Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamavrend

Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:08

Hoop dat ie goed staat :o

Bijdeze een nieuwe topic over tips hoe het verkeer het beste om kan gaan met ruiter en paard.

Kom maar op met jullie ideeen :D

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:16

ik probeer een weg altijd in een keer over te steken ookal kun je op de helft wachten, bij 1 rotonde kan dat niet zit een verhoogde afscheiding voor fietsers in en de auto's laten je echt niet voor dat vind ik niet netjes.

HorseTopShop

Re: Do's en don'ts verkeer met een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:20

Laat als eerst die automobilisten maar eens leren hoe ze met paard en wagen om moeten gaan.

Niet even snel inhalen en de auto nog ff snel tussen 2 karren in proppen.
Niet toeterend erachter gaan zitten, omdat het niet snel genoeg gaat.
Niet inhalen in een bocht (met doorgetrokken streep) omdat niet kan wachten.
Zet aub de knipperlicht aan als je de rotonde verlaat. Hoe vaak we moeten stoppen voor niks.....
Paard en wagen horen op de weg. Ga niet vanuit de auto schreeuwen dat we op moeten rotten naar het fietspad
Áls je inhaalt, prop de auto er dan niet direct voor, maar houd iets ruimte.
Ga er niet direct achter rijden. Als het paard een noodrem moet maken, zijn de gevolgen niet te overzien.
Ook bij het stoplicht ruimte overlaten.

Pff, nu stop ik. Kan nog wel uren door typen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:23

Pff.. Ja weet er ook nog wel een hoop..

Niet gaan douwen achter een paard omdat het niet snel genoeg gaat..
Niet roepen dat paard en ruiter opzij moeten als je alleen de sloot of het schrikdraad in kan..
Inderdaad even richting aangeven..
Niet er ineens vol gas langs rijden.. Vinden de paarden niet grappig..
Niet voor de gein inhalen en dan vol op je rem.. Vinden we ook niet leuk..
Niet lichten aan en uit doen achter elkaar omdat de paarden zo leuk schrikken van de schaduw..
Niet toeteren inderdaad.. Ook geen liedjes.. paarden zijn nog steeds niet zo muzikaal aangelegd en de bestuurder van de auto zelf vaak ook niet eens..

Gelukkig sta k nu op een stal waar je direct het buitenrijgebied ingaat.. Dus kom als het goed is geen verkeer meer tegen.. niet heel vervelend :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:27

Tja nu kunnen we allemaal wel gaan lopen roepen wat andere weggebruikers vooral NIET mogen/moeten doen. Echter kunnen we ook de hand in eigen boezem steken!

1- We zijn gewoon weggebruikers, en je moet je "voertuig" ten alle tijde onder controle hebben.
2- We hebben geen RECHT op voorrang het is een GUNST als je het krijgt.
3- Hoe vaak horen we wel niet "ik ga gewoon op het midden rijden (oke soms is dat veiliger) of nou ja de auto moet maar zacht rijden, vrachtwagens mogen geen lucht laten ontsnappen enz....
4- Kun je niet met je paard (veilig) in het verkeer? pak dan een trailer en zoek een plaats uit waar dat niet hoeft.
5- En ten slotte wanneer WIJ latenmerken dat we rekening houden met het verkeer, houden ze dat ook met ons.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 12:32

ah super dank je wel alvast.
Aan het einde van de week haal ik alle goed tips er tussen uit en maak er een verslag van voor de redacteur.

Dus meer tips zijn altijd welkom.

Edit: wendyenbram dat is dus ook het hele idee ervan dat het overige verkeer WEL probeert rekening te houden met ons.
Jazeker zijn er ook ruiters die geen cent beter zijn maar we kunnen natuurlijk niet gaan generaliseren.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:33

Iets heel anders: Voor de vrachtwagens niet bovenop een paardentrailer gaan rijden. Paard in de trailer schrikt zich rot. Zonder trailer ben ik altijd gelijk naar de linkerbaan als er zo'n gek bovenop mijn trekhaak rijdt maar met een trailer rijd je langzamer en dus op de rechterbaan. Maar 90 op de teller is de meeste vrachtwagenchauffeurs te langzaam en dus denken ze te moeten helpen duwen. Het is toch niet zo heel moeilijk om een beetje afstand te houden of er gewoon voorbij te gaan als ze dan zo nodig hard moeten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:35

wendyenbram schreef:
Tja nu kunnen we allemaal wel gaan lopen roepen wat andere weggebruikers vooral NIET mogen/moeten doen. Echter kunnen we ook de hand in eigen boezem steken!

