angsten voor me pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbrielle

angsten voor me pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 00:50

Hallo,

Ik heb nu sinds 2 jaar een d pony die inmiddels 3 jaar is. hij is sinds afgelopen maandag gecastreerd. Hij is erg vel. we stond eerst op een weiland. hij kwam om hoog en trapte gericht naar mij en me moeder. toen ik zwanger was had tie na mij getrapt hij schramde net me buik ( wat een geluk heb ik gehad..) maar dan komt t ik ben dus nu angstig geworden voor m maar moet toch echt aan de slag met hem.

Hij heeft echt totaal schijt aan mij .. *zucht* als ik m uit zn stal haal is alles goed... loop hij netjes naast mij. maar zodra hij in de bak sta en ik sta erin komt hij letterlijk op je af gerend. en als ik m terug in stal wil zetten krijg ik m er totaal niet in en dan word hij zo druk en wild waardoor ik zenuwachtig word en m dus niet kan houden... en dan dus gewoon door/over je heen loopt... tijdens poetsen staat tie geen moment stil en hij draait zich om waardoor ik klem komt te staan. voetjes geven? no way. de hoefsmid krijg t ook amper gedaan. vorige keer zelfs kalmeeringsmiddel moeten halen anders wou de hoefsmid het niet meer doen(letterlijk omhoog komen en gericht achteruit trappen) en als tie vast staat en omhoog wil komen trekt tie letterlijk de haak van de halster touw kapot... Ik wil en moet mijn angsten overwinnen... hoe kan ik dat nou het beste doen? en wat kan ik aan zijn gedrag doen?

Wie kan en wil mijn tips geven. Wel graag tips waar ik wat aan heb en geen gezeik leveren...

alvast bedankt

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 01:03

Oeioei, ik voorzie een reltopic...
Er is waarschijnlijk iets mis gegaan in zijn basisopvoeding. Een hengst zal eerder proberen om de baas te spelen en die pogingen zijn in het verleden waarschijnlijk zonder gevolgen voor hem gebleven. Het probleem nu is, denk ik, dat je door jouw angst onbewust signalen naar hem afgeeft die zijn (waarschijnlijk dominante) gedrag alleen maar versterken. Jij bent onzeker en daarom heeft hij geen respect voor je, waardoor je alleen maar meer onzeker en bang wordt, enzovoort.
Dit kun je zelf niet meer oplossen, je hebt er echt deskundige hulp bij nodig, voordat er slachtoffers vallen en/of de pony als onhandelbaar bij de slager belandt, of, erger nog, bij een onwetende nieuwe eigenaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:34

beste zou zijn dat je iemand zoekt met verstand van dit soort paarden en je kan leren hoe je met hem om kunt gaan.
belangrijk is dat je wel consequent bent bij jonge paarden, ze moeten wel naar je luisteren natuurlijk.
maar zoek dus iemand op die je er mee kan helpen.
zo via een internet forum kunnen we je geen duidelijke tips geven omdat alles in de werkelijk af hangt van hoe jij en het paard reageert.

succes en met goede hulp komt het wel goed! :D

joey2010

Re: angsten voor me pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:07

Je zou het beste hulp moeten zoeken met iemand die verstand van dit soort zaken heeft.

Het lijkt of je hem de afgelopen 2 jaar geen basis opvoeding hebt gegeven, volgens mij heeft hij zijn eigen regels mogen naleven waarbij hij niet gecorrigeerd is.
Heeft hij wel buiten gestaan samen met andere paarden?

Ik denk dat grondwerk (onder goede begleiding) een goede start is.
Zo zal hij ook respect voor je krijgen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:08

Ik denk dat hij opnieuw opgevoed moet worden?
(door jou of door iemand anders, of met hulp)
Je pony heeft dit gedrag kunnen ontwikkelen en is daarin niet tegengehouden blijkbaar.
Het kan ook wel enkele maanden duren na de castratie voordat hij echt helemaal hengst af is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:12

Gewoon een goede instructeur erbij halen die jou ook met raad en daad bij kan staan mbt basisopvoeding en wat grondwerk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:35

Ik zou inderdaad ook gewoon een instructeur erbij halen. Hoeft niet perse iemand die zich daar op richt. Ik denk ook dat hij wat aan opvoeding gemist heeft en daar kan eigenlijk iedere goede instructeur wel mee helpen zo niet kennen hun wel iemand die je kan helpen.

