Moeilijke keuze, wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Moeilijke keuze, wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:51

Hallo allemaal :)

ik hoop dat mijn bericht hier goed staat.

Sinds 2 jaar heb ik een super leuke lieve KWPN ruin. Hij is echt heel erg braaf en doe alles met hem.
Zodra het buiten wat frisser wordt, wordt hij ook meteen een stuk frisser. Met opstappen en wegstappen wil hij ook wel gek gaan doen.
We hebben hem nog nooit geschoren gehad, maar nu ik van de winter M ga starten moet hij toch flink aan de bak.
Vorige winter reed ik B en dan was hij zeik en zeik nat van onder tot boven, maar ook met wintervacht fris met opstappen.
Ik kan hem thuis vooraf longeren maar op wedstrijd natuurlijk lang niet altijd.

Nu is het probleem dat ik niet weet waarvoor ik moet kiezen.
Weer een zeik en zeik nat paard wat niet droog te krijgen is, maar wel braaf.
Of dat ik hem scheer, wat voor hem en voor mij veel fijner is doordat hij dan veel sneller droog is en er veel minder energie in het zweten gaat zitten.
Ik merk dat hij na een half uur met winterhaar helemaal op is door het zweten.
Maar nadeel is dat hij daar helemaal gek door kan worden.
Ik hoor hier verschillende meningen maar hebben jullie veel paarden meegemaakt die echt gek zijn van de kou?

Delen scheren vind ik geen oplossing. Vind het een verschrikkelijk gezicht voor op wedstrijd.

groetjes Anne

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Moeilijke keuze, wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:55

Maar als ik het zo lees zou een jachtpatroon bijvoorbeeld wel een goede oplossing zijn voor je probleem.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:59

Dat vind ik voor recreatie etc goed kunnen, maar ik vind dat je niet met een half geschoren paard op wedstrijd aan kunt komen. Komt het vaak voor dat paarden echt heel fris worden als ze geschoren zijn?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:14

Dat wisselt erg per paard. Wat mijn ervaring is dat ze in het begin fris zijn en daarna weer wat rustiger worden maar tijdens het rijden kun je het wel merken omdat de dekens er dan af gaan. Ligt ook erg aan het paard zelf.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:16

oke dankjewel.
We wilden hem optijd scheren als het nog niet zo koud is. Dan kan hij er toch al aan wennen voor de echte kou pas begint.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:18

Dat is een voordeel van vroeg scheren, nadeel is dat je misschien later in het jaar weer zal moeten scheren omdat zijn vacht in de tussentijd flink kan groeien.
En anders nu met dekens beginnen om veel haargroei te voorkomen? Dit jaar ga ik dat proberen met mijn paard, voorgaande jaren altijd geschoren.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:21

paard heeft vorige jaren ruim 900 gram aan dekens op gehad en nog hele dikke wintervacht helaas.
Hij staat nu al onder de dekens en zit nu nog super mooi dun in zijn haren en is nog niet in de rui.
Hoop dat ik het nog zo kan houden, dan hoeven we natuurlijk niet te scheren maar ben er bang voor.
Andere jaren ook heel vroeg begonnen en nog zulke dikke haren.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:31

Wij hebben ook zo'n vlugge pony die vooral als het koud is erg wakker is. Ook ik ben altijd bang geweest om haar te scheren om dezelfde reden als jij noemt. Sinds vorig jaar loopt ze in het Z dressuur en omdat ik dat geen gezicht vind met zo'n teddybeer, is ze toen voor het eerst geschoren.
Ik kan je zeggen dat me dat voor 100% meegevallen is. Ze was niet frisser of drukker dan de winter er voor. En het scheelt enorm met rijden. Wel even losrijden natuurlijk met een dekentje erop en zo. Maar dat ging allemaal veel beter dan verwacht. Eigenlijk merkten we geen verschil met de 'ongeschoren' winters. Ze is begin november in een relatief warme week geschoren, zodat ze niet een tweede keer geschoren hoefde te worden en toen het echt koud was had ze alweer een beetje haar. Inderdaad wel veel dekens op, maar dat hoort erbij.
Dit jaar moet ze er dus weer aan geloven.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:34

Heb je al geprobeerd om de dagen wat langer te maken door op tijd kunstlicht aan te doen? Ze zeggen altijd dat het niet de lagere temperatuur is die ervoor zorgt dat je paard dikker in het haar komt te zitten, maar dat de daglengte hier de oorzaak van is. In onze oude stal hadden wij altijd kunstlicht aan, omdat de stal vrij donker was en wij hebben nooit hoeven scheren. In onze nieuwe (half) buitenstal hebben wij hier niet bij stilgestaan en gingen er dus geen lampen aan, waardoor wij ineens ook bijna moesten besluiten om te gaan scheren (een blessure zorgde er toen voor dat we dit niet hebben gedaan). Dit jaar staan de lampen bij ons op de klok, zodat we een mooie lange dag aanhouden en de paarden zitten (ook degene die geen dek op krijgen) nog heerlijk dun in het haar. Een best wel simpele oplossing dus en wij merken echt verschil.
Wij hebben het sportpaard op dit moment alleen 's nachts een zomerdeken op en overdag als hij buiten staat gaat het dek nog lekker af.
Ik kan me je probleem goed voorstellen. Elke dag je paard even naar buiten (weer of geen weer) scheelt ook al heel veel. Bij ons staan de paarden nu in een half open stal en krijgen dus echt de weerswisselingen mee, maar wij merken geen verschil meer in gedrag tussen zomer en winter. Ze komen er wel elke dag even uit (soms alleen maar even los voor de stallen op het beton, maar als dit elke dag kan, doen de paarden ook niet gek). Veel succes komende winter!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:43

lamp aanlaten gaat helaas niet. Hier baal ik enorm van want dit probeer ik dus wel altijd. Mag niet van de eigenaar van de schuur die wij huren. Onze paarden komen iedere dag minimaal 8 uur buiten met schuilstal. Ook met sneeuw, ook met hagel of regen. Gewoon echt altijd. Dit scheelt idd veel, maar voor wedstrijd kan ik hem helaas niet buiten gooien haha.

Agee, Heel fijn om dit te horen!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 00:25

Bij mijn paard kan ik het ook goed merken als ze geschoren is. Het was opstappen snel zitten, en weg draven :=. Toch heb ik liever een wat frisser paard waarmee je meer kunt doen dan een rustig paard dat na een half uur al op is, en niet opdroogd. Eerste jaren longeerde ik haar altijd kort voordat ik erop ging. Nu gooi ik er gelijk een uitrijdeken op. Stap ermee los, en een paar rondjes draf. Als ik de deken er daarna af doe is er niks aan de hand, en heb ik een heel braaf paard :D.

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:54

Waarom niet bijvoorbeeld alleen onder de buik scheren? Kan hij wel z'n warmte kwijt zonder de bescherming van z'n vacht te verliezen. Bontje om de singel zou ik dan wel doen. Ook ken ik iemand die vorig jaar met een hondentondeusse heeft geschoren, en dan op z'n langst zeg maar, werkte ook goed

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 02:02

Ik zou hem gewoon scheren en werken aan dat "gekke" vanaf de grond. Hij heeft gewoon op jou te letten of hij nou kale billen heeft of niet :'). Ik heb er honderden onderhand geschoren en ik ben er nog niet 1 tegen gekomen die blijven gek is geworden. Hooguit een paar dagen wat frisser :). Daar zou ik dan gewoon het werk wat op aanpassen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:45