1- We zijn gewoon weggebruikers, en je moet je "voertuig" ten alle tijde onder controle hebben.
3- Hoe vaak horen we wel niet "ik ga gewoon op het midden rijden (oke soms is dat veiliger) of nou ja de auto moet maar zacht rijden, vrachtwagens mogen geen lucht laten ontsnappen enz....
4- Kun je niet met je paard (veilig) in het verkeer? pak dan een trailer en zoek een plaats uit waar dat niet hoeft.
5- En ten slotte wanneer WIJ latenmerken dat we rekening houden met het verkeer, houden ze dat ook met ons.

Helaas gaat punt 5 niet op. Enkele die rekening houden met paarden in het verkeer. De rest gedragen zich echt hufterig.

Gisteren weer mee mogen maken dat we op de noodrem moesten, omdat er een lolbroek zo nodig in moest halen terwijl er verkeer van voren aan kwam. Hij redde het niet en prakte hem direct voor ons.
Gelukkig niks ernstigs gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:38

wendyenbram schreef:

1. Ben ik het mee eens. Ongeleid projectiel om niks = niet de weg op.
2. Kan ik me ook prima iets bij voorstellen
3. Tja als je geen andere kant op kan? Kan wel aan het randje van de weg lopen maar op sommige weggetjes kan de auto er nog steeds niet langs.. Dan maakt het ook geen verschil meer waar op de weg ik loop. Bij een inham uiteraard wel gewoon aan de kant gaan staan zodat de auto RUSTIG kan passeren. Ben inderdaad van mening dat een auto normaal moet passeren en niet met een bloedgang. Je vraagt aan je mederuiter toch ook netjes of je mag passeren en of dat in draf of galop mag voordat je langs sjeest?
4. Ben ik het mee eens, ongeleid projectiel in normale omstandigheden = niet de weg op wat ik al zei.
5. Tja.. Ging het altijd maar zo goed.. Je moet de aso's de kost geven die het allemaal niks uitmaakt hoor.. K wil er prima rekening mee houden maar als er eentje als een idioot loopt te duwen en te kleven achter m'n pony kan ik moeilijk in galop over het asfalt heen, vind ik nog steeds geen strakke actie.. :=

K snap je punt wel hoor.. maar in veel gevallen kunnen ruiters er zeer weinig aan doen..

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:48

Als vuistregel: ga met het inhalen of passeren van een paard om zoals je dat zou doen met kleine kinderen te voet of op de fiets: haal ruim in op een rustig tempo (dus niet rakelings er langs!). Ga niet toeteren of ineens hard gas geven (echt, wáárom doen mensen dit toch?!).

En besef je inderdaad dat een paard of aanspanning op de weg màg rijden (en dus niet op het fietspad) en dat dat dus niet asociaal of volslagen getikt is. Ik denk dat heel veel bestuurders zich dit niet realiseren en daarom meteen geirriteerd reageren (zo wist ik tot voor kort ook niet dat een brommobiel op een 80km weg mag rijden en heb ik heel geirriteerd gereageerd toen ik er achter een kwam te zitten met 50 in het donker :S)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:51

wendyenbram schreef:

_/-\o_

En zo is het maar net!

Hier heb ik een jong vriendje van anderhalf, loop geregeld door het dorp en die kijkt nergens meer van op.. Een keer een stuk verder gegaan om bij een waterplas te komen waarvoor je een groot kruispunt over moet steken en langs een 100km weg moet. Ging helemaal prima!
Met mijn vorige paard ging ik zonder zadel en met touwhalster zo door het verkeer, maar hier ging heel veel werk aan vooraf aangezien ze eerst noooit zonder ander paard op buitenrit kon.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:52

Verkeerstips
Ruiters en gespannen op de openbare weg

Hoe moet je reageren als je een ruiter tegenkomt op de openbare weg? Hoewel het verkeersreglement vrij duidelijk is over dit onderwerp, kennen veel weggebruikers het antwoord op deze vraag niet. Om het grote publiek aan te sporen meer rekening te houden met ruiter, leek het ons gepast om de belangrijkste regels terzake nog eens op en rijtje te zetten.

