Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sturdyfellow schreef:mijn paardje is een aantal jaar geleden beleerd en daarna een x aantal jaren niets meer mee gedaan, nu heb ik hem bijna half jaartje, 2 weekjes geleden eindelijk een goed zadel gescoord en rijden maar....als je eenmaal zit, is hij zo ontzettend braaf....tuurlijk merk je wel dat ie weinig gereden is, weinig balans en bokt af en toe op de zweep maar goed, geen rotstreken...
maar voordat je zit....als je je voet in de beugel wilt zetten gaat ie al lopen....dit hield niet op dus dacht ik gewoon doorzetten, dan ga ik hangen, hij blijft dan gewoon lopen, soms achteruit en dan weer vooruit, gewoon in stap en niet eens in paniek....lastig om op te stappen want zijn hoofd gaat dan heel hoog.... als iemand hem vasthoud loopt ie daar als hij de kans krijgt dwars doorheen....
nu dacht ik..goh misschien pijn bij opstappen maar als je aan hem gaat trekken en duwen, geen reactie...vind ie prima....heel raar....
iemand tips om het opstappen te kunnen oefenen? moet toch in ieder geval kunnen gaan zitten, dat ie niet helemaal stilstaat, nou vooruit maar nu is het vrij onmogelijk als je alleen bent
RoyceMack schreef:Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Geen ruimte geven om in paniek te raken.
TeSs2411 schreef:RoyceMack schreef:Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Ik vind dat persoonlijk een staaltje.. ontkennen dat er een probleem is. Jij past je aan, aan het paard.. terwijl het paard zich hoort te gedragen en zich op dat moment juist aan jou hoort aan te passen.
Er zal vast wel een keer een moment komen dat je niet zo snel het zadel in komt of afgeleid wordt of weet ik veel wat.. Dan kan je ongelukken verwachten omdat het paard er nog altijd vandoor wilt gaan.
RoyceMack schreef:Ja dat heen en weer wiegen ken ik ook ja. Heb dat zelf ook wel eens gedaan bij paarden die instabiel stonden bij het opstappen, maar heb geen ervaring met een paard dat in paniek raakt.
Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Kelly_Taco schreef:RoyceMack schreef:Ja dat heen en weer wiegen ken ik ook ja. Heb dat zelf ook wel eens gedaan bij paarden die instabiel stonden bij het opstappen, maar heb geen ervaring met een paard dat in paniek raakt.
Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Hihi ik zou weleens willen zien hoe jij op deze manier op mijn paard stapt![]()
sturdyfellow schreef:ja heb t zadel nu twee weken en hebbene r goed opgelet dat r voldoende ruimte was voor zijn ruggengraat en dat t verder ok goed ligt....maar als dat niet t geval was, zou ik toch ook problemen moeten hebben met rijden????
dat opstappen kan idd minder fijn voor hem zijn, maar vandaag met krukje gedaan, meneer wil het niet....
Sonja schreef:Waarom een paard al in de mond gaan prutsen nog voor je erop zit? Dat is toch een prutbegin van de training, waarbij de toon al gezet is?
Voed ze gewoon op. Opstappen moet met een lange teugel kunnen. Stomweg omdat je HO gezegd hebt. Die twee flappies bovenop z'n hoofd zijn niet primair bedoeld om het hoofdstel achter te hangen
Anouskax schreef:ja maar je moet toch ergens mee beginnen ze gaan het niet uit hun zelf doen teminste dit paard niet , hoe ik het lees.