Hallo ik weet niet of het hier goed staat. Ik ga zaterdag 21 september examen doen voor het ruiterbewijs en ik heb een vraagje. Mijn paard kan niet aanspringen in de rechtergalop weten jullie of je hier op kan zakken. Ik zou het erg fijn vinden als jullie me willen helpen, met tips over de galop ben ik ook erg blij. veder kunnen we alles. alvast bedankt voor de reacties.
Patchje
Geplaatst: 04-09-13 12:14
Hoezo niet aanspringen in de rechter galop? Dat moet een paard als veulen al kunnen. Ook op een volte?
LoesLucy1
Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-13 12:22
Patchje schreef:
Hoezo niet aanspringen in de rechter galop? Dat moet een paard als veulen al kunnen. Ook op een volte?
ze heeft als veulen 4 jaar in de opfok gezeten waardoor ze een behoorlijke grasvoet heeft. Toen ze daar uit is gehaald en is in gereden is ze te scheef geweest om aan te kunnen springen. ze is nu 8 en wij hebben haar ong 1,5 jaar geleden gekocht en zijn begonnen met recht rijden nu is ze bijna zo ver om aan te springen maar het lukt haar nog niet echt. op de volte hebben we ook al geprobeerd net zoals stelling aan de longeer lijn lukt het haar wel.
lucyknol
Geplaatst: 04-09-13 14:46
Aan de rechtergalop wordt hard gewerkt (priveles) dit heeft tijd nodig, maar gaat goedkomen. Aan de longe en met los rennen gaat het steeds beter, nu nog onder het zadel. Loes wil heel graag haar ruiterbewijs met Farah halen. Het is een super braaf paardje, doet haar best voor je en is 100% bomproof, dus daar zien we geen problemen. De vraag is dan ook of iemand weet hoe zwaar het meetelt als je paard in de verkeerde galop aanspringt. (Ik ben trouwens de moeder van T.S en mederuiter )
maar even melden van tevoren en eventueel op ander paard/ pony laten zien?? (aanbieden aan examinator) maar volgens mij kan je er niet op zakken... hooguit een opmerking krijgen
capopjekop
Geplaatst: 04-09-13 14:51
Lijkt me niet dat je daar op gaat zakken. Hier zijn zelfs mensen geslaagd die eraf vielen toen de pony het op de heupen kreeg. Het gaat er vooral om hoe je een eventueel probleem aanpakt en of dat veilig is. Als de rest prima gaat en enkel de galop niet dan lijkt me niet dat je daar op afgerekend wordt. Maar dan moet je wel compenseren met andere onderdelen. Ik zou overigens wel proberen opnieuw aan te springen, dan heeft de jury door dat je iig wel weet dat je in de verkeerde galop zit.
Al kan ik het moeilijk rijmen dat het paard dan gereden kan worden als hij niet kan aanspringen? Lijkt me toch de basis. Maar goed, dat is offtopic.
@capopjekop, paardje kan gewoon gereden worden, lijkt geen moeite te hebben met een volte in de verkeerde galop. Basis hebben wij haar niet geleerd, ze was bijna 7 toen ze bij ons kwam en vanaf het begin hebben we dit "probleem". Verder is het een heerlijk, betrouwbaar en bomproof paard, maar zou leuk zijn als we de rechtergalop 'erin' krijgen en daar zijn we hard mee aan het werk
Ik heb zelf ruiterbewijs en volgens mij telt jou houding en zit meer mee dan het feit of je paard in de goede galop zit. Ze kijken naar jou niet naar het paard. In het bos maakt het toch geen zak uit of je links of rechts in galop zit. Het moet veilig zijn en daar gaat het hele ruiterbewijs om.
aanspringen en dan terug naar draf en dan weer aangalopperen. Zo ziet de examinator dat je in ieder geval je best doet om het goed te krijgen. Ik zou het ook even doorgeven aan de examinator voor de zekerheid. ruiterbewijs gaat idd om dat alles wat je doet verantwoordelijk is dus veilig. Op alleen aanspringen mogen ze je niet laten zakken. Als jij verder netjes rijd, mooi in balans zit dan zal je wel slagen. heb idd ook wel eens mensen zien slagen ondanks ze eraf vielen. succes!
LoesLucy1
Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-13 19:28
snorkel1986 schreef:
een balk wil nog wel eens helpen
maar even melden van tevoren en eventueel op ander paard/ pony laten zien?? (aanbieden aan examinator) maar volgens mij kan je er niet op zakken... hooguit een opmerking krijgen