Voordat ze op de weg komen, moeten ruiters de specifieke gedragingen van hun paard kennen en hun rijdier helemaal onder controle hebben. Hiervoor kunnen ze lessen nemen bij een monitor in de manège. De andere weggebruikers moeten leren om zich gepast te gedragen in aanwezigheid van ruiters. Het meeste gevaar wordt immers veroorzaakt door paniekreacties van paarden…

Verplichtingen van de andere weggebruikers

Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren. Als het ene paard tekenen van angst vertoont, dan gaat het andere het imiteren. Omdat hun berijders hen beletten te vluchten, worden de paarden nog angstiger en bewegen ze bruusk in alle richtingen, of beginnen ze te steigeren. In het slechtste geval glijden of vallen de ruiters van de op hol geslagen paarden. Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters:

Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.
Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.

Oorzaken van angst

Bewegingen

Omdat hun ogen langs weerszijden van hun hoofd ingeplant zijn, hebben paarden een heel breed gezichtsveld. Een paard merkt bruuske bewegingen en andere bronnen van stress op, die zijn berijder volledig ontgaan.

Wat moet je doen?

Stop bij het geringste teken van angst.
Vertraag en hou voldoende afstand bij het kruisen of inhalen van een paard.
Vermijd iedere bruuske beweging in de omgeving of bij het naderen van een paard, zelfs al denk je dat je buiten het gezichtveld van het dier bent.
Loop of stap niet (verder) in de richting van de paarden.
Maak alles wat los hangt vast of hou het vast (bijvoorbeeld een dekzeil).
Hou honden aan de leiband.
Lawaai

Brommende of lawaaierige motoren, kreten, remgeluiden, claxongeluiden…allemaal kunnen ze paarden angstig maken.

Wat moet je doen?

Claxonneer in geen geval.
Maak geen of zo weinig mogelijk geluid. Roep niet en verhef evenmin je stem.
Zet de autoradio niet te luid.
Onbekende of stresserende situaties

Sommige bizarre, onbekende geluiden, bewegingen of objecten zoals treinen, trams, vrachtwagens, tractoren of landbouwkonvooien, draaimolens, rollers, tunnels of bruggen, grasmaaiers… kunnen angstaanjagend zijn voor paarden.

Paarden worden zenuwachtig als ze moeten stilstaan aan een kruispunt of aan verkeerslichten. Ze zijn kalmer tijdens het stappen of zelfs tijdens een lichte draf. Paarden worden niet graag afgezonderd of verwijderd van de rest van de groep.

Wat moet je doen?

Blijf kalm en wees geduldig.
Je eventuele angst voegt zich bij die van het paard.
Verminder of verwijder de angstbron.
Wettelijk gezien mag de groepsleider op een kruispunt alle paarden in één keer laten oversteken, tot de laatste ruiter voorbij is. Wacht tot alle diensten voorbij zijn, en rij pas dan zelf het kruispunt op.
Als verschillende paarden de rijstroken oversteken, moet je ze allemaal tegelijk laten oversteken. Doorbreek nooit een groep paarden (ook niet wanneer er maar twee paarden zijn).
Het verkeersreglement voor ruiters

Op de openbare weg wordt een ruiter net als een automobilist of een fietser als een bestuurder aanzien. Hij moet zich bijgevolg aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt.

Net als andere bestuurders moet hij voortdurend in staat zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren. Hij moet dus zijn rijdier kunnen beheersen als het opgeschrikt wordt door bijvoorbeeld een vliegtuig, een vrachtwagen of het schijnsel van autoverlichting.

Ruiters moeten volgens de wet minimum 14 jaar zijn om op de openbare weg te mogen rijden. Deze leeftijd wordt echter teruggebracht naar 12 jaar, op voorwaarde dat men vergezeld is van een ruiter van ten minste 21 jaar oud. Bestuurders van gespannen moeten daarentegen minstens 16 jaar oud zijn.

Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. De bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last-of rijdieren of van vee mogen, buiten de bebouwde kommen, de gelijkgrondse bermen volgen die rechts in hun richting liggen, op voorwaarde dat zijn de andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Ruiters mogen op de rijbaan met twee vooraan rijden (NDVR: toch is het beter om in één rij achter elkaar te rijden), maar als er één ruiter op de gelijkgrondse berm rijdt, dan moeten alle anderen in één rij rijden.

