Zomer alweer bijna voorbij, hoe bereiden jullie je voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Zomer alweer bijna voorbij, hoe bereiden jullie je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 13:00

Ik geniet nu nog maar even van de warme dagen, want het is alweer september. Binnen de
kortste keren word het weer regen en kou. :D (Niet dat ik hier zin in heb..)

Hoe bereiden jullie je alvast voor op het najaar? Welke nieuwe artikelen slaan jullie in?
Ik ga zelf denk maar beginnen met de schuilstal te betegelen voordat het een grote modder
boel word. Als mensen hier ervaringen/tips voor hebben is dat welkom :D

En dan moet ik nog dekens schoonmaken, stro en hooi inslaan, hoefsmid nog laten komen, etc. etc. :P

Gooi het los :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 13:57

Stro en grootste deel hooi is hier al binnen, dekens liggen gewassen klaar op zolder...

De paddocks worden binnenkort bij ons nog een keer los getrokken voor ze er in gaan in de hoop dat er dan wat minder water op blijft staan met regen, en omheiningen van de paddocks worden dan nog nagelopen.

en dat is het wel zo'n beetje denk ik...

Ze krijgen nu al hooi/kuil bij op de wei omdat het gras echt op is, ook gaan ze langzaam aan wat vroeger naar binnen en verder gaan straks de eerste dunne dekentjes erop als het wat frisser wordt...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:08

Maakt hier geen verschil. Dekens gaan alleen straks weer op en ze mogen niet meer op het gras. Alleen in de bak masr daar hoeven we niets voor te doen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:39

Zaagsel, kuil en voer dat halen we gewoon altijd als het bijna op is.. is allemaal in de buurt.
Staan sinds Maart dit jaar op een eigen stuk land met buitenstallen, waaronder 1 container, moeten hiervoor ook nog een stuk betegelen.. Verder komt er zand te liggen voor een paddock, zodat paard en pony vanuit stal zo het zand op kunnen. Land word voor het grootste deel afgezet zodat dit weer flink kan gaan groeien, mest gaat er straks als het flink gaat regenen ook op.. Komt ook nog meer zand voor eventueel te rijden/longeren.
Verder liggen alle dekens in de trailer en komt er nog een dichte deur voor de container waar paard in staat.. Moeten toch nog wel even aan de slag zo te lezen haha!

Nog tip voor je TS: Idee voor het betegelen van de stal, zou wel stro op de tegels gooien voor het geval je paard en gaat staan om te schuilen en eventueel om te liggen, wel zo lekker warm :)
Om het helemaal fijn te maken voor hem is rubberen tegels.. warm en goed schoon te houden!

Shaggy09

Re: Zomer alweer bijna voorbij, hoe bereiden jullie je voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:25

Ik wou ook stro erop gooien, nu ligt er alleen stro in de stal, zonder tegels. Maar
glijden ze niet snel uit op rubberen tegels? Of matten? :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:53

Nee hoor, rubberen matten heb ik hier ook.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:03

Lieshorses schreef:
Ik geniet nu nog maar even van de warme dagen, want het is alweer september. Binnen de
kortste keren word het weer regen en kou. :D (Niet dat ik hier zin in heb..)

Hoe bereiden jullie je alvast voor op het najaar? Welke nieuwe artikelen slaan jullie in?
Ik ga zelf denk maar beginnen met de schuilstal te betegelen voordat het een grote modder
boel word. Als mensen hier ervaringen/tips voor hebben is dat welkom :D

En dan moet ik nog dekens schoonmaken, stro en hooi inslaan, hoefsmid nog laten komen, etc. etc. :P

Gooi het los :)

Als ik je een tip zou mogen geven, hooi zsm bestellen en laten brengen nu de wei nog bereikbaar is. bij mij is het namelijk zo dat de stal en hooistal helemaal achterin de wei staat, waardoor de boer dus tot achter moet rijden. Nu gaat dat nog, maar straks is het daar echt te modderig voor :( . Dus hooi heb ik al, de eerste lading iig. De tweede laat ik meestal rond januari komen wanneer het vriest. Verder heb ik al een inloopstal met tegels, en een stuk ervoor is ook bestraat. Ik moet alleen nog even de slowfeeder af maken, maar dat duurt niet zo lang. Zandkuurtje moet ik wel nog even inkopen, dat doe ik altijd na de zomer en na de winter dus 2 maal per jaar. Daarnaast geef ik altijd voor de afwisseling een beetje geperste hooibrok (light), en fiberforce. Hier zitten heel weinig eiwitten en suikers in, dit geef ik gewoon af en toe, dus niet als aanvulling. Ze krijgen onbeperkt hooi. Verder hoeven mijn mannen geen deken op, ze hebben een lekker vachtje van zichzelf :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:05

