Welke deken? Eerste jaar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Welke deken? Eerste jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:25

Hallo Bokkers :wave:

Dit jaar gaat mijn paard voor het eerst onder de dekens. Ik had zelf de Nika dekens op het oog maar nu lees ik dat ze hun waterdichtheid redelijk snel verliezen, moeten we niet hebben natuurlijk.
Ik ben nu alleen nog maar op zoek naar een 100 grams deken.
Maar welk merk?

Mijn merrie heeft een moeilijkere bouw, hoge schoft, hollere rug (mist nog spieren), iets uitstekende schouders en een hele smalle hals/halsaanzet dus niet alle dekens liggen goed. Ik heb ook niet het meeste te besteden en daarom dacht ik dus ook aan de Nika dekens. Dus rond de 60.- euro het liefst..

Zijn er suggesties?

snorkel1986

Re: Welke deken? Eerste jaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:27

heb al 3 jaar een nika deken zonder problemen gaat aankomende winter 4e jaar in is winterdeken met vaste hals die ze de hele winter op heeft geen problemen mee

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:29

Toch wel?
ik twijfel dus, dat ze doorregenen op echt dagen dat het heel hard regent en dan heel de dag kan ik nog wel begrijpen dan :)
Fijn dat ze bij jou wel lang meegaan! :)
Van de Nika dekens zat ik te twijfelen tussen de halve hals en zonder hals. Hele hals werkt bij mijn paard niet

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:55

Zelf geen ervaringen met de Nika dekens maar lees wel altijd goede verhalen erover!
Als paard ooit zijn deken sloopt wil ik denk een Nika aanschaffen.

Ik ben zelf erg tevreden over de Pagony dekens, paard heeft er altijd mee gestaan en nooit doorgeregend, stond soms uren in flinke hoosbuien.. Zijn de goedkopere dekens maar even goed vind ik persoonlijk..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:03

Zorg ervoor dat je deken wat hoger gesloten is, qua hals iets langer dus dat hij echt over de schoft komt. Ik heb een paard met een hoge schoft en wanneer ik een deken op gooi die niet mooi aansluit schuift hij over je schoft heen.

Overigens heb ik er nu al snachts een fleece op liggen hoor. Paarden schieten hier ontzettend snel in het haar. Ook een zomerdek kan prima. straks in oktober krijgen ze ook buiten een deken van mij op . Heb ze altijd onder die van HH liggen.

Miss een tip... je kan je dekens altijd nog even goed inspuiten met inpregneer spray van action!! Maakt ze waterdicht. heb overigens geen ervaring met nika dekens!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:12

Ik ga wel voor de Nika dekens heb ik besloten. Maar ik twijfel dus nog over halve hals of geen hals..
Allebei hebben hun voordelen en nadelen. haha :)

Ja een spray komt er dan zeker :) Ze heeft nu een 0 grams op omdat het heeeel veel regent maar omdat het ook kouder word wil ik eigenlijk morgen of woensdag er 1 bestellen :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:54

Toen ik met die van mij voor het eerst begon (3jr), was het echt een enorme slungel.. Onbespierd, niet bepaald echt dik ofzo.. Dus ook last van wat uitstekende botjes (schouders, bij de kont enzo). Daarnaast heeft die van mij ook een hoge ver doorlopende schoft. Ik wou niet al te dure dekens omdat kans groot was dat die er na 1 of 2 seizoenen uit zou groeien (en dat is ook gebeurd... := ) en ik totaal niet wist of ik met een sloper te maken had ja of nee (en wat z'n weide/paddockmaatje(s) met dekens doen :+ ).

Heb toen een 0 grams regendeken van EJ eigen merk gehaald..
Een 200grams halve hals deken van Pagony (Divoza eigen merk)
En een 370grams hele hals deken van EJ eigen merk.

Alledrie niet gek duur en voor mijn gevoel kon ik hier behoorlijk wat kanten mee op. :) Plus ik ben erachter gekomen dat die halve hals nog het beste ligt qua pasvorm op mijn paard. Hele hals wil ik niet helemaal van af voor het geval ik hem scheren, dan heb ik persoonlijk liever er toch een hele hals op. Zonder hals komt er bij mij niet meer in, ligt toch niet erg fijn.

