mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BETUWE

mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:57

hoi bokkers,

Ik ben vandaag met een vriendin van mij op wedstrijd geweest die voor het eerst op wedstrijd ging. Het paard is nu 3 maanden onder het zadel en ruiter is erg onzeker. Losrijden ging erg goed tot dat ze de ring in mochten. Paard kwam gelijk omhoog en wilde niet rond toen ben ik de ring in gestapt en heb hem aan de hand me gevoerd. De jury heeft er niks van gezegd maar nu is mijn vraag mag dit?

groetjes

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:02

Geen idee, maar het lijkt me dan ook erg onverstandig om met zo'n onervaren paard en onzekere ruiter op concours te gaan..
Fijn in ieder geval dat de jury er niks van heeft gezegd en goed dat je het gewoon gedaan hebt, dan houdt zowel paard als ruiter en misschien niet een al te slechte ervaring aan over.

newt

Re: mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:03

In de B word dit nog wel getolereerd.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:07

Als de proef nog niet begonnen is tolereren ze het wel nog in de B.
Normaal mag niemand anders de ring betreden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:09

Denk dat ze bij een jong paard nog wel eens dingen door de vingers zien omdat het dan puur voor de ervaring is... Snap alleen de combinatie ook niet zo goed, pas dingen gaan doen als je er beide klaar voor bent? :)

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:22

over de combinatie het is niet mijn keuze geweest om ze mee te nemen ze had alleen gevraagd of ik mee wilde

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:01

In het dressuur reglement staat dat hulp van derden niet is toegestaan. Maar omdat dit voor de proef is, en in de B word het nóg wel getolereerd. ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 01:23

Nee, dit is hulp van derden en mag niet. Het reglement geldt voor alle klassen, dus ook voor de B.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 02:17

Bij jonge en onervaren paarden wordt het gedoogd, zodat paarden zonder verder trauma leren dat wedstrijden geen reden zijn om in de ankers te gaan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 02:21

Nee hoor, ook bij jonge paarden wordt het niet gedoogd. Je word geacht niet op wedstrijd te gaan als je paard er niet aan toe is. En anders kun je nog altijd oefenwedstrijden of HC starten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 03:25

Ik kan mijn post niet meer aanpassen, dus daarom een toevoeging:
Het wedstrijdreglement is voor iedereen gelijk of je nu een 3-jarig of een 30-jarig paard hebt.

Tevens: Hoe zou ik aan een paard moeten zien of het een onervaren 6-jarige of een ervaren 4-jarige betreft? En wat is jong en in welke klassen moet je het dan gaan gedogen? Niet alleen de B, want er zijn genoeg jonge paarden die direct in de L beginnen.

Stel je voor dat iemand op 2 wedstrijden op deze manier de baan verkend. Dit zijn toevallig selectiewedstrijden en diegene mag door naar de kampioenschappen. Op de kampioenschappen verkend diegene ook met hulp de baan en wordt uitgesloten. Ligt de schuld dan bij de ruiter die het reglement niet kent, bij de juryleden die het onterecht gedoogd hebben, of bij de juryleden die het reglement wel correct handhaven?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 06:22

Het heeft niets met gedogen te maken, er staat namelijk nergens in het reglement dat alleen het paard de rijbaan mag betreden. Pas na het startsein van de jury moet de ruiter de proef beginnen en moet de "meeloper"de baan verlaten.(Hulp van derden begint pas na het starten van de proef)
En vraag het 100 collega`s van mij, ik wed dat er 99 zeggen dat alleen het paard de ring in mag. Dat is er echt in geslopen. Maar ik heb het zelf aan de hand gehad, en volgende de KNHS mag het dus gewoon! ( Mocht het paard bij C zijn en de meeloper is na het startsein niet na 45 seconden uit de rijbaan wordt de deelnemer uitgesloten van starten.)
Persoonlijk vind ik wel, dat als een paard met zoveel spanning de proef moet beginnen, er (bijna) nooit een gunstige proef gereden kan worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:44

Het mag gewoon. De proef is nog niet begonnen. Op sommige locaties moet de voorlezer ook weleens door de ring heen lopen om bij het voorleespunt te komen.
En in dit geval loopt de voorlezer naast het paard. Nog geen hulp van derden omdat de proef nog niet begonnen is.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:52

Net zoals dat je je zweep mag houden tot de proef begint. Ik zie hier in de M1 ook wel vaker mensen net voordat de proef begint, de zweep de bak uit gooien naar de voorlezer. Dus lijkt mij dat je als de proef nog niet begonnen is ook de ring in mag begeleiden tenzij het natuurlijk vanaf de M1 is en je om de ring heen rijdt voordat het startsein gegeven is.