Stilstaan & omhoog komen tijdens buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmenxoxo

Stilstaan & omhoog komen tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:46

Hoooi!
Ik heb een 19jarige tinker. Wij maken af en toe een buitenritje maar vaak gaat dat fout. Soms staat ze plotseling stil en loopt niet meer vooruit. Als je dan aandrijft loopt ze achteruit of komt ze omhoog. Als ze aan de hand meeloopt buiten gebeurd dit bijna nooit tot niet. Heeft iemand enig idee wat ik er tegen kan doen?

Alvast bedankt!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:52

Ik denk gewoon 'klierigheid' of iets dat ze eng vind.
Gewoon doen alsof je neus bloed, jij verwacht dat ie het zal doen dus gebeurd het ook.
Desnoods een zweepje mee nemen dan kan je m er n tikje mee geven mocht het nodig zijn.
Niet echt meppen ofzo maar gewoon even dat zetje van zeur niet zo.
Zeker niet afstappen want dan heeft het paard gewonnen.

Edit: ik zie dat je 13 bent, is de tinker niet te sterk voor je buiten? Ben je wel echt de baas of zit je toevallig op haar rug en lift je mee?

Carmenxoxo

Re: Stilstaan & omhoog komen tijdens buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:55

Zweepje hebben we al mee voor de zekerheid.
Iemand zei dat je een natte spons mee moest nemen en als ze omhoog komt het hoofd nat maken zodat het lijkt alsof dr hoofd bloed als ze omhoog komt, heeft iemand daar ervaring mee?

Ze gaat over een maand wel naar een nieuwe stal en daar staat ook het paardvan n vriendin van mij, we hopen dat als er een paard dat nergens bang voor is het beter gaat.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:00

Je hebt bij de omschrijving van dit paard staan: vertrouwd bijna niemand.
Moet je vooral met een natte spons aan de slag gaan (of een ei kapot slaan) dan kun je jouw naam aan dat rijtje van onbetrouwbare personen toevoegen!
Zorg voor begeleiding als je op pad gaat zodat je het op dat moment kunt oplossen, neem iemand mee die ziet wat er gebeurd en direct kan helpen, dat is beter dan achteraf op bokt. Vanachter de pc is gemakkelijk praten maar niet handelen!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:02

Nee dat is in mijn ogen een fabel en zo kan je levensgevaarlijke situaties creeren.
wat zou je doen als je paard hierdoor in blinde paniek raakt??? Denk niet dat je haar weer terug onder controle krijgt.

Je kan ook een stalgenoot vragen of die te voet mee wilt gaan dan kan die zien wat er fout gaat.
En je er advies over geven.

gebruik je het zweepje ook wel??
Ik denk dat je wat strenger moet zijn

Tinkers zijn sterke,lompe en eigenwijze paarden over het algemeen dus die hebben snel door als ze ergens onderuit kunnen komen.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:06

Jilletje schreef:
Nee dat is in mijn ogen een fabel en zo kan je levensgevaarlijke situaties creeren.
wat zou je doen als je paard hierdoor in blinde paniek raakt??? Denk niet dat je haar weer terug onder controle krijgt.

Je kan ook een stalgenoot vragen of die te voet mee wilt gaan dan kan die zien wat er fout gaat.
En je er advies over geven.

gebruik je het zweepje ook wel??
Ik denk dat je wat strenger moet zijn

Tinkers zijn sterke,lompe en eigenwijze paarden over het algemeen dus die hebben snel door als ze ergens onderuit kunnen komen.

Dat is inderdaad de reden waarom mij die spons niet zo handig leek.
Eigenlijk ben ik meestal de gene die te voet meegaat en n vriendin van mij zit er op, we hebben de tinker samen.
Het zweepje hebben we meestal wel nodig, alleen als je dr n tik geeft word ze alleen maar meer paniekerig.
De heen weg doet ze meestal stilstaan en omhoog komen maar de terugweg is ze veel relaxter en kan je gewoon met losse teugel buitenrijden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:06

Dit zal waarschijnlijk niet echt angst zijn, maar heeft te maken met een leiderschapsprobleem. Als ze jou voldoende vertrouwt als leider is de kans groot dat je dit probleem verhelpt. Kijk anders ook eens in mijn onderschrift, wie weet is dat iets voor je. In het voorjaar van 2014 wordt er ook een nieuw weekend georganiseerd.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:07

Michellette schreef:
Je hebt bij de omschrijving van dit paard staan: vertrouwd bijna niemand.
Moet je vooral met een natte spons aan de slag gaan (of een ei kapot slaan) dan kun je jouw naam aan dat rijtje van onbetrouwbare personen toevoegen!
Zorg voor begeleiding als je op pad gaat zodat je het op dat moment kunt oplossen, neem iemand mee die ziet wat er gebeurd en direct kan helpen, dat is beter dan achteraf op bokt. Vanachter de pc is gemakkelijk praten maar niet handelen!

