Wanneer schuurdekens af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Wanneer schuurdekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 15:57

Hallo ik weet niet precies waar dit topic hoort, want mijn paardje heeft geen zomereczeem maar schuurt zich wel een beetje iedere zomer. Maar ik weet niet meer tot wanneer het vorig jaar duurde, maar hij schuurt zich nu nog steeds wel af en toe. Ik vroeg me af of jullie paarden (degene die normaal met de zomer dus ook schuren) nu ook nog schuren, en wanneer jullie de schuurdekens eraf halen?

Julu72

Re: Wanneer schuurdekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:03

Ons paard schuurt ondertussen minder dan een paar weken geleden. Volgens mij heeft het ook veel met het weer te maken. Met het frissere weer (incl. regen etc.) had hij er volgens mij geen behoefte aan. Hij heeft trouwens wel een eczeemdeken op en we zijn de schuurplekken aan het behandelen (eczeem). Dus ook daar kan natuurlijk het minder schuren mee te maken hebben. De plekken zien er namelijk al veel rustiger uit.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:05

Over het algemeen als het weer echt langdurig onder de 15 graden is. Dan zijn de vliegjes weg die de jeuk veroorzaken.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:09

kimberly1995 schreef:
Over het algemeen als het weer echt langdurig onder de 15 graden is. Dan zijn de vliegjes weg die de jeuk veroorzaken.

Dank voor je reactie, maar het weer is nog niet onder de 15 graden :( dus het kan nog wel even duren.. Maar ik ben gewoon bang dat hij dadelijk de winter door blijft schuren..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:11

Nou... ik had hem met de extreme regen deze week eraf gehaald, en daar had ik na 4 uur spijt van, daaahaaag mooie dikke staart. Voorlopig houdt mijn pony hem maar gewoon op.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:11

Aimeetje1 schreef:
kimberly1995 schreef:

Dank voor je reactie, maar het weer is nog niet onder de 15 graden :( dus het kan nog wel even duren.. Maar ik ben gewoon bang dat hij dadelijk de winter door blijft schuren..

De winter door blijft schuren? Paarden schuren alleen als ze jeuk hebben en als hij dit met een eczeemdeken veel minder doet, betekend dat dat hij toch gevoelig is voor de vliegjes. Deze zijn weg vanaf de periode dat de temperatuur 'permanent' onder de 15 graden gaat. Je paard heeft de deken dus vanaf dan niet meer nodig, als bovenstaande geldend is. De winter doorschuren lijkt me dan ook een beetje raar.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:14

Citaat:
De winter door blijft schuren? Paarden schuren alleen als ze jeuk hebben en als hij dit met een eczeemdeken veel minder doet, betekend dat dat hij toch gevoelig is voor de vliegjes. Deze zijn weg vanaf de periode dat de temperatuur 'permanent' onder de 15 graden gaat. Je paard heeft de deken dus vanaf dan niet meer nodig, als bovenstaande geldend is. De winter doorschuren lijkt me dan ook een beetje raar.

Nee weet ik, dit heeft hij ook nog nooit gedaan. Maar toevallig heb ik het laatst gehoord van iemand. Dat het dus een soort van gewoonte is geworden.. Voor mijn gevoel zitten er nauwelijks nog vliegjes op de wei.. maar dat is natuurlijk wel maar een moment opname ben er natuurlijk niet de hele dag. Dus daarom hoopte ik dat hij nu al zou stoppen met schuren. Het is trouwens wel al minder geworden, dat wel. Maar heb jij dat ooit van iemand gehoord dat een paard/eczeem paard bleef door schuren in de winter? De mijne heeft trouwens geen deken op, omdat hij eigenlijk ivm een eczeem paard maar heel weinig schuurt, en omdat hij echt niet happy is met een deken..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:17

Aimeetje1 schreef:
Citaat:

Nee weet ik, dit heeft hij ook nog nooit gedaan. Maar toevallig heb ik het laatst gehoord van iemand. Dat het dus een soort van gewoonte is geworden.. Voor mijn gevoel zitten er nauwelijks nog vliegjes op de wei.. maar dat is natuurlijk wel maar een moment opname ben er natuurlijk niet de hele dag. Dus daarom hoopte ik dat hij nu al zou stoppen met schuren. Het is trouwens wel al minder geworden, dat wel. Maar heb jij dat ooit van iemand gehoord dat een paard/eczeem paard bleef door schuren in de winter? De mijne heeft trouwens geen deken op, omdat hij eigenlijk ivm een eczeem paard maar heel weinig schuurt, en omdat hij echt niet happy is met een deken..

De vliegjes die eczeem veroorzaken zijn te klein om voor ons op te vallen. Daarnaast zijn ze voor de paarden ook alleen vervelend bij zonsopgang/zonsondergang. Ik heb dat van dat doorschuren in de winter nog nooit gehoord. Mijn paard schuurt met een eczeemdeken op helemaal niet en hij staat het hele jaar door in de dekens (gezien het niet anders kan met eczeem+wintervacht&rijden&regen). Qua of het op je paard van toepassing is: proberen. Het ene paard is het andere niet en als het zo is, kun je er vrij weinig aan doen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:39

Oke dankjewel!