Los op buitenwandeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmazCowg

Los op buitenwandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 00:06

Heej bokkers.

Al een paar keer heb ik geprobeerd om met Lorence op buitenwandeling te gaan zonder haar vast te houden.
Zo leerde ik al snel dat:
-ik volgen interessanter moest maken dan eten
- het gevoel dat ze iets rond haar heeft toch telt
- als ze tegenspruttelt meestal gewoon alsof doen dat ik ze weg van me ging jagen hielp
- energie kwijt geraken door te draven beter is dan ze korter bij me te houden
- enge geluiden niet altijd wegjagen maar ook soms aantrekken ( dus dat ze niet altijd naar de kant loopt dat je verwacht)
- hoe minder ik kijik hoe meer ze volgt.

Nu heb ik dat toch eens gefilmd.
Je ziet wel dat ze overal nog een touw, vest , .. rond haar nek heeft hangen. Dat is omdat als er dan iets gebeurt het vaak genoeg is om even dat touw vast te pakkken. Als ze niets omheeft heeft ze in paniek ook geen rem.
SAFETY FIRST ;)

Sandrina

Re: Los op buitenwandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:27

Leuk gedaan! Als ik laatste oefening met mijn haf zou doen, vreet ze m'n vingers op zo graag wil ze dat stukje appel of wortel opeten dat ze nergens op let, niet haar baas der vingers of een beloning.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:09

Sandrina schreef:
Leuk gedaan! Als ik laatste oefening met mijn haf zou doen, vreet ze m'n vingers op zo graag wil ze dat stukje appel of wortel opeten dat ze nergens op let, niet haar baas der vingers of een beloning.

Heb je al geprobeerd om haar voedselweigering aan te leren. Koekjes in je hand nemen en ze in een gesloten hand houden. Als ze nog maar aan je hand komt "éh" en haar hoofd weg doen. als ze wegkijkt meteen belonen met koekjes uit je andere hand. Dat kan je paard veel minder happerig maken

Pluttersput

Re: Los op buitenwandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:15

Ziet er best heel leuk uit :) alleen zou ik persoonlijk niet zoveel ruimte laten vallen tussen mij en het paard. Ze hoeft maar ineens tijdens het draven een blij moment te krijgen en dan kan ze zover alle kanten op! Ik snap dat dat er heel leuk uit ziet, maar ze zou maar ergens onder rennen, of over omstanders heen.
Mijn shetlander loopt ook los naast me met een halsring. Maar echt niet dat die zo ver van mij af mag. Het is naast me, ten alle tijden. En als het heel smal wordt achter me, maar dan houd ik hem wel bij zijn maantjes vast..

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:20

Pluttersput schreef:
Ziet er best heel leuk uit :) alleen zou ik persoonlijk niet zoveel ruimte laten vallen tussen mij en het paard. Ze hoeft maar ineens tijdens het draven een blij moment te krijgen en dan kan ze zover alle kanten op! Ik snap dat dat er heel leuk uit ziet, maar ze zou maar ergens onder rennen, of over omstanders heen.
Mijn shetlander loopt ook los naast me met een halsring. Maar echt niet dat die zo ver van mij af mag. Het is naast me, ten alle tijden. En als het heel smal wordt achter me, maar dan houd ik hem wel bij zijn maantjes vast..

ja dat snap ik wel, maar ik ben zelf western gericht en daar is me altijd aangeleerd ( dus haar ook) dat een paard achter je moet lopen omdat naast je een baas-positie is in de natuur. En ik weet dat als ze met haar schouder voorbij mij komt dat dat de moment is dat ze ervandoor zou gaan. Achter mij niet :) Ook is ze al 19 dus dat superspeelse is er al af.
ik weet ook dat ze als ze schrikt altijd gewoon even bevriest of juist naar voor loopt. En als ze hevig staat probeert ze me voorbij te steken.

Natuurlijk als ik merk dat haar aandacht er niet bij is dan ga ik niet 3 meter voor haar lopen ofzo, maar meestal komt ze zelf ook niet te ver van me af te lopen.

Maar ik snap wel dat dat enger is hoor :)

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 10:21

AmazCowg schreef:
Pluttersput schreef:

ja dat snap ik wel, maar ik ben zelf western gericht en daar is me altijd aangeleerd ( dus haar ook) dat een paard achter je moet lopen omdat naast je een baas-positie is in de natuur. En ik weet dat als ze met haar schouder voorbij mij komt dat dat de moment is dat ze ervandoor zou gaan. Achter mij niet :) Ook is ze al 19 dus dat superspeelse is er al af.
ik weet ook dat ze als ze schrikt altijd gewoon even bevriest of juist naar voor loopt. En als ze hevig staat probeert ze me voorbij te steken.

Natuurlijk als ik merk dat haar aandacht er niet bij is dan ga ik niet 3 meter voor haar lopen ofzo, maar meestal komt ze zelf ook niet te ver van me af te lopen.

Maar ik snap wel dat dat enger is hoor :)

ohja en op straat moet ze echt recht achter me, met minder als een meter tussen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:48

AmazCowg schreef:
Sandrina schreef:

Heb je al geprobeerd om haar voedselweigering aan te leren. Koekjes in je hand nemen en ze in een gesloten hand houden. Als ze nog maar aan je hand komt "éh" en haar hoofd weg doen. als ze wegkijkt meteen belonen met koekjes uit je andere hand. Dat kan je paard veel minder happerig maken

Haha zou je denken? Dan ken jij mijn paard nog niet! Velen hebben het al geprobeerd, maar ze blijft 'happig'.

AmazCowg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 21:07

Haha zou je denken? Dan ken jij mijn paard nog niet! Velen hebben het al geprobeerd, maar ze blijft 'happig'.[/quote]

haha moest houten dichterbij liggen zou ik zeggen CHALLENGE ACCEPTED ;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:11

AmazCowg schreef:
Haha zou je denken? Dan ken jij mijn paard nog niet! Velen hebben het al geprobeerd, maar ze blijft 'happig'.

haha moest houten dichterbij liggen zou ik zeggen CHALLENGE ACCEPTED ;)[/quote]

:D