Niet :d paard staat lekker in de weide met zijn groepje en blijft daar de hele winter. Enige wat ik misschien wil zijn thermolaarzen, dat lijkt me toch wel erg lekker, ook voor op de kar :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:08

stro doe ik niet aan, dat vreten ze op en daar poepen ze op. maar ze zien het niet als een knus warm bedje oid. Ze liggen liever buiten in het gras of in de sneeuw, en als het regent liggen ze op het verharde stuk.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:09

Lieshorses schreef:
Ik wou ook stro erop gooien, nu ligt er alleen stro in de stal, zonder tegels. Maar
glijden ze niet snel uit op rubberen tegels? Of matten? :)

Ligt eraan welke je neemt, je hebt gladde maar ook ruwe.
Ik had ruwe liggen, ideaal!
Dat zijn die je ook wel eens in speeltuinen ziet liggen, maar dan slag groter ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:13

Ik heb afgelopen weekend pas de dekens weggebracht om te laten wassen. Stom, want nu greep ik dus mis.. Gelukkig valt het mee met de regen.
Verder straks even grote opruiming en schoonmaak in de kast. Nieuwe artikelen oid heb ik niet nodig. Wil alleen kijken voor een eigen scheermachine.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:19

Ik moet de stallen nog 'even' schoonspuiten en ze opnieuw in de olie zetten, eigenlijk moet de paddock gevlakt worden en we moeten nog wat gesealde balen inkopen, maar dat doen we pas zodra we ze nodig hebben.
Verder hoeven we geen voorbereidingen te treffen voor de paarden die weer op 'stal' komen.

We moeten nog wel een berg doen aan het weiland waar de paarden nu staan, om het schaap-proof te maken voor de winter.. Daar gaan nog wel wat uurtjes inzitten ben ik bang.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:22

Jibbel schreef:
Ik moet de stallen nog 'even' schoonspuiten en ze opnieuw in de olie zetten, eigenlijk moet de paddock gevlakt worden en we moeten nog wat gesealde balen inkopen, maar dat doen we pas zodra we ze nodig hebben.
Verder hoeven we geen voorbereidingen te treffen voor de paarden die weer op 'stal' komen.

We moeten nog wel een berg doen aan het weiland waar de paarden nu staan, om het schaap-proof te maken voor de winter.. Daar gaan nog wel wat uurtjes inzitten ben ik bang.

Hoe bedoel je weer op 'stal' ? Blijven jouw paardjes ook gewoon de hele winter buiten? :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:31

Hier ook niet zoveel.
Zodra ze niet meer op het gras kunnen(mogen van de landeigenaar) en op de paddock moeten blijven, gaat er weer vlas in de schuilstal. Hebben ze toch even iets droogs en warms hebben om te liggen als het weer veel gaat regenen.
Voor mijn merrie liggen de dekens klaar en zodra ik merk dat ze die weer nodig heeft, gaan ze op. Heb voor haar de dekens om ivm vastzetten van de rug door kou/regen op lange termijn. Niet voor vachtvermindering, dus ik wacht altijd zo lang mogelijk. Tot nu toe gaat het nog prima(ook met de langdurige regen van gister geen probleem). Mijn ruin is dekenloos, dus dat is heeerlijk eenvoudig. Al liggen de zweetdekens wel klaar voor hem, voor na het rijden.

Hooi is al ingeslagen. Ook hier moet de vrachtwagen vanaf de weg een stuk het lang oprijden en nu is dat nog mooi droog. Dan van de winter met de vorst in de grond nog een keer een lading erbij en dan red ik het makkelijk tot eind vd winter.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:32

Het hooi wordt momenteel opgeslagen en de boxen zijn leeg voor als de horror van uitmesten weer gaat beginnen :(

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:49

Aimeetje1 schreef:
Jibbel schreef:

Hoe bedoel je weer op 'stal' ? Blijven jouw paardjes ook gewoon de hele winter buiten? :j

Klopt, ze blijven het hele jaar buiten. Ik bedoel dat ze terug vanaf het weiland naar de paddock komen. Alleen bij extreem slecht weer staan ze (een paar uur) op stal.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:54

