Paard bang van ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliskebaba

Paard bang van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:41

Hoi iedereen!

Quamero is een 8 jarige ruin die western en NH geleerd is.
Hij is vroeger altijd bereden geweest tot hij ooit een soort "pisteongeluk" heeft gehad. Hij heeft hier geen blessure ofzo aan overgehouden.
Voor grondwerk is hij GEWELDIG!

Hij is heel slim, pikt snel dingen op en werkt graag voor je.

Het echte probleem is er wanneer je hem wilt berijden..
Opzadelen en poetsen enz.. is allemaal geen probleem.
Maar het opstijgen is onmogelijk... Als je nog maar naast hem gaat staan met zadel op begint hij te stressen en als je dan het zadel, beugel of eender wat aanrakt vlucht hij weg als een gek paard.

Nu ik heb al allerhande grondwerkoefeningen gedaan in de hoop het te verbeteren maar niks lijkt echt te werken...

Hebben jullie misschien nog tips ? ervaring hiermee? ik hoor het graag :)

Groetjes!

Anoniem

Re: Paard bang van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:43

Met iemand aan de gang gaan die gewend is in zadelmak maken, je zal dat proces helemaal overnieuw moeten doen. Het paard met gedesensibiliseerd worden en dat gaat lang duren. Neem iemand die rust uitstraalt maar weet waar hij of zij mee bezig is.

aliskebaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 10:53

Er is iemand metwie ik nog 2 andere jonge paarden zadelmak ben aan het maken en dit gaat heel goed.
die man weet echt wel waar hij mee bezig is maar Quamero heeft niet veel vertrouwen in mannen dus werkt dat niet geweldig goed.
Daarom doe ik wat die man mij zegt , hij stuurt me bij en observeert.
Maar met quamero is het raar , alles gaat super goed (ook als in de centaur methode toepas) maar vanaf dat je het zadel vastneemt flipt hij...

hij loopt met zadel wel goed aan de longe, is niet bang van een zeil of andere flapperende dingen enz...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:55

Volgens mij ligt het probleem bij die man die je helpt. Zoek een andere die jou niet observeert, maar die het probleem oplost.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:56

hoe is hij als je er op een krukje naast staat?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:57

kijk eens bij suelza hier op bokt?!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 10:59

Die man kan nog zo goed zijn, maar hier kan hij je blijkbaar niet mee helpen. Ook het feit dat je al twee andere paarden zadelmak hebt gemaakt, wil niet zeggen dat je dit paard ook kunt helpen. Dit paard zal een trauma of iets dergelijks hebben opgelopen tijdens het ongeluk.

Neem iemand die er echt verstand van heeft en die je kan helpen... :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:01

betadine schreef:
Volgens mij ligt het probleem bij die man die je helpt. Zoek een andere die jou niet observeert, maar die het probleem oplost.

Dus als een willekeurige man aan de bakrand gaat staan kijken is die het probleem? Ik vind het juist goed als iemand beslist om een stapje terug te doen en vanaf wat afstand tips geeft. Stukken beter dan iemand die zegt "dat lossen we wel even kort door de bocht op".

@TS, bij de meeste paarden wordt alleen van links opgestapt en reageren daarom op een ruiter aan die kant. Is je paard rustiger als je er rechts naast staat en aan het zadel komt?

aliskebaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 11:03

Nee , links is zijn goede kant, rechts gaat zonder zadel ook goed in grondwerk maar met is hij wel een beetje schrikachtiger :/

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:04

Is het een idee om een gewicht op het zadel vast te maken en hem dan te longeren?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:06

aliskebaba schreef:
Nee , links is zijn goede kant, rechts gaat zonder zadel ook goed in grondwerk maar met is hij wel een beetje schrikachtiger :/

Jammer, anders had dat een opening geboden om hem wat te desensibiliseren.

aliskebaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 11:07

ja, ik heb echt al vanalles geprobeerd...
Het vreemde is dat als we op wandeling gaan (aan de hand met zadel op) ik na een 20min gewoon kan opstappen en dan is hij een echt lieverdje...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:11

Tada, toch een opening :)

Als je van dat rijden een fijne ervaring maakt en je kunt de tijd tot opstappen elke keer een minuutje inkorten kom je er wel. Veel succes en geduld toegewenst.

aliskebaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 11:14

Hij vind het altijd heel fijn buiten maar vanaf dat hij de piste ziet wordt hij weer "gek" laten we zeggen...
op wandeling is hij ook altijd heel onspannen tot we wweer in de buurt van de paddock komen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:16

Dus dan is eigenlijk de conclusie dat hij de piste in combinatie met een ruiter eng vindt, vanwege z'n ongeluk?
Kun je rijdend terugkomen van wandeling en dan als afsluiting een rondje in de piste rijden? En dan afstijgen in de piste, want dan sta je uiteindelijk óók naast het paard aan het zadel.

