waar rijden zonder ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pjmpaarden

waar rijden zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:06

hallo bokers,

ik wil heel graag een keer met mijn zu sop onze bijrijdpaarden een buitenrit maken samen. wij zijn allebei alleen niet in het bezit van een ruiterbewijs en nou vroeg ik me af of iemand weet waar je in de buurt van heemstede/haarlem zonder ruiterbewijs kunt rijden?

groetjes
ps: als het hier niet goed staat graag verplaatsen

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:10

Dat kan vrijwel overal hoor ;)

Een ruiterbewijs is slechts op enkele plekken in Nederland verplicht e die zijn op 1 hand t etellen.
Kijk op de site van de SRR voor de locatie waar een ruiterbewijs vereist is.

pjmpaarden

Re: waar rijden zonder ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 17:13

oke bedankt dan ga ik nog even verder met googlen je moet zeker wel toegangsgeld betalen? en weet je toevallig ook waar je een kaart met routes kunt kopen?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:14

Inderdaad volgens mij is er maar op bepaalde natuurgebieden in Nederland een ruiterbewijs verplicht.

Ik rij al 21 jaar paard zonder ruiterbewijs ook op buitenrit. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:16

pjmpaarden schreef:
oke bedankt dan ga ik nog even verder met googlen je moet zeker wel toegangsgeld betalen? en weet je toevallig ook waar je een kaart met routes kunt kopen?

Nee, daarvoor heb je dat bewijs, voor die entree.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:17

In sommige gebieden moet je idd een label kopen (meestal iets van Eur 1 per dag). Maar er zijn ook gebieden genoeg waar dat niet hoeft.
Routes kun je bij de VVV aanvragen of misschien ook wel via de SRR.

Op de openbare weg is een ruiterbewijs in ieder geval ook nog nooit verplicht geweest, enkel in bepaalde delen van natuurgebieden (maar dat zijn er echt heel weinig).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:38

RT-P >> BRT

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:05

Er vanuit gaand dat de site nog up-to-date is, zijn dit de gebieden waar het verplicht is:

de site van de SRR schreef:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Bron: http://srr-nederland.nl/index.php/veel- ... lde-vragen en dan even klikken op: "waar is het ruiter- en koetsiersbewijs verplicht" of naar beneden scrollen (de link kopieren doet ie niet goed).

Merk op dat ze het zelf zo belangrijk vinden dat het enkel in de FAQ terug te vinden is....

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 06:29

oke bedankt allemaal nu nog even kijken of in het bos achter mijnn huis ruiterpaden zijn

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:28

Ik heb al van 1990 mijn ruiterbewijs en nog nooit nodig gehad en ik rij het hele land door.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:06

bij ons in het gooi, kun je niet rijden. Daar is het ruiterbewijs echt verplicht }:0

shopfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:30

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:47

shopfreak schreef:

Aardig in elkaar gezet stukje promotie maar voor het gemak vergeten ze maar even het allerbelangrijkste te vermelden: Het ruiterbewijs heeft GEEN juridische status! Je kunt er dus geen rechten en plichten aan ontlenen, waarmee het op ECHT serieuze momenten gedegradeerd is tot een zinloos vodje oud papier!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:31

In jou omgeving mag je alleen niet in de waterleidingduinen komen zonder ruiterbewijs.

In de kennermerduinen, op het strand en andere natuurgebieden mag je gewoon zonder ruiterbewijs en zonder toegangkaartje ruiteren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:55

Citaat:
In het Noordhollands Duinreservaat (tussen Bergen en Wijk aan Zee) hebben ruiters een ruiterkaart​​ nodig. Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (tussen IJmuiden, Haarlem en Zandvoort) is gratis toegankelijk voor ruiters.

Dit heb ik van de site van het PWN, die deze gebieden beheert, afgehaald. Als je dus noordelijker wil gaan rijden dan Wijk aan Zee heb je wel een duinkaart nodig. Die kan je halen bijd e bezoekerscentra van het PWN. Die vind je op de site www.pwn.nl .
Soms moet je betalen voor het parkeren als je met trailer of vrachtwagen gaat.
Kaarten zijn ook bij de bezoekerscentra te krijgen, of bij de VVV, of bij een goed gesorteerde boekhandel in de buurt van het gebied waar je wil rijden. Ikzelf maak meestal een kopie van de kaart, of ik scan een stuk in van waar ik wil rijden. Dan hoeft neit de hele kaart mee en dan blijft die ook knap.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 04:39

Zoals gezegt, je mag overal rijden zonder ruiterbewijs, uitgezonderd een paar gebieden (o.a. waterleidingduinen). kaartjes kun je gewoon bij de ingang kopen.