wat doen jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxpaaardje

wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:14

tegen de zenuwen voor een wedstrijd????. Ik heb 12 okt mijn 1ste wedstrijd met mijn jongen paard. Zij heeft geen wedstrijd ervaring en ik ook niet.

Lumea

Re: wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:16

Proberen rustig te blijven. Alles ruim van te voren klaar hebben. Een goed 'team' om je heen die je kan helpen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:21

Kim_14 schreef:
Proberen rustig te blijven. Alles ruim van te voren klaar hebben. Een goed 'team' om je heen die je kan helpen.

oke dank je voor de tip. Sowieso hoef zelf niet vlechten dat doet me moeder gelukkig.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:23

Een dag van te voren je spullen klaar leggen (jasje, rijbroek, enz enz) Van te voren een lezer regelen. De tijd nemen om je paard te vlechten. (als je vroeg moet, kan je dat een dag van te voren doen)
En vooral: Met plezier je wedstrijd rijden. :)

Edit: zie net dat je mams vlecht. Dus dat is een zorg minder :P

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:25

Inderdaad rustig blijven.... Rustig blijven speelt een belangrijke rol, voor zowel jou als je paardje is het erg spannend. Als je bij je paard bent moet je je ook rustig gedragen, geen andere dingen doen die je op stal ook niet doet. Houd zoveel mogelijk aan wat je ook doet thuis of op stal, zo is het ook iets minder spannend voor je paardje. Ik had in je vorige topic gelezen dat je paardje 3 of 4 jaar is, ook voor haar is het zijn eerste wedstrijdje. Zorg dus voor kalmte... Veel succes!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:26

Toen ik nog wedstrijd reed probeerde ik me altijd het plaatje zoals ik dat wilde in mn hoofd te visualiseren. Vond ik altijd wel goed helpen eigenlijk. :P

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:28

En niet teveel verwachten gelijk. Je moet al trots zijn als je paard rustig de bak door komt, en een winstpunt zou dan mooi meegenomen zijn :j

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:28

dank jullie wel voor jullie tips

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:28

Van te voren even afzonderen van de rest. Muziekje op en even je hoofd leegmaken. Dat werkt bij mij altijd heel erg goed!

En luister niet te veel naar wat anderen te zeggen hebben; je rijdt voor jezelf en jij moet er een fijn gevoel bij hebben, wat de rest er dan van vindt doet er niet zoveel toe!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:31

Chantal511 schreef:
En niet teveel verwachten gelijk. Je moet al trots zijn als je paard rustig de bak door komt, en een winstpunt zou dan mooi meegenomen zijn :j

Het is wel bij me eigen club hoop niet dat veel verandert zou zijn dan als ze der normaal rijd. Ik ben altijd trots op der en ben sowieso al blij als we rustig door bak komen en sowieso ga leeg in en dan zie bij prijs uitreiking wel hoe gegaan is. En ik verwacht der niets van vooral niet omdat zijn en ik geen wedstrijd ervaring hebben.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:31

nadja15 schreef:
Van te voren even afzonderen van de rest. Muziekje op en even je hoofd leegmaken. Dat werkt bij mij altijd heel erg goed!

En luister niet te veel naar wat anderen te zeggen hebben; je rijdt voor jezelf en jij moet er een fijn gevoel bij hebben, wat de rest er dan van vindt doet er niet zoveel toe!

dank je voor de tip.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:34

Viktor238 schreef:
Inderdaad rustig blijven.... Rustig blijven speelt een belangrijke rol, voor zowel jou als je paardje is het erg spannend. Als je bij je paard bent moet je je ook rustig gedragen, geen andere dingen doen die je op stal ook niet doet. Houd zoveel mogelijk aan wat je ook doet thuis of op stal, zo is het ook iets minder spannend voor je paardje. Ik had in je vorige topic gelezen dat je paardje 3 of 4 jaar is, ook voor haar is het zijn eerste wedstrijdje. Zorg dus voor kalmte... Veel succes!

ze is 3 woord in maart 4. Dus nog zeer jong maar het bij me eigen club waar ik der ook vaak train dus hoop dat met wedstrijd niet denkt dat op eens ander zou zijn. Maar ja zal al bij zijn als ik netjes de bak door kom met der.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:37

ValerieM schreef:
Een dag van te voren je spullen klaar leggen (jasje, rijbroek, enz enz) Van te voren een lezer regelen. De tijd nemen om je paard te vlechten. (als je vroeg moet, kan je dat een dag van te voren doen)

volgens mijn zijn bij mijn bij club B meestal vroeg. En we zijn volgens mijn van plan om avond van tevoren te gaan vlecht. ik heb altijd plezier met rijden. Dus rij me wedstrijd ook met plezier zo lang ik de bak door kom en me proef niet verkeer zou rijden zou ik al blij zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:49

Probeer op tijd van huis weg te gaan.
Dat je minimaal een uur voordat je moet starten op het terrein bent.
Dan heb je nog tijd om jezelf aan te melden en zo.
Scheelt al een hoop stress als je niet hoeft te haasten.
Meestal zorgde ik dat ik een half uur voordat ik moest starten op m'n paard zat.
(ik rijd geen wedstrijden meer)