Het verkeersreglement stelt dat fietspaden en trottoirs verboden terrein zijn voor ruiters. Er zijn bovendien bijzondere regels van toepassing voor wegen voor voetgangers, fietsers en ruiters.

Ruiters moeten een richtingsverandering aangeven met een armbeweging. Merk ook op dat het in bebouwde kommen verboden is om ingespannen of bereden dieren te laten galopperen.

Bijzondere regels voor ruiters in groep

Groepen van ten minste 10 ruiters mogen begeleid worden door een groepsleider die toeziet op het goede verloop van de tocht. Deze groepsleider moet ten minste 21 jaar oud zijn en om de linkerarm een band dragen met de nationale driekleur.

Op kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag de groepsleider het verkeer in de dwarswegen stilleggen terwijl de groep oversteekt. Hiervoor moet hij een bord gebruiken met afbeelding van verkeersbord C3.

Verplichtingen voor gespannen

De wetgeving maakt op verschillende punten onderscheid tussen ruiters en de bestuurders van gespannen, ook menners genoemd. Zo mogen menners niet rijden:

Op wegen voorbehouden voor ruiters.
Met twee naast elkaar.
Op andere plaatsen dan de rijbaan.
Wettelijk gezien mag een gespan niet meer dan vier dieren achter elkaar bevatten, en mogen er maximum drie paarden naast elkaar lopen. Gespannen moeten vergezeld worden van voldoende begeleiders om het verkeer veilig te doen verlopen. Als de lading langer is dan 12 meter, moet er een begeleider te voet achter de lading stappen.

Toevallig gaat deze nu rond op FB.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:52

Ik snap ook wel dat veel automobilisten niet weten hoe om te gaan met paarden in het verkeer, of jongelui die even stoer willen doen.

Echter proef ik die zelfde houding ook vaak bij ruiters. poep op de weg? ach laat maar liggen hoor (je wil niet weten hoe glad dat (kan) worden op een fietspad (waar je al niet hoorde te rijden) en jonge kinderen die netjes gekleed naar school gaan over uitglijden.

Als je op een smalle weg rijd is het inderdaad veiliger om in het midden te blijven rijden (ook voor motors trouwens) Maar anders gewoon aan de kant.

Weet dat jij het als ruiter (soms) eng vind in het verkeer en dat het lastig is dat mede weggebruikers niet weten hoe ze moeten handelen, Maar dwing nooit voorrang af dmv kijk ik heb een paard dus JIJ kijkt uit.
Maar kijk naar je medeweggebruikers, hoe reageren ze, wat doen ze, zien ze mij wel?, en dan hoe reageer ik op hen?

Maar weet ook dat jij op een paard ook heel groot er uit ziet en dat een automobilist graag snel bij jou weg wilt omdat deze misschien wat bang is. en daardoor "rare" dingen gaat doen. (net zoals in een ander topic dat een mevrouw uitwijkt voor een hond en haar auto nu open ligt.) daarom zeg ik, leg de verantwoordelijkheid niet bij je medeweggebruikers neer, maar rijd zelf zeer actief, en laat zien dat je gezien wilt worden, maar laat ook zien dat je hen ziet. Daarbij win je meer, dan dat je met een "air" rondrijd ik rijd paard dus jij kijkt uit voor mij. (en ik bedoel dit niet op de persoon af, Maar ik zie dit hier op de Veluwe toch echt heeel vaak voorkomen.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:54

Citaat:
Ruiters moeten volgens de wet minimum 14 jaar zijn om op de openbare weg te mogen rijden. Deze leeftijd wordt echter teruggebracht naar 12 jaar, op voorwaarde dat men vergezeld is van een ruiter van ten minste 21 jaar oud. Bestuurders van gespannen moeten daarentegen minstens 16 jaar oud zijn.

Dit geldt niet in Nederland maar in Belgie.

