1 paard op 2 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassol

1 paard op 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:10

Mijn paard is altijd heel erg bang geweest met trailer laden. Alleen op een 2 paards trailer zonder tussenschot gaat het goed. Alleen hoe zet ik hem vast. Hij staat nu tussen 2 kettingen, ik vind het alleen doodeng als hij met zijn hoofd naar beneden gaat en de kettingen komen helemaal slap te hangen, als hij dan een keer met zijn voorbenen kapt kan hij ze er zo over slaan. (hij is hier lenig en ongedurig genoeg voor). Vooral als we stilstaan wordt hij zeer onrustig. Ik zou de kettingen graag wat hoger hangen, er zitten helaas geen ogen voor. Is aan 1 kant vastzetten een optie. heeft iemand hier ervaring mee?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:20

1 kant is niet echt een probleem, maar je paard zou steeds om kunnen gaan kijken omdat ie in de breedte zoveel ruimte heeft,vastzetten in het midden aan het oog voor het hooinet is dat geen optie?

kleinvosje

Re: 1 paard op 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:22

Er zijn kettingen die omhuld zijn met een hoes, die blijven rechter en dan gaat het niet. Of aan touwen vastzetten die je zo kort zet dat hij zijn hoofd niet ver naar beneden kan doen.

Aan 1 kant vastzetten in zo'n brede trailer zou ik niet snel doen, dan is de draai met zijn lichaam ook makkelijker te maken.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:25

langs 1 kant vastzetten zou ik zeker niet doen, gevaar bestaat dat paard zich gaat willen omdraaien (en dat kunnen ze!)
Ken je niemand die 2 extra ringen in je trailer kan vijzen/lassen/weet ik veel wat? Zo heb ik het alleszins laten doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:29

Wij hebben ook een 2-paardstrailer en gebruiken het tussenschot ook niet. Maar we zetten de paarden wel aan 2 kanten vast, aan 1 kant vind ik gevaarlijk vanwege de poging die ze kunnen doen om te proberen om te keren.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:31

en als je de kettingen door de ring haalt en er een blok aanhangt? dat als je paard zijn hoofd beweegt, hij de trouwen meeneemt, maar dat het blok de touwen weer omlaag trekt, waardoor er geen lussen kunnen komen? deden ze vroeger veel bij stands

Cassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 21:46

Ik weet niet hoe ik hogere ringen moet maken, heb een polyester trailer. Want dat zou eigenlijk de beste optie zijn. Hij probeert nu trouwens ook steeds achterom te kijken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:50

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:54

In polyester kun je gewoon een gat boren. Punt is alleen dat het dan niet sterk genoeg is, waardoor je weer iets van een metalen versteviging nodig hebt.

Is het niet mogelijk om aan weerszijden van de borstbalk iets te maken. Daar een gat doorheen te boren en een ring erin te hangen. Zaak is dan wel dat je de touwen of kettingen die je gebruikt niet te los laat hangen want dan heb je weer dat ie met zijn benen erin kan komen.

Wat ik overigens gemerkt heb is dat de meeste paarden beter iets te strak kunnen staan dan te los. Dan hebben ze teveel ruimte om te bewegen en uitproberen. Als ze aan beide zijden redelijk strak staan kunnen ze idd niet makkelijk omhoog en omlaag, maar belangrijker is dat de zijdelingse beweging geremd wordt en dat geeft stabiliteit tijdens het rijden. Vaak zijn paarden hier blijer mee dan met een grote bewegingsvrijheid.

Cassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:25

Als je in polyester boord trekt een paard daar zo doorheen. Ik ga dadelijk eens kijken of ik hem veel korter kan zetten, hij is namelijk vrij groot dus in de hoogte heb ik de lengte wel nodig;-). Helaas heeft hij in het hooinet geen interesse. En anders inderdaad misschien met blokken. Bedant voor jullie reacties. Als er iemand nog ideeën heeft ze zijn welkom!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:27

Je kan prima boren in polyester, maar moet het daarna wel even verstevigen met een metalen plaatje bijvoorbeeld, dan trekken ze er echt geen gat in hoor!

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:31

De ketting met plastic erom zou inderdaad kunnen helpen.
Ik ken veder ook 2 paardstrailers waarbij ze wel voor en achter een stang hebben zitten (zonder schot). Dit is ook veiliger en stabieler.
Eigenlijk het zelfde als een 1,5 paards trailer