Kuren op hun 5 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mustilove

Kuren op hun 5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:43

Hey,
ik ken nu een paardje waar ik op rij hij is drie jaar,
hij is echt super braaf op wandeling heeft hij van niets schrik in de piste soms wel eens maar ook niet vaak
hij is wel nog moeilijk te sturen maar voor drie jaar is hij echt braaf
in de omgang ook behalve bij zijn achterhoeven gaat het ook nog moeilijk maar voor de rest is hij ook super braaf
maar toen ik aan een vriendin vroeg ofdat dat normaal was dat hij zo braaf was zei zij
dat hij zijn kuren ging krijgen op zijn vijf jaar want een paard dat zij kent had dat ook voor
maar is dat nu echt waar dat als een paard echt heel braaf is op zen drie jaar dat dat dan zijn kuren krijgt op zen vijf jaar?
Ik weet niet of het hier goed staat maar help mij aub.

petraaken

Re: Kuren op hun 5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:18

F-AM --> OPG

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:22

Ze krijgen vaak wel een periode waarin ze wat kunnen gaan puberen en dingen lastig kunnen vinden maar dat weet je natuurlijk nooit van tevoren. Kan ook zijn van niet dat is afwachten.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 06-09-13 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:22

paarden kunnen gaan puberen, verschilt per paard wanneer. De een begint er mee als ie 3 of 4 is de ander iets later en sommige blijven braaf. Meeste paarden worden rustiger na hun 7de jaar. Dan worden ze echt volwassen. Drie jaar is wel heel jong om al mee te rijden. Paarden zijn dan ook nog niet uitgegroeit. Het kraakbeen in de nek is pas met 5-6 jaar volgroeit, dus wees wel voorzichtig met wat je van een 3jarige vraagt

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:28

Mijn paard is ook op z'n 5e behoorlijk moeilijk geworden. Ik denk dat dat bij die van mij ook met de hormonen te maken heeft die nu op gaan spelen. Maar ik ken idd meerdere paarden die rond de 4 a 5 jaar gaan puberen, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 15:58

Dus het is niet altijd zo? EN ik weet dat het echt vroeg is maar het is niet mijn paard hij springt ook al en hij gaat al mee op kamp enzo voort gallopeerd ook al op wandeling enzo is dit danehcht zo slecht en gaat het in de toekomst iets verandere aan het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:01

Het is zeker niet altijd zo :)
Mijn pony is daar het voorbeeld van, ik heb hem vanaf zijn (net) vierde en hij is nu ruim zeven en heeft nooit kuren of pubergedrag laten zien.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:09

mustilove schreef:
Dus het is niet altijd zo? EN ik weet dat het echt vroeg is maar het is niet mijn paard hij springt ook al en hij gaat al mee op kamp enzo voort gallopeerd ook al op wandeling enzo is dit danehcht zo slecht en gaat het in de toekomst iets verandere aan het paard?

Je kan wel rijden op een 3 jaar oud paard (ook een beetje afhankelijk van het type paard) maar je moet er niet te veel van vragen. Galloperen en naar buiten gaan zijn prima activiteiten. Maar 20 minuten in de bak zou ik max rijden, 3x per week, en vooral niet te veel oefeningen en al helemaal niet oprichten. Paard moet eerst zijn balans zien te vinden. Springen zou ik ook niet zo snel doen, hooguit wat balkjes.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 10:44

Oei, nu spring ik momenteel al wel met hem (maar het moet ook van de eigenaar) endat is nog niet zo hoog maar ik denk wel dat dat hoger gaat worden en we rijden soms 1 uur in de piste en gaan wandelen en zijn dan 2 uur 30 weg met galop natuurlijk en wat als hij nu bijna 4 jaar was veranderd dat veel of niet echt?

Deatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:59

Een paard dat in de puberteit raakt zal vaak wel de neiging hebben
om wat gaan te proberen of zijn grenzen op te zoeken, maar ik heb
nog nooit meegemaakt dat een paard van een braaf paard in een
enorme deugniet veranderde. Als jouw paard al een braaf paard is,
zal deze met een consequente ruiter/verzorger ook een braaf paard blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:03

Ik heb het bij mijn jonge paarden nooit gehad.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:32

Oké dankjewel maar is het erg dat je al zoveel rijd met een driejarig paard?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:35

mustilove schreef:

Dan kun je er wel vanuit gaan dat hij op een gegeven ogenblik kuren krijgt, niet omdat hij pubert maar problemen met zijn lijf krijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:45

Paarden die met 5 jaar kuren krijgen zijn meestal in 2 groepen in te delen:

De eerste groep is doorgaans overwerkt en vertoond daarom dit gedrag.
De tweede groep doet of te weinig uitdagend werk of wordt onvoldoende consequent opgevoed.

Als een paard genoeg tijd krijgt en zich anderzijds niet verveeld vertonen ze meestal geen gekke kuren.

Meestal kun je het voor de tweede groep wel voorspellen: een doodbrave 3 jarige die door een beginner gereden wordt gaat na een jaar of wat naar het been slaan of achteruit lopen.
Een ijverig goedgeredn paard dat geen geestelijke uitdaging krijgt zal rond 4/5 jaar beginnen met exploderen.

De overwerkte groep doet meestal dingen als, naar het zadel bijten, achteruit rennen, stijgeren en uitbreken, teugels uit de hand trekken en tegelijkertijd bokken.