Dat eerste leek ons ook al.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:20

zou het door het zadel kunnen komen? Omdat ze het aan de hand niet heeft dacht ik daar aan.

Buiten wel gewoon streng zijn, steigeren mag niet. Zweepje mee en als het paard steiger boven z'n hoofd houden wil soms wel helpen.
En een lopend paard kan niet steigeren, gaat het paard toch stilstaan terwijl dat niet mag, mag je best wel heel duidelijk zijn. Desnoods maar een harde mep met je zweep geven(laatste oplossing, eerst wat vriendelijker proberen natuurlijk) dat ie weer gaat lopen want steigeren is hartstikke gevaarlijk.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 14:30

Blubje11 schreef:
zou het door het zadel kunnen komen? Omdat ze het aan de hand niet heeft dacht ik daar aan.

Buiten wel gewoon streng zijn, steigeren mag niet. Zweepje mee en als het paard steiger boven z'n hoofd houden wil soms wel helpen.
En een lopend paard kan niet steigeren, gaat het paard toch stilstaan terwijl dat niet mag, mag je best wel heel duidelijk zijn. Desnoods maar een harde mep met je zweep geven(laatste oplossing, eerst wat vriendelijker proberen natuurlijk) dat ie weer gaat lopen want steigeren is hartstikke gevaarlijk.

Oke bedankt!
Wij rijden ook in de wei en daar geen enkel probleem, nooit stilstaan luister goed naar de hand, doet alles wat je wil. Dan is het gewoon n kinderpaardje. Dus denk dat het niet aan het zadel ligt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:40

Ik denk dat het paard buiten gewoon een stapje te ver is voor jullie, hoe oud is de gene die met je mee gaat naar buiten???

Dit kan beter een volwassen persoon zijn met wat meer inzicht.

Aan je reacties merk ik dat je het paard buiten duidelijk niet de baas bent.

Je bent duidelijk geen partij voor het paard, en die vind dat wel leuk want dan kan ze lekker doen waar ze zelf zin in heeft??

Is het je eigen paard of een verzorg paard??

Als het je eigen paard is, is het misschien een optie om voor een ponny te kijken die beter bij jou past, dus een maatje kleiner.
Die zou je veel beter de baas kunnen zijn.

En anders gewoon lekker in we wei blijven rijden en ook regelmatig les nemen zodat je elkaar beter leert begrijpen

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:00

Jilletje schreef:
Ik denk dat het paard buiten gewoon een stapje te ver is voor jullie, hoe oud is de gene die met je mee gaat naar buiten???

Je bent duidelijk geen partij voor het paard, en die vind dat wel leuk want dan kan ze lekker doen waar ze zelf zin in heeft??

Als het je eigen paard is, is het misschien een optie om voor een ponny te kijken die beter bij jou past, dus een maatje kleiner.

En anders gewoon lekker in we wei blijven rijden en ook regelmatig les nemen zodat je elkaar beter leert begrijpen

Ik ben niet degene die er op zit tijdens het buiten rijden, dat is een vriendin van mij. Zij is 13. We gaan binnenkort van stal verhuizen en krijgen dan ook les.
Het is mijn eigen paard.
Ik ga haar sowieso niet verkopen.
We hebben haar nooit serieus kunnen rijden doordat we geen bak of iets hebben, volgende maand gaat ze naar een stal met binnen en buitenbak en dan ga ik ook lessen met haar nemen.