Ah, ik zie het al, dat lukt (nog) niet.

Ik denk toch dat hier de oplossing ligt. Telkens de afstand tussen 'buiten' en de paddock/piste verkleinen. Dus doorrijden tot hij bang wordt (al is het 100 of 200 of 500 meter van de paddock) maar dan níet afstappen maar halthouden, of desnoods net zo ver achteruit tot hij weer rustig wordt. Dan iedere keer weer een pasje dichterbij, en iedere keer pas stoppen/afstappen als hij gekalmeerd is. Want nu wordt hij (denk ik) beloond voor z'n onrust doordat jij afstapt en het laatste stuk er naast loopt. Dat zal je moeten doorbreken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:16

Als je terug naar huis rijdt en bij de piste komt, hoe reageert hij dan precies? Is hij wel te houden of moet je echt afstappen?

aliskebaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 11:18

Hij staat geen seconde stil en springt weg van angst. ook rondjes draaien en zo ver mogelijk ervandaan lopen op eender welke mannier...

als ik eraf wil daar moet ik eraf springen zoder dat hij stilstaat maar dat vind ik geen goede gewoonte om aan te leren..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:20

Ibbel schreef:
Ik denk toch dat hier de oplossing ligt. Telkens de afstand tussen 'buiten' en de paddock/piste verkleinen. Dus doorrijden tot hij bang wordt (al is het 100 of 200 of 500 meter van de paddock) maar dan níet afstappen maar halthouden, of desnoods net zo ver achteruit tot hij weer rustig wordt. Dan iedere keer weer een pasje dichterbij, en iedere keer pas stoppen/afstappen als hij gekalmeerd is. Want nu wordt hij (denk ik) beloond voor z'n onrust doordat jij afstapt en het laatste stuk er naast loopt. Dat zal je moeten doorbreken.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:26

aliskebaba schreef:
Hoi iedereen!

Quamero is een 8 jarige ruin die western en NH geleerd is.
Hij is vroeger altijd bereden geweest tot hij ooit een soort "pisteongeluk" heeft gehad. Hij heeft hier geen blessure ofzo aan overgehouden.
Voor grondwerk is hij GEWELDIG!

Hij is heel slim, pikt snel dingen op en werkt graag voor je.

Het echte probleem is er wanneer je hem wilt berijden..
Opzadelen en poetsen enz.. is allemaal geen probleem.
Maar het opstijgen is onmogelijk... Als je nog maar naast hem gaat staan met zadel op begint hij te stressen en als je dan het zadel, beugel of eender wat aanrakt vlucht hij weg als een gek paard.

Nu ik heb al allerhande grondwerkoefeningen gedaan in de hoop het te verbeteren maar niks lijkt echt te werken...

Hebben jullie misschien nog tips ? ervaring hiermee? ik hoor het graag :)

Groetjes!