De meeste paarden zijn met 4/5 echt wel wat boeferiger dan met 3, maar niet zo erg dat je er niet om zou moeten kunnen lachen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:52

Sizzle, fantastisch uitgelegd! Ben het er helemaal mee eens. De overwerkte paarden krijgen dan soms zelfs zowel mentale als fysieke problemen, de paarden waar eerst een jaar (of 2) mee 'getut' is worden brutaal, willen niet meer aan het werk, kortom geen respect voor de ruiter omdat ze altijd hebben mogen doen wat ze zelf willen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:38

Vaak zie je dat paarden met 5 jaar pas hun kracht krijgen om het zo te zeggen. Vooral de grotere paarden kunnen nog lang 'slap' zijn door het groeien. Ik merk bij de meeste paarden dat dit het geval is maar meestal worden ze daar niet vervelend van maar eerder wat ijveriger waardoor je ze wat meer bezig moet houden. Kan helemaal geen kwaad, zolang je maar af blijft wisselen in het werk en consequent blijft! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:41

Als ze hier lastig worden dan is dat doorgaans in het voorjaar vh het jaar dat ze 5 worden.
Maar de 1 erger dan de ander en sommigen ook helemaal niet.Beetje boevig zijn ze dan,gewoon een keertje loeren en een spurtje proberen.
De meeste 3 jarigen zijn hier ook gewoon braaf,op een bangerd na.Maar dat is natuurlijk iets anders dan stout.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:49

Wat jij voor activiteiten beschrijft zou ik niet aan beginnen voor 5 jaar. Een uur lang rijden is best lang, hangt er wel vanaf wat je van hem vraagt ook. Lange buitenritten ben ik ook niet zo voor. Juist op buitenritten worden paarden niet goed gereden (lekker relaxed met een lang teugeltje en kop in de lucht, en dat dan 2 uur lang). Dat is niet goed voor de rug van elk paard, zeker als hij erg jong is.
En springen vind ik ook echt iets voor oudere paarden, eigenlijk. Als jij eens per week 2x 60 cm springt, val ik daar niet over. Maar als je bijvoorbeeld meerdere malen per week hem flink laat springen (niet per se hoog, maar veel) dan moet ik zeggen dat dat niet mijn persoonlijke keuze zou zijn.
Als je twee jaar later begint met belasten, kan een paard vele jaren langer mee!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:52

Die van mij is nu vijf en heeft zo af en toe een paar dagen of een week dat alles wat lastiger gaat. Maar dan doen we ook wat rustiger aan. Naar mijn idee geeft ze aan dat ze last heeft van haar lichaam ivm het groeien. Want na die periode merk je dan dat ze weer vooruit is gegaan.

Verder qua karakter is het altijd wel een draak, dus ik verwacht niet dat het veel erger wordt :P. Had wel vorig jaar een maand of wat dat ik echt niks met haar aan kon, maar daar was ik achteraf gezien veel te afwachtend bezig en zijn we uiteindelijk ook gewoon weer doorheen gekomen.

Ik denk wel dat het zo is dat een paard zo rond z'n vijfde de grootste basis wel snapt en als je daar te lang op blijft hangen je paard dan de grenzen op gaat zoeken dus inderdaad uitdaging zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:14

Er zijn zoveel 4-5 jarigen die als puber worden bestempeld dat ik me soms afvraag waar het paardenverstand bij ruiters zit, kijk eerst of je zadel nog past en vergeet het gebit niet, elke zes maanden de tandarts erbij is geen overbodige luxe, er komen tanden door en er word druk gewisseld, lekker als er dan ook nog een stuk ijzer in hangt. In 90% van de gevallen zijn dit redenen om "vervelend" te zijn en daar moeten ruiters eerst naar kijken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:19

Ik geloof ook niet in het woord puberen,maar als ze hier spatjes krijgen dan is dat meestal wel in het 5de jaar.
Mijns inziens is dat omdat ze lekker op krachten komen en vaak in combinatie met het voorjaarsgras energie over hebben.
Staakgedrag is een ander verhaal.

mustilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 10:26

Springen doe ik maar 1 keer op de maand en dat is maar 20 of 40cm niet hoger.
En ik weet eigenljk niet hoe eenruiter ik ben ik rij gwn dressuur en weet niet of ik dan zoals sizz zegt dat eerste of tweede voorbeeld ben.
Dus het valt te zien van paard tot paard hoe hij zich gaat gedragen?
En hoeveel mag je dan rijden op een 3 bijna 4 jarig paard want ik ga dat paard in pensioen pakken.
En de eigenaar zei dat het paard blijft groeien tot zijn 7 jaar omdat het een ruin is is dat zo?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:34

Ieder paard groeit zolang door.Alleen niet altijd in de hoogte.
De groeischijven zijn pas gesloten op het 8ste jaar.
Hoe vaak en hoe lang je kunt rijden is afhankelijk vh paard en van je eigen rijkunsten.
Ik rij mijn 4 jarige,6 maanden onder het zadel,nu 5x per week.
Ik rij incl in- en uitstappen max een half uur.Longeren doe ik liever niet ivm teveel belasten vd gewrichten.
Mocht ze lastig worden dan kijk ik aan in hoeverre het nodig is om door te pakken,na te laten kijken of rust te geven.
Heb inmiddels voldoende ervaring om een paard niet te overbelasten maar helaas gebeurd het heel vaak dat staakgedrag daardoor komt.