L1 proef zonder lezer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

L1 proef zonder lezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:11

Hallo Bokkers :D

ik heb de afgelopen 2 jaar in Zwitserland dressuurproeven gereden, daar is het verplicht om ze uit je hoofd te rijden, lezers zijn niet toegestaan. Eigenlijk is me dit echt heel erg bevallen en wil ik dit blijven doen. Je ziet dit vooral veel voorkomen in de hogere klasses en bijna nooit in de lagere klasses. dus ik vroeg me af.. is dit eigenlijk wel toegestaan in bijvoorbeeld de B of de L1/L2?

In Zwitserland kom je de ring binnen en dan hoor je een belletje wat betekend dat je mag beginnen, de jury in Nederland zwaait meestal of steekt een hand op, het lijkt me niet zo fijn dat als je je rondje geconcentreerd aan het rijden bent en dan de hele tijd moet gaan opletten of hij/zij zwaait of niet.

en dan nog een feit waar ik over aan het twijfelen was. in de B en de L1 kom je binnen over de hoefslag, hoe weet de jury dan of je al begonnen bent of niet?

dus mijn vraag, is dit toegestaan? en moet je het dan voordat je je proef begint melden bij de jury oid?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:14

En de voorlezer loopt meestal naar de jury toe met het paspoort en of ze de goede ruiter voor zich hebben.Hoe wil je dat gaan doen?
Voor de rest zal het wel mogen.
Laatst bijgewerkt door Marleen74 op 06-09-13 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:15

In de proeven staat bijvoorbeeld "A-F-B-M-C binnenkomen" dat betekent dus dat ze vanaf A beginnen met jureren. Ik heb nog nooit gezien dat iemand zonder lezer een proef rijdt, dus ik weet niet of dat mag.

edit; de jury geeft de voorlezer een teken dat ze mogen beginnen, zodra de lezer is begonnen dan begint ook de proef
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 06-09-13 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:16

meestal met outdoor is het zo dat de lezer naar de jury loopt het paspoort en de startkaart laat zien en dan zegt dat je mag beginnen of ze geven een seintje en dan kan de lezer het doorgeven aan de ruiter...

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:16

Gewoon in de ring halthouden bij de jury en jezelf aanmelden, das geen probleem. Paspoort neem ik of mijn voorlezer nooit mee naar de jury, zie ik hier in Brabant eigenlijk nooit iemand doen.

Proef uit het hoofd rijden mag sowieso wel. Maar ik denk dat je toch zal moeten wachten tot je een belletje hoort of de jury of voorlezer ziet zwaaien.
Nadat het sein gegeven is moet je binnen 45 sec je proef gestart zijn. Als je 5 sec na het sein de 1e oefening van de proef rijd ben je de proef al begonnen. Voor het startsein kan je door de hele rijbaan rijden zonder je proef te beginnen.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 06-09-13 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:17

Ja hoor, dat is toegestaan. Ik doe het ook. Op het begin met "voorlezer" ernaast die zo zacht leest dat ik er toch niks van hoor, zodat als ik het niet meer wist even kan roepen. In oktober begin ik weer met wedstrijden (L1) en dan wil ik het gewoon helemaal zonder gaan doen. Je hebt vast wel iemand bij, of niet? Die kan dan even roepen als de jury het teken geeft, sommige jury's hebben een belletje, maar veruit de meesten niet. Mijn voorlezer heeft nog nooit met een jury gesproken, ik kan zelf ook praten.

Je bent begonnen zodra je de A passeert nadat ze je het teken hebben gegeven, ik kom meestal op de verkeerde hand binnen en als de jury het teken geeft verander ik van halt, volte bij C en beginnen maar.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 06-09-13 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:17

Marleen74 schreef:
En de voorlezer loopt meestal naar de jury toe met het paspoort en of ze de goede ruiter voor zich hebben.Hoe wil je dat gaan doen?

huh dit heb ik echt nog nooit gezien? ik heb van m'n 8 tot m'n 16 in Nederland wedstrijd gereden en daar moest je jezelf gewoon aanmelden op het paard voordat je de proef begint

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:18

Natuurlijk mag dat, ik zou het van te voren even melden bij de jury. In het outdoorseizoen gaat dat natuurlijk makkelijk omdat je jezelf aan moet melden bij de jury. In het indoorseizoen kan ik me voorstellen dat het in sommige gevallen lastiger is (jury die bijv. boven zit). Dan zou ik je vraag bij het aanmelden bij het secretariaat even stellen.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:18

