Ik ben dus in het bezit van een 6 jarige merrie, vanaf dat ik haar kocht(net 3 jaar) stond ze onder een dekentje in de winter en was scheren niet nodig en is overigens ook echt niet te doen ook niet met sedatie.
Nu wist ik wel van voorgaande jaren dat ze niet echt een dikke deken nodig heeft om vacht tegen te gaan maar wel voor haar spieren warm te houden. Tegen dat het ging vriezen had ze het snel koud en stond dan met gebolde rug en opgetrokken kruis op stal of in de weide.
Helaas nu is het zo'n 16/17 graden overdag (wel flink wat wind hier op de weides) en staat ze dus sinds vorige week met een katoenen zomerdekentje op (en met regen een ongevoerde regendeken) net als mijn andere paarden.
Alles leek goed te gaan tot een paar dagen geleden,ze leek wel wat stijf bij het uit de wei halen en zat duidelijk niet lekker in haar vel. Dit wist ik al een beetje want ik had immers een afspraak staan voor sportmassage voor haar
Tot gister... ik haalde haar uit de weide om te rijden en bij het opstappen merkte ik al dat het niet goed zat, ze kon amper lopen en had duidelijk heel erg veel last van haar lijf! Uiteindelijk besloten om lekker het bos in te gaan en veel te stappen in de hoop dat ze daar van zou opknappen. Na een uur werd het iets beter maar geen wereld van verschil..
Vandaag ook met masseren was ze erg verkrampt in haar rug en hals spieren en werd er dus weer gezegd dat ze vermoedelijk weer kou op de spieren had net als vorig jaar (maar toen begon het pas rond de 0 graden..)
Ze is overigens gezond,bloed getrokken,krijgt vitamine E-selenium bij.
Ik heb op meerdere stallen gewerkt en altijd trainingspaarden gehad en ik ben dit nog nooit tegen gekomen... Wie heeft hier ervaring mee of tips?
Nu zou een (tijdelijke) oplossing zijn een dikkere deken op maar wat moet ik dan wel niet opleggen als het straks -5 of kouder is??
Overigens staat ze met erg slecht weer binnen.
Die staat ook helemaal te trillen als je hem dan van weide haalt. Heb vorig jaar geprobeerd om hem (met schuilstal natuurlijk) wintervacht te doen kweken maar ook met wintervacht had ie dat probleem, dus vanaf nu krijgt hij dekens, en dit jaar was ook hij er veel vroeger bij dan vorig jaar... De overgang van "op en top zomer" naar "jongens de zomer is voorbij!" was nogal bruut... Hier hadden we vrijdag 33°c en zaterdag 12°c en regen...