Hoi wat te doen als een paard niet stilstaat tijdens het poetsen? Hebben jullie nog handige tips?
dianaw33
Geplaatst: 17-09-13 22:14
Consequent en direct binnen 3 seconden stilstaan belonen, en bewegen negeren. Je hebt waarschijnlijk onbewust ooit beloond als je paard bewoog daarom blijft hij dat gedrag nu herhalen. ( ook negatieve aandacht, bijv een schreeuw kan al als beloning ervaren worden) Op het moment dat je steeds dat gedrag beloont dat je wil (stilstaan) zal hij dat snel begrijpen en gaan vertonen
aeolusnr1
Wat ik heb gedaan bij mijn paard die nog geen seconde stil kon staan:
In het begin is het heel irritant en moet je het iedere seconde doen maar hem ieder pas die hij wil zetten weer terug zetten. Zorg ervoor dat je snel reageert en dat je hem iedere keer weer precies daar zet waar hij moest staan. Zelfs al zet hij 1 been op een andere plek, meteen weer terug zetten. Niet gaan slaan of schreeuwen, gewoon zwijgen en op een rustige manier terugzetten. Zorg er wel voor dat je heel snel bent met het corrigeren. Zodra hij een stap verzet, niet eerst je borstel wegleggen oid, maar meteen weer terug zetten.
Mijn paard had dit vrij snel door en al dat gecorrigeer werd ie moe van, dus was de enige optie nog : blijven staan. Iedere keer als hij braaf bleef staan, kreeg hij na een minuutje of wat een beloning in de vorm van een aai of klopje. Ik deed het niet met snoepjes omdat meneer nogal voedselgevoelig was, dus al heel snel probeerde hij in mijn zakken en handen te happen op zoek naar goodies.
Volgens mij heeft het een kleine 2 weken geduurd, maar na die tijd was hij stil staan ook wel meester. Kon hem zonder halster laten staan en gewoon poetsen en zadelen zonder dat hij ook maar 1 been verzette.
Het helpt ook heel erg als je je paard aan twee touwen vast zet! Mijn jonge paard was ook altijd erg onrustig maar ik kon haar al een stuk fijner poetsen als ze aan twee touwen stond. Aan 1 touw gaan ze alleen maar meer draaien.