trailer stang of ketting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

trailer stang of ketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:23

Ik heb een 1,5 paard trailer met een tussen schot. Ik wil mijn kwpn-er er in vervoeren. Ik krijg haar er nu wel in, maar het lukt me nog niet om de stang dicht te krijgen en dan dus ook de klep. Let wel. Ik wil graag alleen laden. Met z'n tweeen lukt het uiteindelijk wel, maar de stang is echt niet haar hobby. En ook met uitladen weet ze niet hoe snel ze eruit moet komen. Nu dacht ik dat het misschien beter is om het tussenschot niet te gebruiken, maar dan heb ik dus geen stang of ketting en zal ik daar iets voor moeten kopen of maken. Wat is dan jullie keuze zo wie zo wel of geen schot en dan een ketting of een stang.

IvankBacardi

Re: trailer stang of ketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:26

ik zou het schot eruit halen en een lange stang kopen, zonder stang is echt levensgevaarlijk.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:25

De stang is ook voor de stevigheid van de trailer, dus altijd een stang.
Maar een 1,5 met tussenschot, is de sta-ruimte dan niet heel smal?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:31

Zeker een stang idd. Niet alleen voor de stevigheid van de trailer, maar ook als steun voor je paard. En verder goed met haar oefenen zodat de stang geen problemen meer oplevert. Oefen eerst zonder de stang en klep dicht te doen. Ze moet eerst ontspannen in de trailer staan. Laat haar er weer af en herhaal dit meerdere keren. Pas als ze echt 100% ontspannen is pak je de stang erbij en dat herhaal je ook weer meerdere keren.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:46

Ik kan het tussenschot in het midden zetten dan kunnen er 2 pony's in of uit het midden en dan heb je ruimte voor een paard.

Hoezo is de stang voor de stevigheid van de trailer. Als de klep dicht zit geeft die toch de stevigheid aan het geheel?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:10

Niet noodzakelijk, toen mijn trailer eens een paar maand zonder tussenschot heeft gestaan was hij duidelijk scheef getrokken.
Klep ging goed toe maar toen het schot er terug in ging, gingen de stangen niet meer in hun houder in de trailerwand.
Nu hij terug steeds met tussenschot staat gaat alles terug soepel.
(Gaat hier om een tweepaards)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:17

Een stang, geen ketting. Stang is inderdaad voor de stevigheid van de trailer nodig. Alleen de klep is niet afdoende. Daarnaast kan een ketting ook gevaarlijk zijn als je paard erin gaat hangen en ie kapot schiet. Paard kan er ook overheen klappen. Beiden gebeurt veel minder snel bij een stang.

Je moet gaan werken aan het laden zelf. Ik kan ook i mijn eentje laden. Als mijn paard er niet zelf in wil lopen, zet ik haar aan de longe, die haal ik om de voorstang van de trailer heen, en zo geleid ik haar naar binnen terwijl ik zelf buiten blijf staan. Dan kun je dus gewoon zelf de stang erachter doen!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 22:30

Ja maar als ik dat ga doen gaat ze aan de longe hangen.

Maar uit de verhalen word het dus zeker een stang. Is er ook iemand die die zelf heeft gemaakt of moet ik die ergens kopen.

deminiekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:46

Wij hebben zelf een 2 paards trailer en omdat mijn pony graag breed wil staan hebben we het schot er tussen uitgehaald en een stang op maat laten maken.

Wij hebben de stang op maat laten maken bij een aanhanger / trailer winkel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:48

kvulden schreef:
Ja maar als ik dat ga doen gaat ze aan de longe hangen.

Dit is ook niet iets wat je in een keer moet doen, maar moet oefenen. Oefening baart kunst. Die van mijn durfde in het begin niet eens in de buurt van een trailer te komen, nu gaat ze er fluitend op. Puur door consequent te oefenen en stapje voor stapje te werk te gaan.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:54

kleinvosje schreef:
Dit is ook niet iets wat je in een keer moet doen, maar moet oefenen. Oefening baart kunst. Die van mijn durfde in het begin niet eens in de buurt van een trailer te komen, nu gaat ze er fluitend op. Puur door consequent te oefenen en stapje voor stapje te werk te gaan.

Volledig mee eens, goed oefenen! :j Er zijn hier al goede tips geplaatst. Je kan altijd aan een kennis vragen om in het begin te helpen.
Zeker ook een stang gebruiken, dit heeft je paard tijdens de rit nodig als steun. Succes! +:)+