Ik heb een haflinger merrie van 3,5 jaar en die zadelmak is, maar als er nu op haar gereden wordt, wil ze steeds achteruit en is ze moeilijk vooruit te laten lopen. Ik wil haar ook voor de wagen beleren, maar zulke fratsen kan je natuurlijk dan niet hebben. Heeft er nog iemand tips?
Ze is zadelmak, maar blijkbaar niet goed aangereden. Als het met degene die haar heeft ingereden wel goed ging, dan denk ik dat de ruiter niet voldoende in balans zit. Soms denk je een paard naar voren te duwen met je zit, maar in werkelijkheid duw je dan het zadel de schouders in, wat de beweging voorwaarts juist belemmerd.
Als de ruiter het probleem niet is, dan zou ik het paard aan de longe eerst voorwaarts leren gaan, en vanuit daar met een ruiter erop gaan werken, waarbij de longeur helpt het paard voorwaarts te houden.
Ik neem daarbij wel aan dat het paard lichamelijk in orde is, en het zadel gecontroleerd en passend is.
stroobosje
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-13 18:24
De merrie is idd zadelmak, maar wordt nu verder doorgereden. Aan de longe deed ze het eerst ook, maar nu niet meer. Kan het ook gewoon ouwehoeren zijn?
poes
Geplaatst: 01-09-13 18:34
Hoe is ze aan de longe? Kent ze daar de hulpen goed? Kan ze, licht bijgezet, ontspannen stappen, draven galopperen en de overgangen ertussen?
Gaat ze meetn achteruit of is er een bepaalde aanleiding? Wat doe je zelf? Wat gebeurt er als je haar eens gewoon laat achteruit gaan?
Het kan zijn dat ze de hulp gewoon niet snapt. Het ligt er ook helemaal aan hoe jullie het zadelmak maken hebben opgebouwd, dat kan op zoveel manieren gaan en als je net even een stapje vergeet kan je paard daar onzeker van worden. Als de ruiter of begeleider dan ook onzeker reageert kan dat alleen maar versterken.
aeolusnr1
Geplaatst: 02-09-13 13:50
mssn is het dan handig het paard achterstevoren in de kar te plaatsen, als het paard dan achterwaarts loopt gaat de kar toch voorwaarts hé.
Toch niet gek voor een paard dat net zadelmak is.. Iemand heeft haar duidelijk geleerd dat dit iets 'goed' is of in elk geval niet duidelijk gemaakt dat het 'fout' is. Zou er iemand bijhalen die ervaring heeft met doorrijden van paarden.
Lichamelijke zaken uitsluiten is natuurlijk slim, hoewel dat best voor het zadelmak maken al gedaan is..