Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dat jij geen stap achteruit wilt zetten is wel echt heel goed! Overigens is dit ook belangrijk als je het wijken voor druk oefent: oefen een druk uit waarvan je ziet dat het iets met hem doet, en vervolgens gewoon geduld hebben totdat hij zelf uitpuzzelt dat hij naar achteren moet en dan loslaten. Maar dat is weer een ander verhaal
En een betere manier dan hem steeds terugvragen, in ieder geval een veel duidelijkere (en dus effectievere) manier om hem uit te leggen dat hij niet in je ruimte mag komen. 
Citaat:Aan het feit van een instructeur inschakelen heb ik niet zoveel. Ik kan hier zelf helemaal niks mee en wil niet betalen voor dingen waar ik zelf ook veel van weet. Ik heb jaren grondwerk gedaan met mijn paarden en ik ben ervan overtuigd dat ik hier geen les in nodig heb. Net als de eigenaresse hiervan overtuigd is overigens.
Citaat:De truc met armen gaan zwaaien, springen, ed werkt op hem niet heel erg, evenals het zweepje.. Met het uitoefenen van druk op zijn borstspier, oefen ik uiteraard druk uit die 'vervelend' moeten voelen voor het paard zodat hij achteruit stapt. Echter druk ik hierbij bijna mn vingertoppen krom
Wat betreft het armen zwaaien: als hij hier niet op reageert doe je toch iets niet goed. Als hij in jouw ruimte komt en met zijn hoofd langs jouw armen / touw knalt, echt wel dat daar reactie op moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat je paard zijn hoofd stil houdt en lekker blijft chillen terwijl er iets tegen zijn hoofd zit te meppen
Ben je wel duidelijk genoeg? Maak je jezelf groot? Zwaai je stevig met je armen heen en weer of doe je het meer zoutzakstyle?Citaat:Hij weet het dondersgoed, hij is zo slim.. En wil zo graag bij je zijn.. Tis gewoon erg vervelend. Ik moet daar wel consequent in zijn jA!
Citaat:Ik vind het af en toe wel moeilijk om t bepalen wanneer hij in mijn ruimte komt. soms wil ik simpel weg knuffelen maar volgens mij begrijpt hij het nog niet zo goed, dat het oke is als ik hem uitnodig in mijn ruimte, en dat als ik hem niet uitnodig dat ie dan niet bij me mag komen.. Hij is nog erg jong en moet nog veel leren.
miss_eefje schreef:Ik wil toch nog even benadrukken dat wijken voor druk een oefening is die m.i. los staat van het wel of niet betreden van je ruimte. Dus als je hem zachtjes gaat vragen achteruit te stappen wanneer hij in je ruimte staat, wat is dan het verschil met wanneer je dat gewoonlijk vraagt? Want ik neem aan dat je hem niet alleen achteruit vraagt te stappen wanneer hij ergens staat waar hij niet mag staan? Lijkt mij verwarrend voor een paard als je hiermee je grenzen wilt gaan aangeven.
Citaat:Aan het feit van een instructeur inschakelen heb ik niet zoveel. Ik kan hier zelf helemaal niks mee en wil niet betalen voor dingen waar ik zelf ook veel van weet. Ik heb jaren grondwerk gedaan met mijn paarden en ik ben ervan overtuigd dat ik hier geen les in nodig heb. Net als de eigenaresse hiervan overtuigd is overigens.
Niemand is alwetend en er zullen altijd mensen zijn die je blik kunnen verruimen of dingen zie die je zelf niet in de gaten hebt. Je bent nooit uitgeleerd met paarden, anders had je dit topic ook niet gestart lijkt mij
Citaat:De truc met armen gaan zwaaien, springen, ed werkt op hem niet heel erg, evenals het zweepje.. Met het uitoefenen van druk op zijn borstspier, oefen ik uiteraard druk uit die 'vervelend' moeten voelen voor het paard zodat hij achteruit stapt. Echter druk ik hierbij bijna mn vingertoppen krom
Heel gemeen, maar een van mijn paarden had dit vroeger ook: ik kneep dan in haar vel (nooit knoerthard hoor), in mijn hoofd was dit een soort bijten. Werkte heel goed en niemand had achteraf last van d'r vingersWat betreft het armen zwaaien: als hij hier niet op reageert doe je toch iets niet goed. Als hij in jouw ruimte komt en met zijn hoofd langs jouw armen / touw knalt, echt wel dat daar reactie op moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat je paard zijn hoofd stil houdt en lekker blijft chillen terwijl er iets tegen zijn hoofd zit te meppen
Ben je wel duidelijk genoeg? Maak je jezelf groot? Zwaai je stevig met je armen heen en weer of doe je het meer zoutzakstyle?
Citaat:Hij weet het dondersgoed, hij is zo slim.. En wil zo graag bij je zijn.. Tis gewoon erg vervelend. Ik moet daar wel consequent in zijn jA!
Wil hij graag bij je zijn of wil hij graag de baas over je zijn?
Citaat:Ik vind het af en toe wel moeilijk om t bepalen wanneer hij in mijn ruimte komt. soms wil ik simpel weg knuffelen maar volgens mij begrijpt hij het nog niet zo goed, dat het oke is als ik hem uitnodig in mijn ruimte, en dat als ik hem niet uitnodig dat ie dan niet bij me mag komen.. Hij is nog erg jong en moet nog veel leren.
Wat jouw ruimte is bepaal je zelf, dat moet je zelf aangeven. Als uitnodiging kun je het beste eerst vriendelijk zijn ruimte betreden, en daarmee het "ijs breken". Als je dan weer uit zijn ruimte stapt moet dat voor hem ook een signaal zijn dat het klaar is. Als hij met zijn hals naar beneden vriendelijk naar je toe komt wanneer je zelf ook aan het ontspannen bent is dat prima, maar tijdens trainen / oefeningen / wandelen etc. is er eigenlijk geen situatie waarin hij in jouw ruimte zou mogen komen.
Aimeetje1 schreef:Kun je je iets bedenken wat hij eng vindt? Ik had in het begin namelijk ook moeite om mijn shetlander weg te krijgen. Maar ik kwam erachter dat hij het geluid van een bewegend regenjasje eng vindt. Dus telkens als hij in mijn ruimte kwam bewoog ik mijn armen, waardoor dat jasje een geluid maakte. Dit zorgde ervoor dat hij netjes uit mijn ruimte bleef. Dat heb ik drie keer moeten doen ofzo? Daarna was het duidelijk. Je kunt natuurlijk ook iets anders bedenken, een zeil, een plastic zak, een voorwerp?