deken of niet?? twijfel twijfel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

deken of niet?? twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:47

Hey,
mijn haflinger gaat deze winter 's nachts op stal maar de stal staat dus op de weide (normaal staat de stal altijd open) en heeft een open poort dus wind kan zo binnen waaien. Hij kan wel schuilen tegen de wind want er is naast de poort ook nog een muur (stal is 5m x 3m) mijn vraag is dus nu deken of niet? met sneeuw zal hij waarschijnlijk maar een uur ofz buitenkomen. hij krijgt 's morgens en 's avonds brokken voor paarden op rust en hij krijgt een hele voorraad hooi. winterdeken of niet?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:51

Het hangt er naar mijn idee vanaf wat je met hem doet. Krijgt hij verder geen training dan zou ik zijn wintervacht laten groeien. Train je hem en staat hij altijd dik in de haren en vind je dit vervelend dan zou ik er een deken op leggen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:53

C_arola schreef:
Het hangt er naar mijn idee vanaf wat je met hem doet. Krijgt hij verder geen training dan zou ik zijn wintervacht laten groeien. Train je hem en staat hij altijd dik in de haren en vind je dit vervelend dan zou ik er dekens op leggen.

ik train niet ik ga buiten wandelen en in de winter meer knuffelen. hij is 21 jaar dus echt trainen is veel te zwaar voor hem! hij heeft ook hoefproblemen die altijd maar terug komen (bleinen (hoefzweren))

C_arola

Re: deken of niet?? twijfel twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:57

Dan zou ik alleen een deken erop leggen met grote vorst en verder zijn wintervacht laten aangroeien. Vaak hebben ze daar voldoende aan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 09:58

oke dankje :) heb niet zoveelverstand van dekens

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:02

Ik vond het altijd lastig, wel/niet, wanneer en hoeveel gram :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:04

dit is het eerste jaar dat ik met dekens werk :) voor de koudste dagen krijgt hij dan een winterdeken om
hoeveel gram?? 100 of 200 met zijn teddybeer vacht

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:31

Met ergens vorst heb ik gelezen dat 200 gram wordt aangeraden. Dit houd ik zelf ook aan.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:46

Ik zou persoonlijk op zo'n moment naar de leeftijd van het paard kijken en hoe hij lichamelijk is.
Op een paard die al wat meer op leeftijd is zou ik een dikkere deken leggen, maar zoals je zegt staat hij buiten en zal hij daarom al vroeg (waarschijnlijk nu al) een dikke vacht aan gaan maken, waar hij zelf al genoeg aan krijg. De pony die bij mijn verzorgpaard staat is ook al op leeftijd en krijgt op dit moment al een dikkere vacht, ook omdat hij sinds maart in een buitenstal staat, hij heeft een 200 grams winterdeken. Hier heeft hij genoeg aan, stond er vorig jaar winter hele dagen mee buiten en vertoonde niet dat hij het koud kreeg omdat hij al vroeg een dikke vacht aan had gemaakt..

Over dekengebruik zal altijd een discussie blijven rond gaan, wij mensen denken dat paarden het koud hebben maar ze maken zo'n dikke vacht aan dat ze zichzelf super goed warm kunnen houden. Paarden die natuurlijk binnen staan en geschoren zijn hebben het liefst wel een deken (logisch).
Ik zou dus niet voor een al te dikke deken gaan voor hem, een 100 of 200 grams is meer dan genoeg ;)
Je zou eventueel bij heel zwaar sneeuwweer voor eentje met hals kunnen gaan, dan weet je zeker dat hij het niet koud zal hebben.
Is en blijft altijd lastig met dekens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:50

Mijn oude merrietje (fjord) krijgt alleen een ongevoerde regendeken op in de winter. Ze maakt een mooie wintervacht aan, maar ik heb het idee dat een waterdicht dekentje haar nét ondersteunt in het warmhouden van de strammere spiertjes. Werkt voor ons prima. Een dikkere deken is te warm voor haar, dan gaat ze zweten.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:56

ik denk dat ik voor een een 100 gram waterdicht deken ga maar dan moet ik nog even sparen :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:56

@banketstaaf: Zoek MP en bokt af! Genoeg dekens! ;)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:59

Mijn TxF staat 24/7 buiten en krijgt deze winter weer geen deken om! Enkel met heftige regenval(dagenlang) krijgt hij een regendeken om en daar is hij dan heel blij mee!!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:00

PrimaDonna_ schreef:
@banketstaaf: Zoek MP en bokt af! Genoeg dekens! ;)

Inderdaad, er is niks mis met 2dehands dekens!
Wel even nagaan of t paard schimmel of luis heeft gehad :+

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 11:02

ik weet het bijna al mijn spullen zijn 2ehands. ben aan het zoeken maar toch moet ik nog wat sparen hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:49

Bij Divoza is de Pagony Tiger nu in de aanbieding. Heb je voor weinig geld een goede waterdichte deken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:52

Ik heb het paard ook vorig jaar geen deken om gedaan. Een gezond paard, die voldoende eten krijgt kan zich prima zelf warm houden :) helemaal als ze uit de wind kunnen staan/kunnen schuilen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:01

C_arola schreef:
Met ergens vorst heb ik gelezen dat 200 gram wordt aangeraden. Dit houd ik zelf ook aan.

Ik snap niet waarom een paard met vorst opeens 200 gram extra nodig zou hebben? Een gezond paard dat elk jaar wintervacht heeft mogen aanmaken, en dat voldoende ruwvoer krijgt zou nergens problemen mee mogen hebben.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als TS haar paard door zijn leeftijd de koude niet goed meer aankan. Dan kan een regendeken, of 100 gram inderdaad een oplossing bieden. Ik zou een deken achter de hand houden als ik TS was, maar afwachten of het nodig is of niet.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 15:36

Ik ga hem sws een deken komen want hij staat veel kreupel en heeft zoveel pijn dat hij zichzelf niet kan warm houden en ook door zijn ouderdom ga ik er toch lekker eentje kopen ;P me ouders mogen zeggen van niet maar doe het toch lekker

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:42

Katyatje schreef:
C_arola schreef:

Ik snap niet waarom een paard met vorst opeens 200 gram extra nodig zou hebben? Een gezond paard dat elk jaar wintervacht heeft mogen aanmaken, en dat voldoende ruwvoer krijgt zou nergens problemen mee mogen hebben.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als TS haar paard door zijn leeftijd de koude niet goed meer aankan. Dan kan een regendeken, of 100 gram inderdaad een oplossing bieden. Ik zou een deken achter de hand houden als ik TS was, maar afwachten of het nodig is of niet.

Ik schreef met erge vorst zoals afgelopen winter wanneer het naar -15/-20 gaat. Met gewone vorst ben ik het mee eens dat een paard mits een dikke wintervacht geen deken nodig hoeft te hebben.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:17

Sonja schreef:
Bij Divoza is de Pagony Tiger nu in de aanbieding. Heb je voor weinig geld een goede waterdichte deken.

Goede dekens! Heb er zelf eentje op mijn overleden ruin gehad, hebben hem nooit meer waterdicht laten maken na aanschaf en is nog altijd waterdicht! Hebben hem nu denk 2 jaar intenstief in gebruik.