Verschil fleecedeken en watderdichte fleecedeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Verschil fleecedeken en watderdichte fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:46

Hallo,

Gezien het weer wat kouder aan het worden is wil ik graag een fleece deken kopen voor na het rijden en tijdens het uitstappen.
Nu heb ik een hele leuke deken gezien maar die is van de buitenkant van dat waterdichte spul en van de binnenkant van fleece.
Dus mijn vraag, wat is het verschil tussen z'n deken en een gewone fleece deken?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Remark op 11-09-13 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:50

ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar een gewone fleecedeken is niet waterdicht, wel lekker warm voor het in/uitstappen.
Er bestaan ook waterdichte uitrijdekens die zijn gevoerd met fleece. Dat is dus een hele andere deken.

Remark

Re: Verschil fleecedeken en watderdichte fleecedeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:10

Klopt dat weet ik maar nu is mijn vraag, wat is het verschil tussen die 2 soort dekens?
Kan een paard wel goed drogen onder zo'n waterdichte fleecedeken?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:14

De waterdichte zijn volgens mij meer bedoeld als iets warmere waterdichte deken dan een ongevoerde. Ook kan je een wat nat paard zo wat sneller buiten zetten. Een gewone fleece deken is echt voor het afkoelen/afvoeren van zweet/vocht

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:15

Ik denk dat dit verstikkend werkt, omdat ie waterdicht is .
Ze zeggen wel dat dekens ademend zijn maar of het vocht bovenop de deken komt? volgens mij kan het niet weg.

Ik volg wel even, ik heb wel een fleece regendeken maar ik zou er niet voor kiezen om die op te leggen als Asra zweet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:20

Bedoel je niet gewoon een 0 grams regendeken die fleecegevoerd is?

trustHim schreef:
De waterdichte zijn volgens mij meer bedoeld als iets warmere waterdichte deken dan een ongevoerde. Ook kan je een wat nat paard zo wat sneller buiten zetten. Een gewone fleece deken is echt voor het afkoelen/afvoeren van zweet/vocht

Hoe bedoel je een nat paard zo wat sneller buiten zetten?

Ik zou een waterdichte niet op een paard leggen dat zweet, lijkt mij minder vocht opnemen omdat het vocht er niet helemaal boven kan (zoals bij een normaal zweetdeken). Of het moet heel ademend zijn inderdaad.. Maar daar geloof ik ook niet zo in.

Om mee in en uit te stappen gebruik ik wel altijd een waterdichte fleece.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:34

Ik bedoel een paard dat nog niet volledig droog is, niet zeiknat. Onder een gewone deken zou ik niet heel snel een vochtig paard zetten, met fleece dan misschien weer wel. Ook afhankelijk van het weer en paard

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:45

Ik heb twee uitrijdekens. Eentje van alleen fleece en eentje met fleece en een waterdichte laag.
Als het droog/koud is gebruik in die alleen fleece met instappen en uitstappen.
Als het nat/koud is gebruik ik die fleece met waterdichte laag.
Ik heb wel enigszins het idee dat paard sneller droogt met alleen fleece, maar goed als die zeiknat wordt geregend heb je dr ook niets aan he :D

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:42

Die waterdichte dekens zijn niet ademend en dus een stuk warmer, deze worden vaak als winterdekens gebruikt als een 100/200 grams

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:52

Een waterdichte fleece deken ademt idd minder, hierdoor valt het ookwel onder de gevoerde regendekens. Deze zullen warmer aanvoelen dan een gewone fleecedeken.

Als je je paard onder een waterdichte fleece zet na het zweten, controleer dan wel goed of het niet te warm word, dit is niet goed voor de spiertjes!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:56

Een uitrijdeken is ook eigenlijk voor paarden die geschoren zijn ;)

Paarden die geschoren zijn zweten bijna niet tot nauwelijks. Wat je dan ook oplegt, zowel waterdicht als niet waterdicht. Een geschoren paard zal daar wel onder drogen.

Ik rij mijn geschoren paard in de winter altijd met een uitrijdeken. Als het nog niet zo koud is stap ik in en uit met de uitrijdeken en met extreme tempraturen laat ik hem de hele training opliggen.

Ik heb dan welliswaar een 0 grams uitrijdeken met fleecevoering.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:24

Een duurdere waterdichte deken met fleece voert wel vocht af en is ademend, bijv een Amigo. Met zo'n deken kan je paard ook gewoon naar buiten. Je kunt 'm gewoon gebruiken als een regendeken met een extra laagje erin.

Met een gewone fleecedeken zet je 'm niet zo snel buiten.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:27

Eef, jij bedoeld toch geen waterdichte, maar waterafstotend? Je bedoeld softshell?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 23:29

Haai lau, ik heb geen idee.
Zag een scapa uitrijdeken te koop staat die bij mijn dekje past en dat ding had zo'n plastic achtige buitenkant. Dus of dat nou waterafstotend of waterdicht is geeen idee haha!

Maar ik heb besloten het niet te doen, neem dan liever eentje van alleen fleece.