Neeltje is voor ons nog nooit biten geweest en heeft een geschiedenis die invloed heeft op haar toekomst. Ze is mishandeld en verwaarloosd geweest. Ze komt uit ierland, toen ze bij ons kwam kon ze bijna niks. Als je toen met haar aan de hand naar buiten ging wilde ze meteen omkeren en terug naar wei. In de wei wilde ze niet meelopen aan de hand. Na n halfjaar hebben we al heel veel bereikt, we kunnen haar rijden, longeren, aan de fiets mee, buiten wandelen , vrijspringen, springen, crossen en we gaan steeds met grote stappen vooruit en dit tot nu toe allemaal zonder instructrice. En dat buitenrijden heb ik het vertrouwen erin dat dat ook gaat lukken, het duurt misschien wat langer maar we komen er wel. En ik ga mn paardje waar ik zielsveel van hou niet opgeven omdat ze niet 100% verkeersmak is. We komen er wel en ik had dit topic meer gemaakt om tips te krijgen.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:18

Ik klink nu echt als een penny :=

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:24

Carmenxoxo schreef:
Jilletje schreef:

Ik ben niet degene die er op zit tijdens het buiten rijden, dat is een vriendin van mij. Zij is 13. We gaan binnenkort van stal verhuizen en krijgen dan ook les.
Het is mijn eigen paard.
Ik ga haar sowieso niet verkopen.
We hebben haar nooit serieus kunnen rijden doordat we geen bak of iets hebben, volgende maand gaat ze naar een stal met binnen en buitenbak en dan ga ik ook lessen met haar nemen.

Neeltje is voor ons nog nooit biten geweest en heeft een geschiedenis die invloed heeft op haar toekomst. Ze is mishandeld en verwaarloosd geweest. Ze komt uit ierland, toen ze bij ons kwam kon ze bijna niks. Als je toen met haar aan de hand naar buiten ging wilde ze meteen omkeren en terug naar wei. In de wei wilde ze niet meelopen aan de hand. Na n halfjaar hebben we al heel veel bereikt, we kunnen haar rijden, longeren, aan de fiets mee, buiten wandelen , vrijspringen, springen, crossen en we gaan steeds met grote stappen vooruit en dit tot nu toe allemaal zonder instructrice. En dat buitenrijden heb ik het vertrouwen erin dat dat ook gaat lukken, het duurt misschien wat langer maar we komen er wel. En ik ga mn paardje waar ik zielsveel van hou niet opgeven omdat ze niet 100% verkeersmak is. We komen er wel en ik had dit topic meer gemaakt om tips te krijgen.

@Jilletje, als iedereen z'n paard maar zou verkopen om 1 dingetje wat niet meteen lukt...

@carmen gewoon oefenen! streng zijn als ze steigert en zorg dat je les krijgt als je op de volgende stalling staat. En dan ook waar je wat aan hebt. Als jullie al die dingen al voor elkaar hebben gekregen moet dit met veel tijd en geduld ook wel lukken. En ik heb even in je profiel gekeken maar als je met neckrope en zonder zadel op haar kan rijden is er vast wel iets van vertrouwen.
Doe wel voorzichtig, het is een paard met geschiedenis.

nog een tip die me even te binnen schiet, omtrekken. Een paard uit balans kan niet steigeren, dus als je voelt dat ze steigert meteen omtrekken, niet doen als je al helemaal op het hoogste punt zit, je wilt ook niet dat je paard zo erg uit balans raakt dat er ongelukken gebeuren.
Steigert ze eigenlijk zo hoog dat ze kan omklappen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:32

Dit klinkt precies zoals mijn paard een aantal jaren geleden ook was. Als ik dan been gaf kwam ze recht omhoog op de weg.
Ik heb het zo goed als opgelost.
Na het rijden ging ik buiten uitstappen. De eerste keer ging ze na 20 meter al stilstaan en begon ze achteruit te lopen. Ik deed toen niks. Geen been geven, alleen contactteugeltje. Ik wachtte tot ze wat rustiger werd en weer stil stond. Vooral zelf heel rustig blijven en niet bang worden van wat je paard doet. Als ze even stil stond drukte ik mijn been aan. Als ze als reactie naar achteren ging, meteen been eraf en weer wachten tot ze stil stond. Als ze als reactie naar voren ging, al was het maar een paar passen, uitgebreid belonen. Als ze dan weer een paar passen naar voren was gegaan, draaide ik zelf om en gingen we naar stal terug. Het stuk wat we buiten uit konden stappen werd heel geleidelijk aan steeds langer.
Dit traject heeft ongeveer een half jaar geduurd, ik stapte dan ongeveer twee keer per week buiten uit.
Tegenwoordig gaat ze nog wel eens stilstaan als ze iets eng vindt, maar ze loopt nooit meer achteruit en steigert ook niet meer.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 16:36

