fleecdeken, waarom eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindavincent

fleecdeken, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:04

Hallo,
ik heb al verschillende meningen gehoord over waar een fleecedeken voor nodig is,
de 1 zegt dat het de zelfde werking heeft als een zweetdeken, en andere zeggen weer iets anders

nou vroeg ik me af, wat is nou de echte waarheid?
heb zelfs persoonlijk nooit dekens op mijn pony gehad,..

maar als het nou heeeeel koud is in de winter, stel je voor, en je pony heeft wel een hele dikke vacht,
is het dan verkeerd, voor nog net iets meer bescherming een fleecdekentje er op te leggen?
(als tie op stal staat)
bij de box van mijn pony tocht het nogal vandaar :S (is miss niet helemaal de bedoeling dat weet ik)

alvast heel erg bedankt,..
XxLinda

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: fleecdeken, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:07

Omdat dit niets met voeding te maken heeft verplaats ik dit topic van VS naar SV.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:16

De echte waarheid is dat het op stal niet mag tochten. Tocht kunnen paarden niet tegen, daar worden ze ziek van. Dus de stal moet tochtvrij gemaakt worden. Een fleecedeken heeft geen zin, staldeken ook niet. Daar beperk je de tocht in de stal niet mee!

lindavincent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:19

hallo.
ja een stal die tocht is sws niet goed, dat weet ik, maarja this mijn stal niet, me pony staat gewoon op een boerderij,..
vandaar, ik dacht miss dat het helpt,
maar dan word het tog, vragen of ik een andere bos mag, hihi

in ieder geval heel erg bedankt,

Xxlinda

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:52

een zweetdeken is vaak gemaakt van fleecestof.
Dus een fleecedeken is een zweetdeken, en die hebben dus de zelfde werking.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:06

Fleece deken is een zweetdeken net zoals een wollen deken, alleen de fleece een goedkopere.
Als je hem als staldeken gebruikt heb je zelfs kans dat ie naar achteren trekt en gaat schuren, dus raad je aan om deze deken niet als staldeken te gebruiken. ( 1 nachtje kan geen kwaad mits je hem goed kan vastmaken)
Je hebt fleece in verschillende kwaliteiten ook een zwaardere (teddy).

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:08

Ik gebruik een zweetdeken enkel als hij de trailer opgaat, en als hij helemaal nat geregend is om hem een beetje op te laten drogen zodat ik kan rijden.
Voor de rest hebben die dingen volgens mij weinig nut.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:13

Een fleecedeken opleggen bij een paard met een wintervacht zorgt er alleen maar voor dat het paard het kouder heeft. Tussen de haren van de winterwacht zit een isolerend laagje lucht, leg je daar een deken op dan verliest de vacht een groot deel van zijn isolerende functie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:14

Fleecedeken wordt gebruikt voor het opnemen van vocht (zweet, regen, water na het wassen) of voor transport.
Als staldeken kan het evt. bij nood wel gebruikt worden, maar hij ligt vaak niet zo mooi stil (schuurplekken) en is ook niet zo sterk (scheuren, kapotgebeten worden).
Als je pony een dikke vacht heeft zou ik geen deken opleggen, tegen de kou zetten ze de haren op en met de deken duw je dat plat. Zo kan de pony zichzelf niet isoleren.

Welshfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:30

Mijn pony krijgt nooit een fleecedeken op, enkel tijdens het mennen.
Als we een mentocht maken en even pauzeren, leg ik even een fleecedeken op zodat het zweet kan opgenomen worden en mijn pony niet te snel afkoelt. Als we de tocht weer verderzetten, gaat de deken weer af.

Voor de rest gebruik ik geen dekens, ook niet als het héél koud is. Pony heeft hier een prima wintervacht voor.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:38

Ik weet niet of je wel eens een wond hebt gezien bij een paard die een fleece deken opgehad heeft voor de nacht? Die dingen trekken naar achteren, met als gevolg de sluiting die in de huid snijdt. Geen prettige wonden.

Als je pony het koud heeft, gooi dan een staldeken onder de gewone deken. Die zijn wel geschikt om langer op te hebben.

Ik gebruik fleece dekens alleen na het rijden als ze helemaal bezweet zijn en de trailer op moeten. Ik gebruik bewust fleece en geen wol, fleece droogt na gebruik sneller weer op en is niet zo zwaar als wol.