Verder zeg je dat het uit stal halen goed gaat maar het er terug in niet? Staat het paard verder veel buiten en hoe gaat dit bij degene die hem in/uit de wei haalt?
Het nadeel is dat je nu angst hebt voor je paard en je paard weet wat hij bij jouw kan doen. Daarom denk ik dat het verstandig is dit niet alleen te doen. Iemand die jouw helpt over je angst heen en die helpt om dingen te kunnen verklaren dus waar gaat het fout. Misschien dat aanpassingen in voeding ook kunnen helpen om hem wat minder pittig te maken. Wij kunnen niet zien wat er precies fout gaat. Iemand die erbij staat kan jouw gericht helpen hoe je moet reageren en het zien aankomen voor het uit de hand loopt. Het leren ingrijpen van te voren zodat hij niet te ver kan gaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:40

Tot nu toe valt het rellen enorm mee DonCamillo :9k

En ik ga er ook niet mee beginnen want ik ben het helemaal eens met wat hierboven beschreven staat: deskundige hulp erbij halen. Dit is niet iets dat je alleen op kunt lossen, ook niet met wat internethulp.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:11

gelukkig maar...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:58

er is hier heel veel basis die eigenlijk ontbreekt.
er is geen dominantie evenwicht , er is geen vertrouwen, er is geen respect dit is gewoon heel gevaarlijk, en deze situatie is het gevolg van jouw onkunde , neem me dit niet kwalijk dat ik dit zo zeg.
Zoek heel dringend een goede trainer die je op de goede weg kan zetten.
Dit kan echt goed komen maar zelf enkel aan de hand van goedbedoelde tips hier aan gaan werken, is het gedoemd om te mislukken dat is voor mij een zekerheid.

Gerbrielle schreef:
Hallo,

Ik heb nu sinds 2 jaar een d pony die inmiddels 3 jaar is. hij is sinds afgelopen maandag gecastreerd. Hij is erg vel. we stond eerst op een weiland. hij kwam om hoog en trapte gericht naar mij en me moeder. toen ik zwanger was had tie na mij getrapt hij schramde net me buik ( wat een geluk heb ik gehad..) maar dan komt t ik ben dus nu angstig geworden voor m maar moet toch echt aan de slag met hem.

Hij heeft echt totaal schijt aan mij .. *zucht* als ik m uit zn stal haal is alles goed... loop hij netjes naast mij. maar zodra hij in de bak sta en ik sta erin komt hij letterlijk op je af gerend. en als ik m terug in stal wil zetten krijg ik m er totaal niet in en dan word hij zo druk en wild waardoor ik zenuwachtig word en m dus niet kan houden... en dan dus gewoon door/over je heen loopt... tijdens poetsen staat tie geen moment stil en hij draait zich om waardoor ik klem komt te staan. voetjes geven? no way. de hoefsmid krijg t ook amper gedaan. vorige keer zelfs kalmeeringsmiddel moeten halen anders wou de hoefsmid het niet meer doen(letterlijk omhoog komen en gericht achteruit trappen) en als tie vast staat en omhoog wil komen trekt tie letterlijk de haak van de halster touw kapot... Ik wil en moet mijn angsten overwinnen... hoe kan ik dat nou het beste doen? en wat kan ik aan zijn gedrag doen?

Wie kan en wil mijn tips geven. Wel graag tips waar ik wat aan heb en geen gezeik leveren...

alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:31

xcowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:37

zoek iemand die hier verstand van heeft ,
misschien grondwerk doen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:39

Sonja schreef:
Wat ga je doen met de tips TS? Vorige keer heb je nl prima tips gehad, in [OPG] Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar... maar blijkbaar is het toch nog misgegaan.
Hoe heb je 'm nou uiteindelijk op laten groeien, en met welke begeleiding?

nou ja ze heeft toen ook genoeg tips gehad, geen gezeik mogen we geven dat doe ik dan ook niet, maar haal er iemand bij die verstand heeft van paarden gedrag..... en sterkte

