paard niet kunnen vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

paard niet kunnen vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:56

Jah, mijn pony loopt altijd weg als ik haar probeer te pakken
in de wei. Wat kan ik hieraan doen?

capopjekop

Re: paard niet kunnen vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:05

Gewoon erachter aan blijven wandelen. Als ze stil staat moet je haar rustig benaderen. Niet aankijken en niet in een rechte lijn op haar af stormen. Maar een beetje scheef lopen en af en toe even stil staan. Dan heb ik die van mij zo te pakken op deze manier. En verder zorgen dat je niet alleen haar pakt om te gaan werken. Ga ook eens langs om gewoon een knuffel te geven of een appel.

ryukappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:10

capopjekop schreef:
Gewoon erachter aan blijven wandelen. Als ze stil staat moet je haar rustig benaderen. Niet aankijken en niet in een rechte lijn op haar af stormen. Maar een beetje scheef lopen en af en toe even stil staan. Dan heb ik die van mij zo te pakken op deze manier. En verder zorgen dat je niet alleen haar pakt om te gaan werken. Ga ook eens langs om gewoon een knuffel te geven of een appel.

Bij mijn paard werkte dit dus niet ook wegjagen of lokken niet. Wat ik heb gedaan was de merrie waar ze best wel aan gehecht is er eerst uithalen en op stal zetten. dan kon ik haar wel vangen en als ik het halster om had kreeg ze een snoepje. en als mijn paard op stal stond zette ik de merrie weer terug. Nu komt ze gewoon naar met toe en heb ik geen problemen meer met haar vangen.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:21

Ik heb allen geprobeert.. Vanaf alle kanten.. Wat nu werkt is gewoon wat brokjes uit zn voerton mee en ik blijf 3 meter van hem vandaan staan. Hij komt dan naar mij toe lopen en hij krijgt ze pas als hij het halster omkrijgt. Dit is ook t enige wat al echt lange tijd werkt. De res was van korte duur!

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:23

Mijn pony liet zich ook nooit vangen. Bij mij holp gewoon in een richting drijven, en daarna stond ze ook meteen stil en kon ik haar pakken

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:23

wei in korten?
iets wat rammelt mee nemen?
beste maatje uit de wei halen?
achter uit er naar toe lopen?

pff lastig heb er vroeger ook mee rond gelopen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:24

Wanneer kom je haar uit de wei halen?

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:25

als je de mogelijkheid hebt, een stukje van de weide afzetten.hier een ton met een heel klein beetje voer zetten, zodat je pony erheen loopt. Of je hem in dat stukje ''jaagt'' en dan snel dicht doet.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:25

Haha hier nog eentje met een paard dat zich niet laat pakken.
Heeft hij heel leuk overgenomen van de pony waar hij nu mee staat (van zelfde eigenaar)..
Ik lok hem met voer in de voerschep, schud hier mee en dan komt hij uiteindelijk wel.
Komt hij niet ga ik op de grond zitten, vaak worden ze dan nieuwsgierig en komen ze bij je kijken.
Neem je het halstertouw mee het land in (of heeft hij geen halster om?).. kan ook wel eens helpen om zonder touw het land in te lopen, of uit het zicht.. Succes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:27

Past je tuig wel ?Rijd je hem niet ruw of hardhandig ? Bezorg je hem geen spierpijn ? Ect. want dan zal ik -als ik paard was- ook niet laten vangen ;)

Net zolang erachteraan blijven lopen (absoluut niet rennen , dan gaat je paard ook rennen & je paard is toch sneller :P ) totdat je hem gevangen heb :j En dan een brokje als beloning geven :)

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:29

Heb ook een puber merrie die soms ook van die buien heeft. Domineren helpt echt. Eerst wegjagen. Zij wil niet komen, dan de rollen omdraaien en dus moet ze eerst bij je weg. Bij ons kan het soms ook wel 10 minuten duren. ( in het begin nog langer) maar uiteindelijk komt ze om ons heen draven en geven we een stopteken. Loopt ze dan toch weer weg als we naar haar toe gaan, opnieuw beginnen. Uiteindelijk als wij het stopteken gegeven hebben blijft ze staan en kunnen we haar pakken. Let er wel op dat als je je pony van je weg drijft je hem/ haar niet over de zeik laat lopen want dan bereik je niets. Geduld is een schone zaak.. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:30

Ik denk altijd maar dat wanneer een paard niet wil komen, hij gewoon geen zin in je heeft. Ik zou me eens achter mijn oren krabben en me zelf afvragen waarom het paard geen zin heeft om bij je te komen.

Kom je altijd alleen om te rijden? Kom je ook wel eens alleen poetsen of trutten, kom je ook wel eens als je niets van hem wil. Gewoon een appeltje brengen, een aai en dan weer weg?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:35

ohh wat erg...
alles wat hier boven staat heb ik geprobeerd
mijn puber is zo erg dat we die gewoon met draad helemaal in moesten sluiten om hem te kunnen pakken
en dat terwijl alle paarden al binnen staan :(

ik blijf dus even meelezen, misschien komen er nog andere ideeën voorbij :)

Edit: dit was al zo in de tijd dat ie nog NIET gereden werd
oowja het rare was dat ik hem wel uit de groep kon halen zonder problemen
het probleem deed zich alleen voor als alle paarden naar binnen werden gehaald
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 02-09-13 19:38, in het totaal 2 keer bewerkt

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:37

Inderdaad, wat Mindim zegt!
Verder er niet er achter aan gaan jagen, dit verergert waarschijnlijk alleen maar je probleem.
Zorg dat je paard het leuk vind als je hem/haar uit de wei wilt halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:41

