Teugelvoering tijdens wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Teugelvoering tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:09

Artikel 115 – Uitvoering van de proeven
1. Op alle dressuurwedstrijden is men verplicht met de teugels in twee handen te rijden. Bij het verlaten van de ring in stap, eventueel met lange teugel, als de proef is afgelopen, mag de ruiter als hij wil de teugels in één hand nemen. Dit geldt alleen voor zover de proef na het afgroeten als beëindigd wordt beschouwd.

en verderop:

8. Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande dat in géén enkele klasse het gebruik van een
Wedstrijdreglement Dressuur versie 2013 20 – 5 0
voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan. De teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit.

Nu rij ik mijn paard op dit moment echter wel op 2 handen, maar de linkerteugel gaat eerst door mijn linkerhand, en daarna als een bruggetje ook naar mijn rechterhand en omgekeerd. Het is echter een gewone teugel, dus van een lus of handvat is geen sprake. Dit doe ik omdat ik zo nog veel stiller met mijn hand blijf, wat mijn paard erg kan waarderen.

Is het op die manier toegestaan om te rijden tijdens de proef? Het staat immers nergens dat het niet is toegestaan?

Corelli

Re: Teugelvoering tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:22

Rij je dan met losse westernteugels of hoe moet ik het zien? Zoals ik het nu lees, mag het gewoon :j Je gebruikt twee handen en geen lus o.i.d. dus dat gaat niet tegen de regels in, lijkt me

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:50

Je gebruikt geen lus of hulpmiddelen en je hebt ze in twee handen, dus je volgt de regels gewoon :j
Dus ja, dit is toegestaan!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 20:46

Nee, ik rij met gewone dressuur teugels.

In de western wordt het geloof ik meer gebruikt (teugelbrug staat daar zelfs opgenomen in de reglementen als "moeilijker, dus meer punten waard). Nu vind ik het gemakkelijker en mijn paard ook, maar zo te horen mag het dus gewoon.

Iemand van jullie misschien jury die daar uitsluitsel over kan geven?

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:52

Ja het mag! Met bruggetje rijden

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:08

Het is toegestaan, maar je kunt er zeker wel commentaar van de jury op verwachten! Misschien kun je dit beter thuis voor jezelf oefenen en het op wedstrijd niet proberen te doen? Sommige zullen hier zelfs -2 voor geven (de wat strengere hoor)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:12

livelovelife schreef:
Het is toegestaan, maar je kunt er zeker wel commentaar van de jury op verwachten! Misschien kun je dit beter thuis voor jezelf oefenen en het op wedstrijd niet proberen te doen? Sommige zullen hier zelfs -2 voor geven (de wat strengere hoor)

Ik vraag mij af waar je deze 'wijsheid' vandaan haalt? Als de teugelvoering van bit naar hand goed is, valt er weinig over te zeggen. Een jury kan heus zien dat je een bruggetje maakt. Een -2 wordt gegeven bij een fout in het programma, en dit is dat niet.

*edit: de opmerking van het thuis oefenen zonder bruggetje is wel een goede tip...

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:25

Klopt, maar ik ken een aantal jury leden die hier wel -2 bij zouden geven. -2 wordt bv ook gegeven bij het dragen van peesbeschermers in de ring (hier na wel afhalen, je wordt uit je proef gehaald)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:27

Voor peesbeschermers krijg je idd -2, want dat is wel een fout in het programma, waarbij je programma kunt aanpassen naar reglement.
Dat jij een paar juryleden kent die hier -2 voor zouden geven, wil niet zeggen dat dat reglementair klopt. Er zijn helaas nog genoeg juryleden die de reglementen niet genoeg kennen, of ze naar eigen inzicht hanteren...

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:48

dat bedoel ik...