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:46

hey Gerbrielle jij ook hier :+ ik dacht ik ken dit verhaal ergens van :P
je heb zoiezo al een juiste beslissing genomen om em op een stal te zetten met meerdere paarden.
zo kan die met de andere jonge paarden toch zn ei kwijt.
het verstandigst is gewoon hulp er bij te halen en dan wel iemand die het vaker heeft gedaan.
hij heeft gewoon even een strenge aanpak nodig op de juiste momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:50

Jaleesaa schreef:
hey Gerbrielle jij ook hier :+ ik dacht ik ken dit verhaal ergens van :P
je heb zoiezo al een juiste beslissing genomen om em op een stal te zetten met meerdere paarden.

+:)+ kijk, da's tof om te horen +:)+

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:18

Wel eens van een join up gehoord? Ik zou zeggen probeer het! (Als je niet weet wat 't is dan kun je het zo opzoeken)
Niet bang zijn en dan als de join up lukt dan moeten er al een stuk minder problemen zijn!!

Marley004

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:18

jumbo12 schreef:

een join up is eigenlijk ook een grond werk oefening! :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:23

Eh, ik wil niet zeuren maar join up, ik vind het prachtig om Monty Roberts ermee te zien werken, maar hij weet wat hij doet... en iemand die er eens een keertje over leest en het dan ook uit wil proberen bij een pony die al grote problemen heeft, loopt waarschijnlijk een heleboel seintjes van het paard mis, en weet gewoon niet wat hij doet, en laat het te lang duren of maakt andere fouten, waardoor de verwarring bij het paard alleen maar groter wordt...
Ik zou toch hulp vragen aan iemand die weet wat hij/zij doet.
Zijn er mensen in de buurt die ècht wat van paardenafrichting afweten, TS? Een goede rijinstructeur/africhter of zoiets? Het beste kun je die mensen om hulp vragen, niet zomaar een methode van iemand nadoen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 27-09-13 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:23

Marley004 schreef:
jumbo12 schreef:

een join up is eigenlijk ook een grond werk oefening! :)

moet je wel weten wat je doet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:52

Marley004 schreef:
Wel eens van een join up gehoord? Ik zou zeggen probeer het! (Als je niet weet wat 't is dan kun je het zo opzoeken)
Niet bang zijn en dan als de join up lukt dan moeten er al een stuk minder problemen zijn!!

Vind ik geen handig advies aan iemand met nog zo weinig basiskennis :n

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:55

misschien kan iemand op bokt de TS helpen?
wel iemand met veel ervaring en niet mensen die zomaar adviseren om een join up te gaan doen! :+

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 06:24

Eens even tellen: er is nu al door maar liefst 12 verschillende bokkers geadviseerd om er vooral niet verder zelf mee aan te modderen, maar er deskundige hulp bij te halen voor het grondwerk.
Daarnaast 1x het advies om een join up te doen, wat vervolgens door 5 anderen (waaronder mijzelf, bij deze) dringend wordt afgeraden. En nog een enkel advies als opstallen.
Nah, lijkt me wel duidelijk toch? Helemaal omdat je twee jaar geleden al hetzelfde probleem had en het alleen maar erger is geworden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:16

Ga alsjeblieft geen join up doen. Zoiets zoek je niet even op hoe het moet, immers paardrijden leer je ook niet door ff op google op te zoeken hoe het moet......
Zoals al gezegd, ga op zoek naar begeleiding voor jou en je paard.... door anders om te leren gaan met je paard zal je wel plezier van hem hebben.
Edit:zojuist je vorige topic hierover eens aangeklikt en deze hulp had je anderhalf jaar geleden al moeten inschakelen! Het feit dat alleen jij en je moeder hemniet uit de wei krijgen zegt genoeg over jullie lichaamstaal en omgang met het paard.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 09:02

Bedankt voor jullie reacties. Er word gezegd dat ik hulp had moeten zoeken dat heb ik gedaan en gehad...
En ik sta al poosje met iemand in contact dus hulp enzo was en is geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:04

Gerbrielle schreef:
En ik sta al poosje met iemand in contact dus hulp enzo was en is geregeld.

Vergelijk deze post eens met je openingspost en trek een conclusie.....