Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:Poe, dat is echt wel heftig protest zeg! Ik zou vooral eerst het dier goed laten nakijken, dierenarts en fysio erbij om te controleren of de rug/hals/benen ok zijn. Als dat gedaan is en het dier zou ok zijn dan zou ik gaan grondwerken onder goede begeleiding om de rangorde op de grond duidelijk vast te stellen. En pas daarna weer gaan longeren en rijden.
Joolien schreef:Ik zou zo snel mogelijk een dierenarts erbij halen, waarschijnlijk heeft het dier ergens zoveel pijn dat hij in de freeze modus is gegaan, dat is wel serieus hoor. Je moet bedenken dat wanneer een paar zo angstig is of pijn heeft dat 3 mogelijkheden heeft, freeze, dus niet meer bewegen, soms idd gaan liggen en niet meer opstaan, flight, dus vluchten en op niets en niemand meer letten of fight, dus gevaarlijk word, gaat slaan, bijten etc.
Het kan dus zijn dat het aan de bijzet zetten hem gewoon gruwelijk veel pijn doet en je daarom ook wantrouwt, want de mens doet hem pijn.
Urielle schreef:Vermoedelijk doet het hem gewoon retezeer. Een tuigpaard moet voor de wagen heel anders lopen dan onder het zadel dus je bent spieren aan het aanspreken die altijd anders gebruikt zijn en misschien zelfs wel ontzettend strak staan.
Aan de longe begin ik zelf sowieso altijd zonder hulpteugel, tenzij het een ervaren paard betreft wat in het begin te sterk is voor me om zonder iets te longeren, pas als het dier ontspant maak ik de hulpteugel losjes vast en dat dan naarmate je langer longeert ietsje strakker tot je de houding hebt die je wilt.
Misschien is het ook een optie om ipv een hulpteugel te opteren voor een dubbele longe zodat gelijk de druk eraf kan, of als je dat niet kunt, een hulpteugel te nemen die rond loopt (gogue bijvoorbeeld) maar die na het warmlopen maar heel losjes te bevestigen tot het paard zelf aangeeft dat hij meer kan hebben. Het is de bedoeling dat je hem uitnodigt om een bepaalde houding te nemen, niet dat je hem vastknoopt tot hij niet anders kan
linnie050 schreef:Ik zou het paard toch maar goed na laten kijken.
En verder ga eerst eens zijn vertrouwen winnen voordat jullie verder aan het werk gaan.
Als dit paard lichamelijk echt niks mankeerd, heeft hij gewoon meer tijd nodig.....
En hebben jullie dit paard al als veulen...? Wat weet je van zijn verleden?