Mendy1984 schreef:
ohh wat erg...
alles wat hier boven staat heb ik geprobeerd
mijn puber is zo erg dat we die gewoon met draad helemaal in moesten sluiten om hem te kunnen pakken
en dat terwijl alle paarden al binnen staan :(

ik blijf dus even meelezen, misschien komen er nog andere ideeën voorbij :)

Edit: dit was al zo in de tijd dat ie nog NIET gereden werd
oowja het rare was dat ik hem wel uit de groep kon halen zonder problemen
het probleem deed zich alleen voor als alle paarden naar binnen werden gehaald

Waarom haal je hem dan niet als eerste uit de groep en laat dan pas de rest binnen? Ipv eerst de rest op stal te zetten en hem dan met allerlei toestanden vangen?
Paard voelt zich veilig in de groep en niet veilig met jullie, zou ik ook niet doen als ik onder deze omstandigheden werd gepakt.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:49

tjaa ik sta op een pensionstal all incl ivm 2 kindjes
mn zoon is om half 3 uit school en de paarden komen om 4 uur binnen
om 5 uur eten wij altijd en tussen half 3 en half 5 ligt mn 15 mndn oude dochter nog te slapen
dus hoe ga ik dat doen??

het probleem is (hopelijk tijdelijk) opgelost want hij staat nu gewoon op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:57

Mendy1984 schreef:
om 5 uur eten wij altijd en tussen half 3 en half 5 ligt mn 15 mndn oude dochter nog te slapen
dus hoe ga ik dat doen??

Als jij all inclusive staat, dan neem ik aan ook het binnen en buiten zetten, waarom gaat die van jou dan als laatste naar binnen en wat heeft dat met je kinderen te maken. Je staat immers all in, dus ik neem aan dat je niet je eigen paard dan naar binnen zet?

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:00

Misschien een paar bv parelli lessen volgen. Hielp bij ons ook. Sommige paarden zijn dominant en willen niet gedomineerd worden waardoor ze zo doen. Blijkt maar weer dan ze lekker een eigen wil hebben! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:03

En sommigen krijgen weinig afwisseling en komen dan niet meer. Het is niet altijd een dominantieprobleem hoor. Het hoeft vaak helemaal niet aan het paard te liggen, maar juist aan wat er met het paard wordt gedaan en op wat voor manier.

xRebelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:04

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:25

Mindim schreef:
En sommigen krijgen weinig afwisseling en komen dan niet meer. Het is niet altijd een dominantieprobleem hoor. Het hoeft vaak helemaal niet aan het paard te liggen, maar juist aan wat er met het paard wordt gedaan en op wat voor manier.

Ik heb er ook niet staan dat het een dominantie probleem is.. Zou zo kunnen zijn. Het hoeft ook niet te kunnen liggen aan wat er met het paard wordt. Er zijn 1001 reden waarom. Volgens mij wil ze alleen tips. Zou tenminste fijn vinden.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:44

Mindim schreef:
Mendy1984 schreef:
dus hoe ga ik dat doen??

Als jij all inclusive staat, dan neem ik aan ook het binnen en buiten zetten, waarom gaat die van jou dan als laatste naar binnen en wat heeft dat met je kinderen te maken. Je staat immers all in, dus ik neem aan dat je niet je eigen paard dan naar binnen zet?

zoals probleem van TS was dat ook probleem van staleigenaar
niemand kreeg mijn pony te pakken
dus probleem opgelost en staat ie nu lekker rustig op stal
bij die van mij denken we zeker wel aan dominantie aangezien hij voor geen 1 paard terug deinst
in de omgang merk ik hier nu helemaal niks van
hij doet wat ik van hem vraag zonder protest oid

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:25

Toen ik net mijn paard had rende ze ook vaak weg. Ik huurde een heeeeeeel lang weiland en als ik dan achter was, rende ze weer naar voor om gek van te worden...
Maar wat wel hielp was gewoon de wei voor de helft afzetten en als ze wegrende dan pakte ik een zweep erbij of een lang halstertouw en joeg haar wat op. Soort van verslaan in haar eigen spelletje.
Totdat ik merkte dat ze het zat was, dan stopte ik terwijl ze rende, draaide me om richting de uitgang (dat ze zo iets had van; :o?), en eenmaal daar, kijk ik achter me stond mijn paard achter me, kreeg ze wat lekkers.
Dan had ik voorlopig geen last meer van het wegrennen. Gelijk wat hooi geven als je op de poetsplek of aan stal staat, wil ook wel eens helpen.
Heel soms haal ik haar er alleen maar uit om te voeren, normaal krijgt ze na het werken, ik heb nu een paard wat hinnikt als ik aankom (maar absoluut niet opdringerig is). Liever zo dan anders!

Ook staat er bij mijn paard in het weiland een heel bange pony, die is echt niet te pakken te krijgen en blijft altijd uit de buurt. Tenzij je met een handje brok een ander paard brokje voor brokje voert. Dan komt ie altijd, dan laat ze zich ook wel pakken, maar je moet er echt niet op af lopen (en aankijken) :=

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:28

:= Ik heb de pony ooit eens een nachtje buiten laten slapen omdat ik dat witte sekreet niet te pakken kreeg. Ze heeft de hele nacht lopen schreeuwen naar de rest want ze wilde niet alleen achterblijven. Sindsdien laat ze zich heel snel pakken als ze naar binnen moet. Soms glipt ze tussen ander paard en hek door en staat juist als eerste op stal.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:30

_O- :D