agressie naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

agressie naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 22:23

Ik zal het verhaal even uitgebreid uitleggen.

Ik heb mijn merrie 5 jaar geleden in Hongarije gekocht, ze had haar hele leven bij haar moeder en tante gestaan dus nooit in een 'echte' kudde.
Bij mij heb ik er een pony bijgenomen voor gezelschap, deze werd nadat deze lichamelijk opgeknapt was de baas over mijn merrie, zodanig dat ze mijn merrie niet in de stal dulden met als gevolg dat ze de hele dag buiten in de regen/sneeuw moest staan.

Vorig jaar ben ik naar Nederland verhuisd en heb mijn merrie meegenomen en de pony verkocht. Ze kwam in een kudde terecht die erg fel tegen buitenstaanders waren, door hun is ze meerdere malen uit het weiland geschopt ondanks langzaam laten wennen met draad ertussen en steeds 1 erbij. na een maand kon ze 'veilig' bij de kudde in maar stond ze altijd alleen. hier ben ik na 1,5 maand weggegaan door verschillende redenen.

Toen bij een groep terecht gekomen waar ze wederom 2 keer over de omheining is gesprongen ondanks langzaam laten wennen. hier is ze na een maand bijgevoegd en daarna werd ze wel opgenomen in de kudde maar de rangorde veranderde regelmatig waardoor de gehele groep onrustig bleef. hier heeft ze ruim 8 maand gestaan. In de laatste periode stond ze weer vaak alleen.

Nu staat ze 1,5 maand op een weer andere stal, dit keer omdat ik ivm studie een full pension nodig had.
Ze staat nu bij 4 hele rustige ruinen waar ze over 3 volledig de baas wil worden, dit word behoorlijk vuil gedaan met serieus bijten en schoppen. ze is een tijd alleen gezet met de baas, deze zet haar wel weer terecht maar in de kudde en vooral met eten word ze echt vuil.
Dit vind de stalbaas uiteraard niet goed en zijn geduld raakt nu ook op dus het ziet erna uit dat ik weer op zoek moet naar een nieuw stal.

is er nog een mogelijkheid om haar paardenmanieren bij te brengen zodat ze normaal kan functioneren in een kudde??

Andere optie is om weer te verhuizen waar ze alleen kan staan maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan helaas....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:27

Een zomertje bij een opfokbedrijf/zomerweide zetten in Friesland bijvoorbeeld.
Staan ze op ontzettend veel ruimte aan de zee met een stuk of 20 paarden van iedere leeftijd.
Komt ze dan nog niet sociaal terug dan wordt het nooit wat :P

Anders gewoon niet in een groep willen zetten, maar gewoon op een plekje waar ze met 1 ander paard kan staan.

VragenKop

Re: agressie naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:35

Een paardentherapeut, -psygiater of -beleerder kan helpen, die weten meestal wat je moet doen.
Als je geen geld daar voor geeft kun je gerust zelf iets proberen op te zoeken op google.

Anne_bor

Re: agressie naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:19

Mijn jonge paardje was als veulen ook heel erg dominant, dus hebben we haar 3 seizoenen naar een opfok bedrijf gedaan. Daar staan ze in een grote groep en wordt dat dominante gedrag wel afgeleerd! Omdat jouw paard al wat ouder is zal een opfokbedrijf geen oplossing zijn, maar misschien is er wel iets soortgelijks voor oudere paarden? Succes!