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:22

Ik heb hierover al menig discussie gevoerd met stalgenoten en in mijn omgeving. Mijn conclusie is dat er vaak irritatie bij automobilisten ontstaat als er paarden op de weg lopen. Dat vertraagt en volgens de automobilisten hoort een paard ook niet op de weg (is diverse keren tegen me gezegd). Dat is dus een groot misverstand en zou onderdeel van het theorie-examen moeten zijn. Er is wel begrip voor wandelaars langs de weg, iemand met een hond, een kind op de fiets, dan wordt er wel afgeremd en rustiger omheen gereden. Maar dat paard hoort er niet en dus geef je er geïrriteerd gas bij en ga je er rakelings langs. Er zijn bij ons op de weg voor stal al meerdere keren bijna-ongelukken gebeurd, waarbij er bijv. met hoge snelheid zo dicht gepasseerd werd dat de stijgbeugel een kras in de auto trok van voor naar achter. Stoppen deed de automobilist niet, want hij wist wel dat ie fout zat. Het paard gaf gelukkig verder nauwelijks reactie, is super verkeersmak, maar desondanks kan het toch mis gaan. Waarbij de automobilist kennelijk ook geen idee heeft dat een paard wel eens een stapje naar links kan zetten, het is een dier, net als een hond aan de lijn. Ik weet het, ik generaliseer, maar mijn stalgenoten en ik maken dit erg vaak mee, meerdere keren per week. Dat is de reden waarom wij wat langer midden op de weg blijven lopen, zeker met meerdere paarden tegelijk, want als je bij voorbaat aan de kant gaat, remt er niemand meer af. De paar automobilisten die wel afremmen en wat de kant ingaan, bedank ik altijd. Ik hoop enorm op een spotje van bijv. Veilig Verkeer Nederland op de televisie over wat een paard op de weg betekent!!!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:15

Bij ons hebben we vaak toeristen rondrijden. Heerlijk!
Die zien je voor zich opdoemen en gaan of stil staan of een heel stuk achter je stapvoets rijden omdat ze er niet langs durven.

Daarom vindt ik de volgende Do's voor de ruiter wel van belang:
- geef achterop/tegemoetkomend verkeer aan of ze moeten vaart minderen/stoppen/langs kunnen (stopteken/wuifteken/bedankteken (duim omhoog!)).
- ga zoveel mogelijk opzij om ruimte te geven.

Do's voor automobilist bij inhalen ruiter/aanspanning:
- wees geduldig!
- minder vaart en houdt afstand;
- Let op handtekens van de ruiter (een automobilist kan vaak niet inschatten of een paard angstig is. Hulp van de ruiter is daarbij erg handig).
- Geeft een ruiter aan dat je er langs kunt, reageer dan prompt en ga er stapvoets - 20 km per uur langs met zo veel mogelijk ruimte. Hoe langer een auto erachter blijft hangen, hoe verdachter het wordt voor een paard.
- Ga pas na een ruime 25 m voorbij het paard weer rechts rijden.

Do's automobilist bij tegemoetkomende ruiter (op smalle wegen):
- minder vaart (max. 30 km per uur);
- houdt zoveel mogelijk rechts (geef zoveel mogelijk ruimte). Kun je het paard niet meer dan 1,5 m ruimte geven, stop dan en wacht tot ruiter voorbij is;
- geeft ruiter een stopteken, volg dit op! Dit betekent dat het paard angstig is en vreemd kan reageren. Je wilt geen deuk in de auto!;
- wees geduldig!

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:07

Ja, communiceren met elkaar klinkt heel logisch, dat is ook precies wat ik probeer. Handgebaren van vaart minderen, een vragend gebaar en, bij reactie, een duim in de lucht, hand begroetend omhoog, knikken, duim omhoog en met de mond "bedankt" vormen. Maar ook dat kan verkeerd uitpakken door juist irritatie te geven. Heb ook meegemaakt dat op mijn teken van vaart minderen direct gas bijgegeven werd. "Gaat zo'n ruiter je ook nog vertellen dat je zachter moet rijden!" Ook wel eens uit het raampje horen roepen: "oprotten met je paarden". Er is gewoon een hoop onbegrip als je niet met paarden bekend bent. Maar voor de automobilist zijn ze wel je mede weggebruikers.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:30