Nies_ schreef:
Ja hoor, dat is toegestaan. Ik doe het ook. Op het begin met "voorlezer" ernaast die zo zacht leest dat ik er toch niks van hoor, zodat als ik het niet meer wist even kan roepen. In oktober begin ik weer met wedstrijden (L1) en dan wil ik het gewoon helemaal zonder gaan doen. Je hebt vast wel iemand bij, of niet? Die kan dan even roepen als de jury het teken geeft, sommige jury's hebben een belletje, maar veruit de meesten niet. Mijn voorlezer heeft nog nooit met een jury gesproken, ik kan zelf ook praten.

Je bent begonnen zodra je de A passeert nadat ze je het teken hebben gegeven, ik kom meestal op de verkeerde hand binnen en als de jury het teken geeft verander ik van halt, volte bij C en beginnen maar.

ooh dat is een goede tip die laatste, bedankt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:19

Je mag zonder lezer je proef rijden, maar je moet wel bij de keuze blijven (je mag dus niet als je de weg kwijt bent alsnog de rest laten voorlezen).
Papieren hoef je op lang niet alle wedstrijden te laten zien (hier in het zuiden is het zeldzaam) en kun je evt. ook na het wegzetten van je paard laten zien of je duwt een kopietje in de zak van je rijbroek/rijjas of je neemt een rugzakje mee wat je tijdens de proef bij de jury laat.

Nies_

Laura01234 schreef:
Marleen74 schreef:

huh dit heb ik echt nog nooit gezien? ik heb van m'n 8 tot m'n 16 in Nederland wedstrijd gereden en daar moest je jezelf gewoon aanmelden op het paard voordat je de proef begint

Ik heb dat ook nog nooit meegemaakt.

tita

Marleen74 schreef:

Nog nooit gebeurd.
Je komt binnen en je meld je bij de jury.
Op moment dat zij haar hand op steek mag je beginnen.

Dus als het A-F-B binnen komen is rij je op de linkerkant en op moment dat je de A passeer gaat het in.

Ik rij altijd vaak zonder voorlezer ben doof

Anna_Dani

Ja het mag. Ik ken iemand die doof is en dus niet anders kan dan uit zijn hoofd rijden.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:20

Ik rij mijn proeven regelmatig uit het hoofd :)
Gewoon even netjes melden bij de jury en inderdaad even goed in de gaten houden voor het seintje. Ik rij meestal 1 keer de hele baan rond en blij dan wat bij A weg, zodat het duidelijk is wanneer ik begin :+
Nog nooit problemen mee gehad overigens en ik moet eerlijk bekennen dat ik geconcentreerder rijdt wanneer ik ze uit mijn hoofd doe, dan wanneer ik een lezer heb :o

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:23

jipje_niekje schreef:
Ik rij mijn proeven regelmatig uit het hoofd :)
Gewoon even netjes melden bij de jury en inderdaad even goed in de gaten houden voor het seintje. Ik rij meestal 1 keer de hele baan rond en blij dan wat bij A weg, zodat het duidelijk is wanneer ik begin :+
Nog nooit problemen mee gehad overigens en ik moet eerlijk bekennen dat ik geconcentreerder rijdt wanneer ik ze uit mijn hoofd doe, dan wanneer ik een lezer heb :o

daarom vind ik het ook zo fijn en wil ik er vooral mee door gaan!

maar bedankt voor alle bevestiging :D

ik denk dat ik gewoon iemand anders op het seintje laat letten en die kan dan roepen dat ik kan beginnen en dan gewoon uit m'n hoofd de proef begin :)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:33

Ik rij ook altijd zonder lezer en vind het ook fijner, ik rij dan een nettere/afgewerktere proef.

Hier moet je zelden het paspoort laten zien, ik heb het 2x moeten doen, dan vraag ik of ik na de proef mag, omdat ik alleen ben. Dan leggen ze de coupon vaak apart. Ik hou ook altijd in de gaten of ze voor mij ook de papieren moeten tonen, dan loop ik voor het opzadelen even langs.

