dannog. als je ponny het alsnog koud heeft, met winter deken, moet je dus ook meteen een ieuwe deken gaan halen, of regelen dat i toch naar binnen kan. wat ik zou doen is em gedeeltelijk scheren. veel paarden zweten voral op de borst en de hals, dus als je dat scheert zou hij sneller droog worden. ook houd hij gewoon met zn vacht zichzelg grotendeels warm, en de overgangs tempratuur met het scheren is niet zo groot als bijvoledig scheren. bij bokt.be(zie link) staan een aantal scheer patronen. als je nou oplet waar jou pony het meest zweet, en dan kijkt welk patroon daar het beste bij past. http://www.bokt.be/smf/index.php?topic=33222.0 veel succes nog!

Ik zie werkelijk het verschil niet tussen wel 24/7 buiten of alleen overdag kwa scheren.

Toen mijn merrie nog 24/7 buiten liep schoor ik haar en kreeg ze daarna een deken met hals. Begon met 200 na het scheren en kon opbouwen tot 500.
Alleen wel de kaak en benen eraan laten zitten.

marjanschut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:16

Wij hebben ook een fjord en die is twee terug al geschoren, staat overdag buiten met een dun dekentje en s'nachts lekker binnen.....onder de 10 graden gaat zijn bucasdeken op en komt de hele winter niet meer af....bucas is de enigste deken die hem goed zit en regeld de temperatuur zelf van 10 graden boven tot 15 graden onder nul....ideaal nooit geen gedoe met dekens wisselen, kost even wat maar dan heb je ook echt wat!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:47