Mijn paard staat 24/7 in een groepsstal met grote uitloop en onbeperkt voordroog, dus in die zin hoef ik niets voor te bereiden. Ik heb hem wel in overleg met de DA op een uitgebreide vitaminekuur gezet, zijn bloed is nog eens gecheckt en zijn tanden worden nog nagekeken. Hij gaat dus is optimale conditie de winter in. Daarnaast ga ik deze week zijn dekens eens opleggen om te zien of die nog passen, zodat ik indien nodig op tijd andere kan aanschaffen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:04

Hooi voor de shetlanders heb ik tijdje terug al ingeslagen. Was goedkoop en direct van het land dus dat moeten we dan gelijk gaan regelen natuurlijk.
Mijn paard staat gestald en hun hebben voordroog van eigen land dus dat is inmiddels ook "binnen". Stro hebben ze ook al gebracht dus dat is er allemaal al. Het enige wat nog moet gebeuren is de stallen schilderen. Uitgespoten zijn ze allemaal al dus alleen nog een likje verf en dan zijn ze ook klaar voor de winter. Verder zijn er niet zoveel voorbereidingen nodig.
Dekens gebruiken we hier niet dus daar hoef ik niet over na te denken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:09

Hier ook aan de voorbereidingen voor de komende winter:
Ik heb onlangs alle onderdekens gewassen en winterdekens gerepareerd/waterdicht gemaakt.
We hebben nu voldoende hooi (hoop ik) voor de komende winter.
Dak van de stallen extra nagelopen.
De grote boom die bij de stallen staat extra gecontroleerd op losse takken.
Genoeg gehakseld koolzaadstro ingeslagen.
Leidingen met thermolint omwikkeld.
Zojuist nog windbreekgaas gekocht via MP, wij hebben buitenstallen en als de wind verkeerd staat kan de sneeuw naar binnen, met dit gaas wil ik dit voorkomen, maar wil wel genoeg frisse lucht behouden en niet de gehele stal afsluiten, het moeten geen kasplantjes worden!

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:18

Ik laat mijn dekens al in het voorjaar wassen en leg ze dan schoon op de zolder, hoef ik ze maar te pakken als het koud wordt. Mijn hooi en stro heb ik altijd in juni en augustus voor een heel jaar binnen.
Het enige wat ik extra doe/regel is dat mijn mesthoop in augustus leeg gehaald wordt dan kan ik de winter fatsoenlijk uitmesten zonder uitpuilende mesthopen fiasco's :Y)

Verder heb ik mijn paarden de hele dag in een paddock staan met inloopstallen. Daarvoor heb ik een grote plein bestraat en daar krijgen ze ook hooi, werkt super! Zodra het gaat sneeuwen houd ik het plein sneeuw vrij en sluit ik de rest van de paddock af ivm ijzers. Kunnen ze toch een frisse neus halen, rollen doen ze dan in de binnenbak na een les ;)

Ik heb de paarden geschoren en dik onder de dekens en staan snachts binnen.

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:27

Alle winterdekjes weer eens te voorschijn halen en de verlichting lampjes maar gaan kopen en hesjes enzo.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:31

Ik hoef eigenlijk niks voor te bereiden.
Hoop dat de staleigenaar de stallen nog ff schoonspuit

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 09:08

Kopen jullie ook nieuwe artikelen? Hier moet nog een winterdeken, nieuwe borstels en een liksteen komen. Haha :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:17

Dekens heb ik zat en zijn allemaal nog goed qua waterdichtheid ed.
Verder artikelen zijn bij mij niet zozeer seizoensgebonden... Als bijvoorbeeld mijn liksteen midden zomer op is, dan bestel ik dan een nieuwe en wacht niet tot het weer winter word.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:25

Mijn paarden staan 24/7 buiten in een kleine kudde.
Omdat ik niet meer droog kan staan met mijn paarden, heb ik mezelf voorbereid op het nederlandse weer:
Thermo-waterdichte laarzen / lange regenjas / hoed.
Verder doe ik het met de winterkleren die ik al heb.

Voor de paarden hoeven we niks voor te bereiden. Mocht er bijgevoerd worden dan regelt de landeigenaar dat er hooi / kuil klaarligt.
Ik heb dekens klaar liggen voor het geval dat dit écht nodig is, maar in principe blijven ze dekenloos.