Dominantie bij jaarlingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ssuuz92

Dominantie bij jaarlingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:07

Ik kreeg zojuist een vraag in mijn mailbox waarvan ik nu echt niet wist wat ik daar nou op moest antwoorden.

Wij hebben een aantal Welsh A pony's te koop staan waaronder ook een 1 jarige merrie.
Nou kreeg ik dus de vraag; is de merrie dominant als in de stal en op het land?

Deze persoon vertelde al dat ze een paard en een 1 jarige welsh heeft en vele ervaring met paarden
en ze zoekt er nog een welsh bij.

Bij ons staan 25 pony's allemaal lekker in 1 kudde op het land. Oudere merries, merries met veulens, 3 jarige, 2 jarige en jaarlingen bij elkaar. En is een goeie rangorde. En geen jaarling die dominant is. Maar volgens mij kan een jaarling helemaal niet dominant zijn. Wel bijdehand. Maar Dominant?

Wat vinden jullie? En hoe kan ik nu het beste reageren op haar vraag?

zonnebloem18

Re: Dominantie bij jaarlingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:09

VVDD -> OPG

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:11

zonnebloem18 schreef:
VVDD -> OPG

Ik wist niet zeker waar het moest staan. Sorry en bedankt.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:12

Ik denk wel dat ze dominant kunnen zijn. Als ze bijvoorbeeld tegen je aanlopen en niet snel onder de indruk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:13

Euh jij kent deze pony toch? Of herken je dominantie niet?

Edit, jaarlingen kunnen wel zeker dominant zijn, ik ken een 1,5 jarige die de kudde overnam.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:14

Bedoelen die mensen niet brutaal?
Als in opdringerig naar mensen toe?

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:18

Zelfs een veulen kan al dominant zijn en veelal is dit genetisch bepaald.
Ik heb heel wat veulens zien opgroeien en de veulens van de dominante merries waren later ook de baas in de andere kudde.

Ga maar een kijken naar een kudde veulens of jaarlingen je pikt zo de dominante er uit.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:25

Bedankt voor de reacties,

Hmmm, Als ik zo kijk naar alleen de jaarlingen bij elkaar dan zie ik wel dat de ene bijdehanter is dan de ander.
Maar echt dominant dat zal je pas echt op latere leeftijd dan pas zien.

Edit: Je kan als je naar de gehele kudde kijkt precies de rang van elke pony zien. Dit zie je vooral goed als je wat hooi geeft in het land. Maar echt dominant naar elkaar zijn ze niet.
Alles gaat in rust en vrede met elkaar om. En komt er 1 pony bij die een paar dagen bij de stallen heeft gestaan dan is het wel even een uurtje rumoerig maar daarna is het allemaal weer rustig en gaan ze weer in harmonie verder met grazen.
Laatst bijgewerkt door Ssuuz92 op 09-09-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:27

Ssuuz92 schreef:

Hmmm, Als ik zo kijk naar alleen de jaarlingen bij elkaar dan zie ik wel dat de ene bijdehanter is dan de ander.

Nee hoor, neem de jaarlingen maar eens in handen, je zult snel geneog met wat grondwerkoefeningen zien dat de een heel meegaand is, de ander heel onzeker en bang is en de volgende totaal geen boodschap heeft aan wat jij van hem vraagt.

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 11:36

Joolien schreef:
Ssuuz92 schreef:

Nee hoor, neem de jaarlingen maar eens in handen, je zult snel geneog met wat grondwerkoefeningen zien dat de een heel meegaand is, de ander heel onzeker en bang is en de volgende totaal geen boodschap heeft aan wat jij van hem vraagt.

Ze zijn stuk voor stuk wel heel meegaand. Komen graag naar je toe en gaan gezellig met je mee. Er is heel veel respect in de kudde zelf maar ook naar de mens toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:44

Ik heb het niet over gezellig meelopen maar als je dingen van ze gaat vragen zoals correct halthouden, dus niet doorlopen of tegen je an gaan staan maar netjes met de schouder achter jou schouder. Opzij gaan als je dat van ze vraagt. Overal normaal kunnen aanraken, ruimte krijgen als je de stal of weide in loopt. Dat soort dingen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:48

Joolien heeft hier helemaal gelijk in.
Dominant tegen mensen is het niet respecteren van de ruimte en eigen gang gaan.

En rangorde staat gelijk aan dominantie.

Voorbeeld: Mijn 2 jarige laat zich wegjagen/sturen door een jaarling. Conclusie jaarling is dominanter en hoger in rang.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:35

Bij mijn huidige merrie ( eigen fok) wist ik toen ze net op de wereld was al dat het een pittige/dominante was... Die maakt vanaf veulen zo ongeveer de dienst al uit , ging ook na een paar weekjes als rustig de heining door om een hectare vederop hroener gras te gaan eten en nu in de opfok(ze is nu dik drie) weet ze de boel ook aardig te regelen hoewel ze niet top dog is maar er net onder zit.
Ook bij de jonkies kun je goed zien wie er de bijdehandjes/dominantjes zijn en wie de volgers.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:36

Toen ik mijn merrie een half jaar geleden als 1,5 jarige kocht was ze al wel degelijk dominant hoor! Ze staat op dit moment als tweede in rang in onze kudde van 6, heel slecht icm. met haar leeftijd, maar met een boel opvoeding van onze kant is het gelukkig allemaal ingoede banen te leiden.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:46

Bij mijn jaarling kun je inderdaad ook goed zien dat ze redelijk dominant is. Ze kan veel maken in de groep en is goede vrienden met de dominantere oudere merries. Wel heeft ze veel meer respect voor de oudere merries dan voor haar leeftijdsgenootjes. Daarom ben ik heel blij dat ze in een groep met verschillende leeftijden staat :)

nykle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:53

Ik heb een gemengde kudde met 2 jaarlingen. Bij het voeren (hooi), kun je wel goed zien dat de ene jaarling dominant is naar de andere jaarling. Ook naar mensen toe is ze redelijk opdringerig, dus je kan dit wel goed zien! Naar de oudere pony's toont ze wel respect.