Ik heb nu al een tijdje mijn paardje en het gaat echt super, in de bak, springen, dressuur, etc.
Maar mijn probleem is nu dat als ik met hem naar buiten ga dat hij op de heen weg goed te hebben is maar als we op de hei zijn dat hij gaat dribbelen en dansen. Dat is nog geen super ramp want het is een crosser dus kan ik het begrijpen. Maar als hij moet halthouden of als hij terug naar huis moeten lopen staat hij ten eerste niet stil en kan hij ook af en toe behoorlijk steigeren. En dat is super gevaarlijk vooral bij de weg want daar is het nog het ergst.
Heeft iemand een tip voor mij hoe ik dit op kan lossen?
Het andere paard van de eigenares van mijn verzorg paard doet precies hetzelfde als je der in gaat houden komt ze omhoog en komt alles uit de trukendoos, zelf is ze bij mij ook een keer gaan steigeren op de weg. Wij gaan altijd met zn tweetjes de weg op en we zorgen altijd dat we haar net een stapje voor zijn als we door beginnen te krijgen dat ze niet wilt. Op de terug weg wilt ze gewoon heel graag naar huis en laten we der gewoon meestal in een harde stap naar huis lopen en als ze dan erg gaat etteren laten we er iets verder lopen of lopen we net voorbij huis en keren we later weer om. Je moet zorgen dat je je handen naar voren zet en niet te erg gaat inhouden want dan komt ie waarschijnlijk omhoog en goed je stem gebruikt (bij ons helpt dat altijd) en je kan misschien proberen om met een braaf paard mee naar buiten te gaan zodat ie van het andere paard kan leren.
Laatst bijgewerkt door xCaylee op 10-09-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Geodeo
Geplaatst: 10-09-13 19:19
Mijn pony heeft er ook een handje van om heel heet te worden op de terugweg. Wat ik dan altijd doe, is zodra ze gaat lopen vervelen en drammen, gewoon omdraaien en een stukje terug stappen (gewoon een meter of 30 ofzo). Dan weer omdraaien en weer richting huis proberen te gaan. Doet ze het weer, dan herhalen we het, en gaan we weer 30 meter terug. Dit is voor haar een veel grotere straf dan een pets met de zweep oid. Wees in het begin niet te veeleisend, maar bouw het rustig op. Het is even volhouden, en bij de 1 wat langer dan de ander, maar heeft bij de mijne heel goed geholpen. Hoef haar nu nog maar mn stem te verheffen en ze houd zich in. Ben hier wel consequent in en raffel het niet af. Wel verstandig dat je iemand meeneemt bij zulke gevaarlijke situaties ! Je weet immers maar nooit..
Tobiaspruim
Geplaatst: 10-09-13 19:20
misschien ging het de eerste keren goed maar als je telkens dezelfde route doet weet hij wel dat hij weer naar huis gaat dus ik denk es een keer een andere route terug naar huis nemen?
Anoniem
Geplaatst: 10-09-13 19:30
Grappig, mijn paard wordt ook helemaal wakker op de hei. Laat hem dan even lekker gaan, desnoods ga je alleen maar draven als hij maar naar voren is. Wat ook werkt is veel tempowisselingen stap-galop-stap-halt-galop ectr. Zo blijft hij aan het werk, en gefocust op jou. En geef je hem niet de kans om zijn energie tegen je te gaan gebruiken. Plus je pakt ook een hele fijne dressuur training mee! Probeer zelf ook zo ontspannen mogelijk te blijven.
Erg bedankt voor jullie tips het is fijn als je andere mensen het zelfde probleem hebben en vertellen hoe hun dat doen ik ga het zeker proberen en rustig opbouwen!
Die van mij kan er ook wat van op de terugweg. Ik draai dan ook altijd even om en ga weer een stuk terug. Uit laten razen heeft ook vaak effect, even lekker laten gaan en bijvoorbeeld even op een flink tempo draven zodat ze wat temperament kwijt kan. Succes!