Helaas (geluk bij ongeluk achteraf :') ) is vorig jaar mijn Pagony gesneuveld (of nouja, mooie winkelhaak op de kont, is te repareren maar op dat moment moest ik snel een andere deken ter vervanging hebben :+ ) en mede omdat ik wist dat ik het 3e (en tevens aankomende seizoen) toch aan nieuwe dekens moest omdat meneer een maat is gegroeid heb ik toen een Nika aangeschaft, een maat groter als de Pagony en die zit hem tevens hardstikke mooi. Ben overigens over Nika, EJ en Pagony alle 3 super tevreden over! :)

Succes met je keuze! :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:57

Robin_Rikkie schreef:
Ik ga wel voor de Nika dekens heb ik besloten. Maar ik twijfel dus nog over halve hals of geen hals..
Allebei hebben hun voordelen en nadelen. haha :)

Ja een spray komt er dan zeker :) Ze heeft nu een 0 grams op omdat het heeeel veel regent maar omdat het ook kouder word wil ik eigenlijk morgen of woensdag er 1 bestellen :)

Ik zou dan gaan voor een 200grams halve hals.. ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:01

Ik ben onwijs tevreden over de Rhino's van Horseware! Voor mijn merrie geen andere dekens meer. Het was even een rib uit mijn lijf, maar dan heb je daarna ook wat.
Hiervoor heb ik een aantal jaar de Pagony tigers gehad, qua waterdichtheid ook super! Helaas kreeg mijn paard daar mega schuurplekken van...

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 23:04

EJ heb ik de regendeken van :) zonder hals, ligt eigenlijk prima.behalve dat hij hoger aangesloten had mogen zijn, het regend er nu beetje in bij dr borst.
Daarom dacht ik een halve hals, volgens mij hoger aangesloten. Regent her bij dehalve hals in zeg maar, staat die.hals 'open' of sluit hij goed aan en.regent er dus niet in? Daar ben ik ook weer bang voor.

Die.dekens kan ik helaas niet betalen, ijssnuiver.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:09

Zowel de Pagony als de Nika halve hals sluiten bij die van mij mooi aan! :)
Geen last van inregenen e.d., ook vind ik ze veel beter liggen. De EJ regendeken 0 grams, zonder hals die ik had vond ik niet fijn liggen, schoof naar mijn zin te ver naar achteren bij die van mij waardoor hij op de borst behoorlijk strak trok. Overigens heeft stalgenootje hem vorig jaar gebruikt bij haar merrie en daar lag die weer prima op. Maar goed, wel een totaal andere bouw ook... Iets kleiner, een wat horizontalere hals aanzet (die van mij heeft hem wat opwaartse), minder schoft..

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 23:16

Oke :)
Probleem.is.dat ik geen ervaring ermee heb en dus maar uit moet gaan.van.het internet en daar zegt iedereen andere dingen dus ik weet het niet echt meer hahaha

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:16

Kan ik me voorstellen hoor! Het is ook lastig, helemaal omdat er zo gigantisch veel aangeboden word! Denk dat je gewoon moet uitproberen en kijken wat er goed op je paard ligt. Voordeel is wel dat passen altijd kan en mag hè! Dus mocht je er 1 gekocht hebben en je vind hem direct al niet fijn liggen kan ie gewoon terug. :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 17:05

Ik heb dinsdagavond een 100 grams deken bij Nika besteld, vandaag binnen dus zo even passen. Hoop dat hij goed ligt :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:58

Ik heb toch nog een vraagje.
Ik heb nu een 100 grams Nika deken en ik ben nu een beetje aan het kijken voor een 200 grams ergens. Alleen volgens mij zoek ik iets onmogelijks.. -O-
een 200 grams deken met een LOSSE hals die ook rond de 100/200 grams zit.. En niet boven de 90/100 euro..
Ik dacht er zelf misschien aan om er gewoon een 200 grams staldeken/onderdeken erbij te kopen en een losse 200 grams hals.. maar die halzen zijn vreselijk duur.. Waar kun je die nou kopen? het goedkoopste is vaak nog 40 euro terwijl je daar een deken voor hebt..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:00

ik vind vaste hals ook fijner.. dus nooit echt na gezocht.. mischien agradi? die heeft ze wel maar prijzen weet ik niet

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:01

Vaste hals wil ik liever niet omdat hij dan vaak gaat schuiven en trekken. Vandaar haha,
Agradi heb ik inderdaad al gekeken :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:39

heb ik met vaste hals helemaal geen last van met losse altijd wel dus vandaar heb ik ook een vaste hals aan mijn deken zitten