Supervixen schreef:
Dit klinkt precies zoals mijn paard een aantal jaren geleden ook was. Als ik dan been gaf kwam ze recht omhoog op de weg.
Ik heb het zo goed als opgelost.
Na het rijden ging ik buiten uitstappen. De eerste keer ging ze na 20 meter al stilstaan en begon ze achteruit te lopen. Ik deed toen niks. Geen been geven, alleen contactteugeltje. Ik wachtte tot ze wat rustiger werd en weer stil stond. Vooral zelf heel rustig blijven en niet bang worden van wat je paard doet. Als ze even stil stond drukte ik mijn been aan. Als ze als reactie naar achteren ging, meteen been eraf en weer wachten tot ze stil stond. Als ze als reactie naar voren ging, al was het maar een paar passen, uitgebreid belonen. Als ze dan weer een paar passen naar voren was gegaan, draaide ik zelf om en gingen we naar stal terug. Het stuk wat we buiten uit konden stappen werd heel geleidelijk aan steeds langer.
Dit traject heeft ongeveer een half jaar geduurd, ik stapte dan ongeveer twee keer per week buiten uit.
Tegenwoordig gaat ze nog wel eens stilstaan als ze iets eng vindt, maar ze loopt nooit meer achteruit en steigert ook niet meer.

Bedankt! Dat is inderdaad wel slim gedaan, ga ik ook proberen! Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk me stem te rijdenn in plaats an schoppen, tikken geven etc. Als het echt nodig is doe ik t wel hoor. Maar ben bang dat ze daar een keer flink van in paniek raakt.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:59

Blubje,
Jij maakt het wel heel zwart wit....
Ik zeg niet dat de ts iets moet, wat zij wilt/doet is haar keuze.
Het is haar paard tenslotte.
Ik uit alleen mijn idee en mening.
Hierbij formuleer ik het op een normale manier zonder iemand aan te vallen.
ik vind je reactie tegenover mij dus vrij nutteloos....

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:04

Ik zie veel reacties met 'strenger aanpakken' en 'leiderschapprobleem' etc. waarbij het er een beetje op neer komt dat het paard gewoon niet wil. Maar ze kan ook echt bang zijn en onvoldoende vertrouwen hebben in de ruiter? Is het dan niet handiger om dát op te gaan lossen in plaats van streng zijn? Begrijp me niet verkeerd, ik kan het namelijk niet beoordelen. Misschien is streng zijn wel de oplossing. Maar het is denk ik handig als je eerst weet waarom. Misschien iemand erbij halen, of samen een keer schriktraining doen onder goede begeleiding?

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 17:11

Imitador schreef:
Ik zie veel reacties met 'strenger aanpakken' en 'leiderschapprobleem' etc. waarbij het er een beetje op neer komt dat het paard gewoon niet wil. Maar ze kan ook echt bang zijn en onvoldoende vertrouwen hebben in de ruiter? Is het dan niet handiger om dát op te gaan lossen in plaats van streng zijn? Begrijp me niet verkeerd, ik kan het namelijk niet beoordelen. Misschien is streng zijn wel de oplossing. Maar het is denk ik handig als je eerst weet waarom. Misschien iemand erbij halen, of samen een keer schriktraining doen onder goede begeleiding?

Ik denk dat mn paard het onder andere doet uit angst, het gebeurd bijvoorbeeld voor n brug of n paaltje of iets, op rechte stukken, in het bos etc. Gaat alles goed. En het kan zijn dat neeltje ons niet 100% vertrouwd, we hebben haar pas 2 maanden maar daarvoor is het al 4 en n halve maand ons verzorgpaard geweest. Maar in de wei vertrouwd ze me sowieso, ik kan tackless op haar rijden, springen, tackless springen en noem maar op. Alleen buiten zijn er problemen.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:03

Hier een filmpje waar ik ook deels buitenrijd, dat stukje in draf was niet heel ontspannen omdat ze opeens n stuk harder ging dan normaal :=
http://m.youtube.com/watch?v=TlwLMnQ7okQ

Alle stukjes waar meer 1 persoon is dat ben ik.