Ik ben zelf vooral heel veel bezig met mij pony´s zo verkeersmak mogelijk te krijgen. Ze zijn dus ook allemaal veel gewend en vrij onverstoorbaar en daar ben ik erg blij mee want je maakt wel wat mee als je alleen maar buiten rijdt. Gister reed er nog ene fietser bijna tegen onze jonge pony aan, wij gingen rechtdoor en hij wilde afslaan en kennelijk gingen we te langzaam ofzo. Gelukkig hebben we heel veel met haar geoefend en is ze heel braaf, ze reageerde dan ook niet en stapte braaf door maar we kregen nog wel te horen dat het levensgevaarlijk was die paarden...
Mensen beseffen ook vaak niet wat ze doen of maken verkeerde inschattingen, zo kwamen we laatst voorbij een heg, de man in de tuin zegt nog ´kijk, paarden´ en zet op dat moment zijn motormaaier aan... Ben ook al een keer aangereden door een racefietser die dacht dat hij nog wel tussen mij en tegemoetkomende fietsers door kon. En er heeft een keer een auto tegen zijn achterbenen gereden (wel erg langzaam gelukkig). Dat zijn allemaal inschattingsfouten en het enige dat je zelf daaraan kunt doen is zorgen dat je paard zo bomproof mogelijk is en mensen die interesse hebben vertellen hoe paarden in elkaar zitten.
Mensen die bewust gaan dwarszitten heb ik wel een hekel aan (toeteren, slippen, rondjes rijden, roepen, hond tegen je opjutten enz.) maar gelukkig gebeurt dat niet vaak. Ik kom nog altijd veel meer mensen tegen die wel rekening met je houden dan mensen die dat niet doen gelukkig en dat vind ik dan ook super fijn. Zo mocht onze jonge pony laatst van aan oude man even zijn scootmobil van dichtbij bekijken omdat ze dat nog niet eerder gezien had en vond hij het ook helemaal leuk zo´n pony hoofd op schoot. Gister kwam op een heel onoverzichtelijk binnendoor weggetje waar bijna nooit iemand komt ineens een pizzabrommertje keihard van achter aan gescheurd maar toen hij ons zag ging hij meteen op de rem en er stapvoets langs, super vind ik dat!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:47

blue_sky schreef:
Iets heel anders: Voor de vrachtwagens niet bovenop een paardentrailer gaan rijden. Paard in de trailer schrikt zich rot. Zonder trailer ben ik altijd gelijk naar de linkerbaan als er zo'n gek bovenop mijn trekhaak rijdt maar met een trailer rijd je langzamer en dus op de rechterbaan. Maar 90 op de teller is de meeste vrachtwagenchauffeurs te langzaam en dus denken ze te moeten helpen duwen. Het is toch niet zo heel moeilijk om een beetje afstand te houden of er gewoon voorbij te gaan als ze dan zo nodig hard moeten.

_/-\o_
Mijn paard brak op het laatste ritje zowat de tent af omdat een vrachtwagen de hele tijd pal op de trailer ging rijden. Ik pak bij het stoplicht altijd wat extra ruimte met jonge paarden zodat ik nog naar voren kan als ze onrustig worden, dus deed dat nu ook, en die vrachtwagen bleef vrolijk opduwen -O- Heb uiteindelijk een enorme omweg gereden omdat er veel vrachtverkeer was en driekwart hetzelfde geintje uithaalde, was op een 70-weg dus van ''te langzaam'' was geen sprake. Had echt mn hart in mn keel, was blij dat ie ongedeerd de trailer uit kwam eenmaal op bestemming. Zodra we geen auto-trailer-vrachtwagen combinatie waren was paardlief overigens ook weer kalm.

Verder vind ik het gewoon altijd fijn als mensen er rekening mee houden dat een paard nu eenmaal kan schrikken en dat ze ook niet verkeersmak geboren worden. Met mn hengst ga ik gewoon (nog) niet naar buiten, dat zou link zijn, hij is me even te puberaal op het moment (dus alles wordt overdreven :+ ), dus ik ben me er zeer zeker van bewust dat je ook niet met een ongeleid projectiel naar buiten moet gaan.

Met mn merrie laatst wel voor het eerst echt rondje buiten gedaan, en eigenlijk alleen maar heel blij met hoe het verkeer met ons omging. Iemand op een minibike zette die zelfs even af toen hij ons zag lopen met de woorden ''het kan te gek ook'' en hem dan ook hartelijk bedankt hiervoor, vond ik echt onwijs netjes. Nu moet ik zeggen dat mn merrie ook ontzettend nuchter omging met passerende fietsers etc, dus dat scheelt dan ook al de helft.