Ik denk dat dit niks met zadel mak maken te maken heeft. Zoals je aangeeft heeft hij iets meegemaakt, een ongeluk. Dat zal een paard niet vergeten als het traumatisch is geweest. Daarom moet je proberen het rijden weer in iets positiefs om te zetten. Als je het durft, want zo te lezen ben je veel bezig met grondwerk (dus ga ik ervan uit dat je al een goeie band met je paardje hebt:)) ), zou ik niet het gene doen wat hij verwacht.
Hij verwacht, dat je hem opzadelt en dan opstapt. Begin met andere dingen, je kunt hem opzadelen, maar ga dan bijvoorbeeld een wandeling maken. Of blijf in de bak maar doen grondwerk, maar stap niet op! En dat een aantal keer herhalen. Je kunt telkens een stapje verder gaan. Als je zegt dat hij nu door het lint gaat zodra je de stijgbeugel aanraakt, moet je dat nog even niet doen. Maar na een tijdje, ga je hem gewoon poetsen in de bak, als hij is opgezadeld, zodat hij ontspant, overal lekker kriebelen en aaien. En dan langzaam aan ook zijn zadel aanraken etc.
Wat je daarnaast kan doen, is in de wei grondwerk, en dan zonder zadel hangen, zodat hij weer even het gevoel heeft dat er iets op hem zit. En dan blijven belonen, en houd het luchtig, dus zorg er niet voor dat jij het gene gaat doen wat hij verwacht (opstappen en wegrijden). Op een gegeven moment ervaart hij jou als prettig op zijn rug, en dan zal denk ik het rijden ook weer komen, maar het heeft wel tijd nodig denk ik. En vooral in de bak, want daar zal hij dat ongeluk wel gehad hebben. :(:) /3 Succes ermee! Dit is gebaseerd op wat ik heb gelezen, natuurlijk weet jij het beste hoe jouw paardje reageert enz, dus je moet ook gewoon op je gevoel afgaan!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:31

Gezien je omschrijving zou ik de komende twee weken eens alleen flink bij de paddock uit de buurt rijden. Gewoon om lekker de ontspanning te houden en te genieten van het rijden zonder problemen.

Op de terugweg stoppen op een punt dat je weet dat Quamero nog helemaal rustig is, omdraaien en een stukje terug lopen. Nog mooier: als daar in de buurt een kruising of T-splitsing is: de weg naar de paddock voorbij lopen en dan afstappen. Zo wordt afstappen minder in verband gebracht met "we zijn weer bijna bij de paddock".

Je kunt maar beter zorgen voor schoenen of laarzen waar je goed op kunt lopen, maar daarin sta je niet alleen: http://www.anky.nl/home?m=29&s=201&u=205
"Ook met rijden haalde Prisco vaak het bloed onder mijn nagels vandaan. Dan zei mijn vader: ‘Afstappen en drie rondjes rond de manege wandelen.’ Daarna mocht ik dan weer opstappen en verder rijden. Ik heb veel gewandeld…"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:33

Dat klinkt meer als therapie om Ankie rustig te laten worden dan dat Prisco dat nodig had :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:34

Ik kon met mijn paard altijd moeilijk in de bak rijden, druk nerveus gespannen en buiten ging het super. Misschien zoals al vaker is gezegd gewoon lekker naar buiten gaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:38

Beetje vergelijking met een beroemd voorbeeld kan toch geen kwaad?

beter dat de vergelijking wat mank loopt dan het paard :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:49

Knip de weg naar je doel op in heel kleine stukjes.
Begin op het punt voor waar de spanning opdoemt.
Ga dan een heel klein stukje verder maar vooral niet te ver!
Stop!
Nachtje slapen.

Morgen opniew.
Als de spanning mindert ga je een heel klein stukje verder maar NOOIT in de vlucht of de paniek terechtkomen.
Kijjk naar de ogen wat er gebeurt in je paard.
Doe het alleen zonder publiek, werk rustig en langzaam, beloon voortdurend met je stem en af en toe een klontje.
Laat vooral duidelijk zien aan je paard wat je aan het doen bent.
Stop altijd als het goed gaat, ga dan niet verder proberen die dag.

Luister naar niemand, doe het met je eigen intuitie. Wees stil.
Schakel je ego uit, het gaat om je paard en niet om jou.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 19-09-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:55

Simpelman schreef:
Knip de weg naar je doel op in heel kleine stukjes.
Begin op het punt voor waar de spanning opdoemt.
Ga dan een heel klein stukje verder maar vooral niet te ver!
Stop!
Nachtje slapen.

Morgen opniew.
Als de spanning mindert ga je een heel klein stukje verder maar NOOIT in de vlucht of de paniek terechtkomen.
Kijjk naar de ogen wat er gebeurt met in paard.
Doe het alleen zonder publiek, werk rustig en langzaam, beloon voortdurend met je stem en af en toe een klontje.
Laat vooral duidelijk zien aan je paard wat je aan het doen bent.
Stop altijd als het goed gaat, ga dan niet verder proberen die dag.

Luister naar niemand, doe het met je eigen intuitie. Wees stil.
Schakel je ego uit, het gaat om je paard en niet om jou.

Na wat meer info ga ik hier in mee. Ook al is het maar 5 meter per dag.