Gouden tip: rijbroek (zitvlak) wit houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Gouden tip: rijbroek (zitvlak) wit houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 08:30

... en krijgen :D

Wie heeft de gouden tip? Schijnbaar doe ik toch iets niet helemaal goed, want elke keer na het rijden is het zitvlak van mijn rijbroek zwart. Ik poets mijn zadel met blank ledervet en tussendoor met zadelzeep onderhoud ik het. Inmiddels is mijn rijbroek ook niet meer wit te krijgen :=

Meer bokkers met dit probleem? Het liefst voorkom ik het natuurlijk.

love_wiepke

Re: Gouden tip: rijbroek (zitvlak) wit houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:33

Geen ervaring mee.. is het zitvlak van stof? Zo ja zou je een keer ossengal kunnen proberen!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 08:34

Nee het is van kunstleder :)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:39

Witte rijbroeken (en andere witte was) gaan hier als ze erg vies zijn eerst in een emmer warm water met een of twee vaatwastabletten, werkt fantastisch ik weet alleen niet of dat ook werk met kunstleer.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:46

Eerst nat maken met koud water dan insmeren met groene zeep en een nacht laten staan in een emmer met koud water (bij warm water trekt het er juist erg in). In de wasmachine Vanish erbij.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:52

als mijn rijbroek erg vies is, week ik hem voor met 2 tabletten steradent en daarna was ik hem uit met wasmiddel en 2 tabletten steradent. ik heb nog geen rijbroek niet schoon gekregen, ook met een leren zitvlak.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:49

Ik heb wel hetzelfde probleem, helaas niet met de oplossing!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:58

Ik heb hetzelfde als maradhja. mijn rijbroek is wel wit te krijgen, alleen die kunstleren zitvlakken niet... Ben benieuwd hoe we het aan kunnen pakken...

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:02

Je kan het voorkomen door het zitvlak van je zadel niet in te vetten. Ik vet maar heel af en toe het zitvlak (1-2 x per jaar) en mijn rijbroek is nog mooi wit! :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:08

Dat werkt bij mij niet, ik heb een zweetreet dus het geeft sowieso af -O-

Broek met een ander kleur zitvlak kopen, mag niet maar ik doe het toch :Y)
T/m het L2 is het lastig ivm lichtrijden maar de klasses daarboven ziet niemand er iets van, maar alles beter dan in een rijbroek met bruine vlekken rondlopen :') (charming...heb een bruin zadel)

2 broeken gaan binnenkort in bestelling:

Champagne met donkerbruin zitvlak (voor bij mijn bruine set)
Champagne met donkerblauw zitvlak (voor bij mijn blauwe set)

My problems are solved :7

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:11

Na je wedstrijd gelijk rijbroek uit en in de Biotex, de volgende ochtend pas in de wasmachine, ingesmeerd met ossegal, wassen met witwasmiddel en evt. vlekkenmiddel erbij. Dan blijven ze min of meer wit. Hoe je een verkleurd zitvlak weer schoon krijgt weet ik niet, heb alle gangbare middelen er al tegenaan gegooid maar wat verkleurd is blijf je zien bij mij helaas.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:55

Nog vergeten te vermelden;
Ik heb dus ook een rijbroek met kunstleren zitvlak en helaas laat mijn roodbruine zadel, rood af :o (met als gevolg dat ik dus regelmatig een bepaalde vraag krijg :D )
Mijn zadel vet ik niet in (is buffelleer, dat mag je niet invetten), dus daar komt t niet van.
Mijn rijbroek wordt gelukkig elke keer weer mooi schoo, leve steradent *\o/*

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:11

kaatjemuts schreef:
Ik heb dus ook een rijbroek met kunstleren zitvlak en helaas laat mijn roodbruine zadel, rood af :o (met als gevolg dat ik dus regelmatig een bepaalde vraag krijg :D )
Mijn zadel vet ik niet in (is buffelleer, dat mag je niet invetten), dus daar komt t niet van.

Ik vind dat zo erg de op concour, een smerige broek met roodbruine vlekken :o en ik schaam me helemaal 3 dubbel als ik prijs heb en naar voren moet lopen voor een volle tent/kantine :+

Ik ben er klaar mee en ga mooi voor een donker gekleurd zitvlak O:) ook geen problemen meer met schoon krijgen!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:46

listiglistje schreef:
kaatjemuts schreef:

Ik vind dat zo erg de op concour, een smerige broek met roodbruine vlekken :o en ik schaam me helemaal 3 dubbel als ik prijs heb en naar voren moet lopen voor een volle tent/kantine :+

Ik ben er klaar mee en ga mooi voor een donker gekleurd zitvlak O:) ook geen problemen meer met schoon krijgen!

Tja, maar officieel mag dat niet, toch?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:02

nee mag niet, maar aangezien ik toch de hele tijd doorzit :D ziet geen mens....

T/m het L2 zou ik het niet riskeren....ivm lichtrijden en je zou maar een zeikerige jury treffen!

Wel raar trouwens dat alles qua kleuren vrij is gegeven maar dat niet, als de rijbroek toch wit, beige, champagne is zouden ze daar wel wat soepel mee om mogen gaan!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:07

Ik rij al 2 jaar lang met een witte broek met grijs zitvlak in de B. Heb er nog nooit opmerkingen over gehad, mondeling of op protecol. Nu heb ik wel een wat langer jasje, maar in de kantine ziet iedereen gewoon mijn broek.

Ik zeg maar zo, liever netjes en grijs. Dan wit wat nooit meer wit word en er niet uit ziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:11

kaatjemuts schreef:
Tja, maar officieel mag dat niet, toch?

Ik heb toch echt de KNHS gemaild een of twee jaar geleden, en zolang het zitvlak neutraal is mocht het wel (denk grijs, zwart).
Die waren natuurlijk bang dat ik met een knalroze zitvlak aan zou komen zetten :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:42

misschien een zadelbontje doen?
klinkt misschien een beetje stom maar als je op zo'n bontje zit kan je zadel niet afgeven op je broek :+
zou het anders ook niet weten, ik rijd niet zo veel wedstrijden, misschien je zadel even afvegen [boenen] met een babydoekje ofzo