Mensen hoeven zeer zeker niet heel moeilijke toeren uit te gaan halen om een paard, maar ik las hierboven ergens ''net als met kleine kinderen op een fietsje'' en daar ben ik het volkomen mee eens. Geen rare fratsen en houd rekening met het feit dat een paard wat uit de koers kan raken door het een of het ander. Dus niet veel te dicht passeren.
Heb er ook inderdaad een enorme hekel aan als mensen gaan lopen dringen terwijl je nergens heen kunt.. Ik doe mn best om geen hinder te veroorzaken en zie ik verkeer aankomen terwijl ik net bij een inham ben, zal ik áltijd aan de kant gaan. Maar ik kan mn paard moeilijk op een randje van 10cm parkeren :+

Eigenlijk heel simpel allemaal.. Rekening houden met het feit dat een paard altijd kán schrikken en dus net zo min voorspelbaar is als zo'n klein guppie op dr eerste fietsje en daarnaast realiseren dat een paard ook gewoon ruimte nodig heeft.

En dat met die vrachtwagens, dat sowieso. Van een beetje afstand houden gaat niemand dood.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:13

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:14

OPG --> BRT

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:56

mamavrend schreef:
Hoop dat ie goed staat :o

Bijdeze een nieuwe topic over tips hoe het verkeer het beste om kan gaan met ruiter en paard.

Kom maar op met jullie ideeen :D

Wat moet je met zo'n topic op een paardenforum? Hier zul je weinig "verkeer" tegenkomen dat de tips leest.......

En daarbij, wij als ruiters kiezen ervoor om deel te nemen aan het verkeer, zorg dan ook zelf dat het veilig kan en dat je weet wat de regels zijn en waar je die dus ook overtreedt. Kun je het niet veilig doen? Doe het dan ook niet.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 07:44

Oei oei Waratje hennige dingen!. De reden dat ik deze topic heb geopend omdat er zoveel ongelukken gebeuren hier mee.
Ben er druk mee bezig om het onder verkeer rukbaarheid te geven in de zin van een magazine voor rij-instructeurs.
En je kunt een volledig mak paard hebben maar door "asociaal" rijgedrag van andere bestuurders het volledig uit de hand lopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 07:53

wendyenbram schreef:

Amen.

Oh enne, het kan ook helpen als je medeweggebruikers een blijk van waardering geeft als ze zich WEL netjes gedragen.

blue_sky schreef:

Als jij gewoon 90-95km/h op je teller rijdt zul je zelden of nooit vrachtwagens in je trailer hebben hangen. JIJ kunt dus blijkbaar niet rijden met een trailer! De wet heeft je op de snelweg de ruimte gegeven om iets harder te rijden, zodat je ook ECHT met de vrachtwagen mee kunt rijden. GEBRUIK DIE RUIMTE!!!!
Weet je hoe "leuk" het is als je met 40ton achter je reet weer eens op zo'n zondagsrijder met z'n wanna-bee-combi stuit?

Even voor je beeldvorming: als je daadwerkelijk 90km/h gaat rijden op de snelweg, dan haal je alle vrachtwagens in! Je rijdt dan op de naald ong 100km/h dus waar zeur je over? Koop een combi die capabel is voor de klus en ga mijn potentiele collega's niet zitten pesten!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:03

mamavrend schreef:
Oei oei Waratje hennige dingen!. De reden dat ik deze topic heb geopend omdat er zoveel ongelukken gebeuren hier mee.
Ben er druk mee bezig om het onder verkeer rukbaarheid te geven in de zin van een magazine voor rij-instructeurs.
En je kunt een volledig mak paard hebben maar door "asociaal" rijgedrag van andere bestuurders het volledig uit de hand lopen.

Aan dacht voor dit punt onder rijinstructeurs lijkt me wel een goede plek! (wel eerst even iets aan je Nederlands doen hè, het is 'ruchtbaarheid', geen rukbaarheid :D )

Ik heb moeite om het asociale gedrag wat hier (en in vergelijkbare topics) zo uitgebreid beschreven wordt te herkennen, terwijl ik toch alweer zo'n 30 jaar rij (op paarden en in een auto). Mijn ervaring is toch overwegend dat verreweg de meeste mensen hun best doen rekening met je te houden, reageren op je aanwijzingen en een glimlach, opgestoken duim of hand erg kunnen waarderen.