Misschien kunnen jullie mij wat meer helpen, wat betreft het schuuren van mijn ruin ze manen.
Hij is bont, en heeft dus een stuk zwarte manen.. en een stuk wit. die scheiding lag normaal tegen elkaar aan! alleen helaas, heeft ie afgelopen week staan schuren, en is de scheiding 10cm.. en heb ik dus een stuk geen manen...
tis een kwpn, was iets verkouden wat nu bijna over is. heeft geen vette manen of roos. en niet dat ik weet eczeem, wat overigens redelijk raar zou zijn want ik woon aan de kust.. en hier zouden paarden met eczeem er weinig tot geen last van moeten hebben.
wat moet ik doen? een zalfje halen? na laten kijken..
dat is misschien nog een optie. maar heb de vorige eigenaresse gesproken. en daar deed ie het ook af en toe.. maar door de ruwe stenen in haar boxen is het waarschijnlijk sneller gegaan dan het paard zijn bedoeling is geweest. hij heeft er alleen afgelopen 2 nachten een bende van gemaakt, want er is nu bijna niks meer over van dat stukje manen.. een paar verdwaalde plukjes maar meer niet!
met luis moet ie alleen op meerdere plekken schuren is mij verteld door de dierenarts op stal...
Er zijn aardig wat dingen waar een paard jeuk van kan krijgen. De meest voorkomende zijn eczeem en overgevoeligheid voor suikers in het voer. Aan de kust denk je idd niet zo snel aan eczeem (maar kan wel!) en zou ik eerder uitproberen of voer dat vrijwel geen suiker bevat effect heeft. Dus van de standaard brokken/muesli afhalen en je goed verdiepen in de samenstelling van krachtvoer!
hij schuurt niet tot bloedend aan toe.. hij staat even flink te schuren.. en dan is het weer klaar.
ik las ook net ergens dat het kan komen doordat hij nu in een kudde van 15 paarden staat en dit nooit gewend is. hij staat er met 3 schoffie te krabben en dat daardoor het schuren van de manen in zijn box kan voorkomen.. wat ik hiervan moet geloven... weet ik niet
Anoniem
Geplaatst: 04-09-13 11:21
Irritatie van de vliegen denk ik. Spijker een stevige harde borstel in de opening van zijn deur en hij kan zich krabben...dat helpt.
Ed_Pin_oud
Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-13 11:47
russel schreef:
Irritatie van de vliegen denk ik. Spijker een stevige harde borstel in de opening van zijn deur en hij kan zich krabben...dat helpt.
Dat is zeker een goed plan! Ik zal eens kijken wat ik kan bedenken! en wilde sowieso even wat anti-jeuk spray gaan halen.. want roos, luizen en eczeem is redelijk uitgesloten!
heb anti-jeuk creme gehaald van de epple-jeck. en dat nu sinds een week aan het smeren. en het helpt! ze manen zijn nu wat vetter en hij scheurt niet meer langs zijn staldeur!