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:04

mika11 schreef:
Probeer op tijd van huis weg te gaan.
Dat je minimaal een uur voordat je moet starten op het terrein bent.
Dan heb je nog tijd om jezelf aan te melden en zo.
Scheelt al een hoop stress als je niet hoeft te haasten.
Meestal zorgde ik dat ik een half uur voordat ik moest starten op m'n paard zat.
(ik rijd geen wedstrijden meer)

bedankt voor de tip.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:05

valerie2012 schreef:
ValerieM schreef:

volgens mijn zijn bij mijn bij club B meestal vroeg. En we zijn volgens mijn van plan om avond van tevoren te gaan vlecht. ik heb altijd plezier met rijden. Dus rij me wedstrijd ook met plezier zo lang ik de bak door kom en me proef niet verkeer zou rijden zou ik al blij zijn.

Wat ook nog kan helpen is je proefje van te voren even doorlezen, zodat je al een beetje weet wat er komen gaat. Ik vond het ook altijd fijn als mijn lezer de letters Luid en Duidelijk riep. Wanneer je de letters hoort, weet je vaak al wat er komen gaat. Voor sommigen mensen helpt het ook om de proef een keer te oefenen.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:06

Als ze dit jaar 3 is geworden moet je er rekenig mee houden dat ze pas vanaf oktober officieel mag starten in de b.
Onderling maakt dit niet uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:13

Zie je wedstrijd, en zeker je eerste wedstrijd, als leerproces. Je krijgt van de jury feedback en daarmee kun je verder werken.

Stel jezelf een haalbaar doel en concentreer je daar op (bij voorbeeld: in de ring blijven, of een bepaalde overgang of figuur goed uitvoeren, ik noem maar wat)

En vergelijk jezelf niet met anderen. Jij hebt sowieso het beste, mooiste en leukste paard, anders had je deze niet gekozen. Plus dat gewoon jouw prestatie los staat van die van anderen. Of je een lintje krijgt doet er niet toe. Als je maar een goed gevoel hebt over je wedstrijd en het een positieve ervaring is voor je paard. De rest is niet belangrijk.

Succes! En heel veel plezier.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:07

noortjjjj schreef:
Als ze dit jaar 3 is geworden moet je er rekenig mee houden dat ze pas vanaf oktober officieel mag starten in de b.
Onderling maakt dit niet uit.

dat weet ik daarom is 12 okt pas me 1ste wedstrijd.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:08

ValerieM: heb sowieso al in buitenbak paar keer geoefend en ga binnen kort in binnen bak oefen bedankt voor de tip.
Laatst bijgewerkt door xxpaaardje op 05-09-13 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 10:10

Koper schreef:
Zie je wedstrijd, en zeker je eerste wedstrijd, als leerproces. Je krijgt van de jury feedback en daarmee kun je verder werken.

Stel jezelf een haalbaar doel en concentreer je daar op (bij voorbeeld: in de ring blijven, of een bepaalde overgang of figuur goed uitvoeren, ik noem maar wat)

En vergelijk jezelf niet met anderen. Jij hebt sowieso het beste, mooiste en leukste paard, anders had je deze niet gekozen. Plus dat gewoon jouw prestatie los staat van die van anderen. Of je een lintje krijgt doet er niet toe. Als je maar een goed gevoel hebt over je wedstrijd en het een positieve ervaring is voor je paard. De rest is niet belangrijk.

Succes! En heel veel plezier.

dank je voor de tip.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:31

De cursus 'mentale training voor wedstrijdruiters' volgen ;-)

Aantal tips:
Zorg dat je de proefjes uit je hoofd kent. Je weet dan wat er gaat komen en hoeft je minder te focussen op de lezer.

Zorg dat je de oefeningen thuis kunt rijden. Als je ze thuis kunt zouden ze op wedstrijd ook moeten kunnen.

Focus op je oefeningen en je rijden en niet op wat de jury of anderen van je zouden kunnen vinden.

Let op je ademhaling. Probeer een paar keer diep in en uit te ademen voor de proef. Of als je merkt dat je spanning voelt.

Zorg dat je een lijstje hebt van wat je mee moet nemen zodat je je geen zorgen hoeft te maken over of je iets vergeten bent

Zorg voor een haalbaar doel.

Geniet!! Het is hobby en hobby is fun!

Succes en veel plezier!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:47

Equi_Assist schreef:
De cursus 'mentale training voor wedstrijdruiters' volgen ;-)

Aantal tips:
Zorg dat je de proefjes uit je hoofd kent. Je weet dan wat er gaat komen en hoeft je minder te focussen op de lezer.

Zorg dat je de oefeningen thuis kunt rijden. Als je ze thuis kunt zouden ze op wedstrijd ook moeten kunnen.

Focus op je oefeningen en je rijden en niet op wat de jury of anderen van je zouden kunnen vinden.

Let op je ademhaling. Probeer een paar keer diep in en uit te ademen voor de proef. Of als je merkt dat je spanning voelt.

Zorg dat je een lijstje hebt van wat je mee moet nemen zodat je je geen zorgen hoeft te maken over of je iets vergeten bent

Zorg voor een haalbaar doel.

Succes en veel plezier!

dank je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:12