Ik meld me met paard vervolgens bij de jury, geef aan dat ik geen voorlezer heb en vraag of ik direct mag beginnen of dat ze een seintje geven. Bij een seintje blijf ik bij C op de volte en geven ze eigenlijk altijd een seintje als je hun kant op komt. Ik kijk ook altijd 3/4e van de volte om te laten zien dat ik wel oplet.

Vervolgens rij ik langs A en ben ik begonnen :D ik vind hetheerlijk rustig en stoor me dan ook niet aan schreeuwende andere voorlezers, wat ik bij een eigen voo orlezer wel heb. Dan kan ik mn eigen lezer lstig verstaan. Maar als ik uit mn hoofd rij kan er bijna een bom afgaan naast de ring, ik ben met mn eigen proef bezig :P

Heel veel succes op de komende wedstrijden! :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:35

Ik ging de laatste jaren altijd alleen naar wedstrijden..... HEERLIJK :-) ik werd altijd zo nerveus van de mensen die ik bij me had. Lieve mensen hoor, maar ik vond het nooit echt fijn.
Paard opzadelen en in een tasje je papieren bij het inrijden gaf ik dat altijd af bij de ringmeester en als ik de proef moest rijden aan de jury (die het vaak weer terug gaf : =). Als die akkoord ging kon ik vaak meteen beginnen met mijn proef.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:51

Ik rij uit mijn hoofd, heerlijk!
Geen gebler aan de kant, rust voor het paard ideaal.

Dit mag vanaf de klasse B.

Ik reed voornamelijk kleine wedstrijden, dus de papieren liet ik altijd in mijn auto liggen.
Wouden ze die inzien, dan kon dat als ik klaar was.
Daarnaast reed ik in dameszadel, wat soms ook vragen opriep, dus die papieren daarvoor werd vaker naar gevraagd bij mij dan de papieren van mijn paard :o

Meestal vraag ik vooraf bij het aanmelden ook of de jury de papieren wil zien, dit weten ze meestal wel.

Ik rij altijd de ring in, rij een rondje, kijk dan of de jury al oplet, doet ze dit niet, dan nog maar een rondje, dan nog eens kijken, en meestal zwaaien ze dan.
Bedenk wel als ze zwaaien moet je starten.

Moet je op de linkerhand beginnen, en je rijd op de linkerhand langs A over de hoefslag ben je begonnen.
Draai je een volte of iets, dan krijg je -2 :7

Scum

Re: L1 proef zonder lezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:45

Gewoon even melden bij de jury dat je uit je hoofd gaat rijden. De jury zwaait als je mag beginnen. Als je daarna de A voorbij rijdt ben je gestart.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:48

Ik rijd ook vaak mijn proeven uit mijn hoofd. Dit doe ik vanaf de B klasse al, dus ik weet zeker dat dit mag! Erg fijn om ze uit het hoofd te rijden, lekker rustig :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:50

er zijn veel combinaties die hun proef rijden zonder voorlezer!
Idd zelf even een rondje links en rechtsom rijden; je melden bij de jury. De jury zal dan het teken geven en dan beginnen.
Als de jury het teken van start heeft gegeven heb je nog een minuut de tijd om te starten.
Dat lijkt kort maar hierin kun je best nog wel 2 voltes rijden..
Je proef begint zodra je de 1e letter gepasseerd bent na startteken van jury

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:23

Volgens mij heb je na het teken van de jury maar 45 seconden om te starten.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:37

wel handige tips staan er tussen..
ik heb altijd een voorlezer behalve aankomende zondag. Dus ga er vanuit dat ik het voor het eerst uit me hoofd moet doen. (probeer daar nog iemand te vragen en anders eens moet de eerste x zijn) :+

de proeven kan ik zo op papier tekenen waar ik heen moet ect. en heb ze 2x thuis in de bak gereden(uit me hoofd)! maar vind wel beetje eng. ben bang dat ik dadelijk naar de andere voorlezer ga luisteren omdat ik het zo gewend ben! iemand daar ervaring mee? :o

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:22

FriesWytske schreef:

volgens mij is toch echt een minuut

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:36

tamaramt schreef:
FriesWytske schreef:

volgens mij is toch echt een minuut

Dan moet je beter in de reglementen kijken, het is toch echt 45 seconden ;).
Toch kan je in 45 sec makkelijk een heel rondje of 2 voltes rijden hoor!