Even je vragen op een rijtje
:
Want wanneer scheer je je paard nou?
Hier verschillen de meningen nogal over. Ik let altijd zelf goed op de vacht in welk stadium het zit. Daarom prefereer om paarden te scheren wanneer ze door het ergste van de wintervacht heen zijn. Door dan pas te scheren ontloop je een beetje dat er na korte tijd weer "varkensharen" (lange dikkere haren) er tussendoor steken. Dit kan in september zijn maar ook in december.
En wanneer is het eigenlijk nodig? Als je paard last van z'n dikke vacht heeft, maar dat is toch bijna altijd wel op te lossen met lang uitstappen en een zweetdeken, ja oke, je bent er langer mee bezig. Maar wanneer heeft je paard er nou écht last van?
Wisselend. Ik persoonlijk heb er ook het geduld niet voor om te wachten tot een paard droog is. En dan heb ik het niet over een 15 minuten maar sommigen zijn na 3 uren nog vochtig. Waarom een paard dweil nat laten worden als je hem ook even kan scheren en met laagjes dekens werkt. Je kan lekker werken met hem zonder dat hij in korte tijd dweil nat is. Als paarden een beetje zweten dan vind ik dat niet erg dan gooi ik er een zweet dekentje over of laat ik ze rollen en zijn ze zo droog. Het hangt ook af van de activiteit die je doet met je paard. Mijn paard komt zelf slecht uit zijn vacht en ik heb het het eerste jaar aangekeken maar hij werd magerder en magerder en toen ik hem geschoren had wsa hji zo weer bij en gewoon veel vrolijker in zijn doen en laten.
En wat is voor jou doorslaggevend om je paard te scheren? Wat is jou hoofdreden zeg maar.
Als ze er last van hebben of als ze bijvoorbeeld op show, keuring, wedstrijd moeten.
En stel je scheert je paard, in welk patroon dan?

Afhankelijk naar de activiteit van het paard en de huisvesting. Ook kijk je waar het paard veel zweet en daarop pas ik het patroon aan. Echter scheer ik 9 van de 10 paarden geheel kaal (hooguit een enkel dekje op de rug).
Waar is dat voor jou van afhankelijk, voor de mooi of praktisch?
Beiden ik scheer omdat het praktisch is maar ik vind het ook mooier als ze strak getoiletteerd zijn. En als ik scheer moet het netjes gedaan worden
. Al vind ik een klein pluizebolletje ook super leuk om naar te kijken 
En hoe zit jij met dekens, ben jij er echt veel drukker mee dan een ongeschoren paard?
Nee hoor die extra 2 minuten
. Ik werk altijd met laagjes zodat je het op het weer van de dag aan kan passen. Ik trek ze er zo af dat ik ze er in 1 keer weer tegelijk op kan gooien. Dus voor de tijd met de dekens hoe je het niet te laten