Ik heb een 6 jaar oude friese merrie, Ze was altijd supper braaf met inrijden wel wat Problemen gehad maar nooit echt supper gevaarlijk.
Nu is ze zins ander halve maand haar hele Gedrach omgeslagen,
In de wei staat ze met haar moeder en me 5 jarige Ruin, de ene x komt ze bij me staan kroelkonten En de volgende dag jaagt ze me het land uit Alleen steken haar moeder en me ruin er een stokje voor
Met logeren gaat het goed tot de bijzet touwtjes Er bij komen dan kan ze opeens niet meer lopen Als je dan een tik geeft met logeerzweep gaat ze achterwaards Alsje dan nog een tik geeft komt ze omhoog en gaat ze staan maaien met haar Voor benen en gericht of laat zich achter over vallen
Onder het zadel pakt ze het bit vast wn gaat ze mega aan de kletter En recht op muren af, als dat geintje nie lukt Gaat ze bokken en trappe naar andere paarden in de bak Als die er niet zijn gaat ze of in 1x stilstaan Of komt omhoog en laat zich vallen of laat zich in een bocht Tijden het rijden valle
Eerlijk gezegt ben ik er een beetje klaar mee En weet ik even nie meer wat ik er mee moet
Klinkt als pijn een paard gedraagt zich met een reden zo Ik denk dat dit een harde roep om hulp is Als ik jou was zou ik er een dierenarts bij halen. Sterkte
Het komt inderdaad over alsof je merrie ergens last van heeft. Behalve de dierenarts kun je ook de andere gebruikelijke dingen nakijken, zoals passend tuig, gebit van je merrie.
Merrie is compleet na gekeken door dierenarts tandarts en een kraker Zadel is na gekeken dus lichamelijk is het niet Ook zit de merrie helemaal onder de appeltjes in haar vacht
Het klinkt wel erg gevaarlijk wat ze allemaal uithaalt. Als je zeker weet dat het niks lichamelijks is, of aan het tuig. Is je rijstijl veranderd of heb je afgelopen tijd meer van haar gevraagd? Maar dan nog zijn de reacties van je merrie wel ontzettend heftig.
Casarell
Geplaatst: 09-09-13 20:00
Is ze ook opgevoeld/gescand? Bloedonderzoek gedaan?
Compleet houd voor mijn in van achter naar voor en binnenste buiten Keren dus helemaal na gekeken Tot bloedonderzoek aan toe Kwa rijstijl is er niks verrandert ik ben zelfs een stap terug gegaan inplaats van L2 naar Basis nivo
een trainer erbij zoeken die meer gedragsmatig problemen kan oplossen dus niet een specifieke rij (zoals spring- of dressuur) trainer. In welke buurt woon je wellicht kan je dan iemand aangeraden worden
Zou het aan het zadel kunnen liggen dat die toch niet goed is voor dr en zij zo last van haar rug krijgt? Ik zou eerst nog eens een check laten doen en eventueel een persoon laten komen die een goede massage kan geven die voelen vaak ook waar er een plek is wat niet goed zit...
Gezien het feit dat ze het aandurft om jou uit de weide te jagen denk ik eerder dat daar je probleem ligt. Ze erkent jou niet als leider van de kudde, zoek heel goede begeleiding, stop met kroelen en wees duidelijk, weet zij ook waar ze aan toe is.
Tigra_
Geplaatst: 10-09-13 13:31
Je zegt dat je met inrijden ook wel problemen had wat voor problemen waren dat toen? En zijn die toen wel goed opgelost?
Paarden van 5/6/7 jaar kunnen best nog wel eens "ineens" omslaan (vergelijk het met pubertijd). Ze proberen je uit en merries helemaal (natuurlijk gedrag). Als je geen consequente leider bent, krijg je dit soort taferelen. Ga op zoek naar iemand die je kan begeleiden met Natural Horsemanship, zodat je paard en jij met elkaar kunnen communiceren en elkaar begrijpen. Kroelen moet je trouwens gewoon blijven doen, dat is heel natuurlijk en sociaal gedrag. En als je zegt dat ze al helemaal nagekeken is, ga ik er vanuit dat je dat inderdaad hebt gedaan.
Tigra_
Geplaatst: 10-09-13 13:50
Ik denk ook dat het een probleem is in de verhouding tussen jullie. Heb je momenteel les? Zo niet een lesgever zoeken die kunnen je vaak ook helpen in de omgang.
Ook wel mee eens dat je hulp erbij moet zoeken die jóuw kan helpen met t paardje en niet iemand die t paardje even corrigeert en klaar terugbrengt, zo heb je nog geen respect verdient bij het paard en heb je kans op herhaling....Zoek een goede instructeur en kijk wat de opties zijn
Heeft de dierenarts ook haar eierstokken gescand? Bij ons op stal ook een merrie die ineens omsloeg in haar gedrag, en het werd steeds erger en gevaarlijker... Na een tip een scan laten maken van haar eierstokken en daar bleek een gigantische tumor op de zitten... Deze is verwijderd en nu is ze weer de oude...