Deze kwam ons over een relatief smal pad tegemoet gereden, en bleef ook lekker eigenwijs gewoon doorrijden ondanks dat er twee paarden aan kwamen die al wat nerveus begonnen te doen. Alanda hield op zich nog haar gemak, maar het paard van mijn stalgenoot was al op de plaats aan het springen. Meestal is dat het moment waarop zelfs de grootste leek op paardengebied maar even wacht, maar niet deze quadbestuurder: die kwam gewoon door. Die heb ik dus maar even een stopteken gegeven met mijn hand, waarop hij ook meteen stopte en zijn quad uit zette. Goeie reactie, en mijn stalgenoot en ik riepen al "Bedankt!". Toen we echter met de paarden naast zijn quad waren, startte hij de quad ineens. Alanda schrok, en het andere paard schrok zodanig dat we die bijna op schoot kregen. De man zette zijn quad meteen weer uit. Ik zei tegen hem dat hij beter pas kon starten als we voorbij zijn, omdat de paarden anders schrikken. "Ja." zei hij. En vervolgens startte hij de quad meteen weer, terwijl ik met Alanda nog naast hem stond. "Begrijp je het nou, of niet??" vroeg ik hem, waarop hij zijn quad weer uit zette, "Ja" zei, en vervolgens meteen de quad weer startte en weg reed.
Wat een kuiken! Gelukkig is Alanda intussen redelijk gewend aan van die herriemachines, maar je zal er maar met een jong beest langs komen.
Verderop kwamen we nog de Oranje Crosser tegen: een fanatieke motorcrosser die ik vaak tegen kom in het bos en die altijd supernetjes de paarden laat passeren: hij kiest een ander pad, of zet zijn motor af en wacht tot je ver genoeg gepasseerd bent en rijdt dan weer verder. Dit is nou echt een heer in het verkeer!! Toen we hem tegen kwamen, werden we net gepasseerd door een andere motorrijder die het nodig vond om naast de paarden hard op te trekken. Die werd dan ook direct aangesproken door de Oranje Crosser op zijn gedrag. Als ik er ooit achter kom wie de heer in het oranje is, stuur ik hem een dinercheque of zo toe.
Over het algemeen genomen zijn de crossers in onze bossen goed opgevoed en gedragen ze zich keurig in de buurt van paarden, getuige ook dit oudere filmpje van toen Alanda er nog niet zo bekend mee was.
Vaak hoor ik meer verhalen zoals die van de quadbestuurder, waarbij er weinig tot geen rekening met paarden wordt gehouden (en ja, een paard moet er ook gewoon tegen kunnen wanneer er normaal voorbij gereden wordt, maar ze moeten het ook kunnen leren). Ik krijg wel eens het idee dat de heren in het verkeer zoals de Oranje Crosser meer uitzondering zijn dan regel.
Hoe zijn de crossers bij jullie in de buurt?
Maar tis echt maar net wie je tegen komt... Als ik zie hoe ze soms om de bocht vliegen (wat was ik blij dat ik toen op een mountainbike zat en niet op mijn paard, want ik werd gewoon "omgeduwd" dus als ik op een paard had gezeten, zat ie tegen me aan... Ik hoorde ze aankomen, dus reed al zo ver mogelijk aan de kant.. niet voor niets...)

Ben daar regelmatig achterop gereden door een mountainbiker die zo aan het zwoegen was dat ie m'n hele paard niet had gezien
dan kom ik bij jou wonen zeg! Ik ben in de afgelopen vijftien jaar misschien tien "nette" mensen tegengekomen die niet als maniakken langs je heen stuiven, expres gas blijven geven naast het paard (of je nou op de weg of in het bos rijdt) of mensen die uit de auto stappen en dreigen je van je paard te trekken
Terwijl wij ons altijd netjes aan de regels houden.