Onrustig op trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:08

Hoi bokkers :wave:

Sinds eind juni/begin juli hebben we een trailer zodat ik wat vaker weg kan en als het slecht weer is oid ergens binnen kan gaan rijden. Helemaal mooi natuurlijk.. Alleen het probleem, mijn paard staat totaal niet rustig op de trailer. Ze loopt er gewoon makkelijk in maar als de achterklep dicht is en ik het deurtje ook dicht doe begint het..
Ze begint te schrapen over de grond, wiebelen, niet stil staan etc. Nu dachten we, dat gaat wel over na een tijdje, als ze er wat vaker in heeft gestaan, niet dus.. het word alleen maar erger. Als we terug rijden gaat heel de trailer vaak op en neer en het ik vind het eng om er mee te rijden (mijn moeder helemaal, mijn vader maakt het niet zoveel uit) De afgelopen 2 x heeft ze met de terugweg ook geplast in de trailer.
ze komt er ook altijd een beetje klammig uit, niet echt bezweet maar ook niet zoals ze erop is gezet. Eraf lopen doet ze ook gewoon normaal. Als ik het deurtje open doe (doe ik zo snel mogelijk want ze wil niet blijven staan als de auto al stil staat) komt ze voor mijn gevoel over als angst maar ik twijfel.. Mijn vader zegt dat als ze het echt eng vind dat ze er dan ook niet zo makkelijk op zou gaan.

Is dit dan gewoon ongeduldigheid?
Wat kan ik er aan doen behalve gewoon blijven rijden met de trailer?

Alvast bedankt!! :)

Junia

Re: Onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:44

Kan het niet met de balans te maken hebben? Wiebelt ze meer in de bochten, of is ze ook onrustig als je gewoon rechtuit gaat?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:26

ook als we vooruit gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:43

Sommige paarden hebben geen "trailerbenen" en dus is de balans lastig te houden.. Tevens zijn paarden claustrofobisch dus kan best zijn dat ze voor jou op en af de trailer loopt maar dat ze eenmaal alleen toch wat nerveus wordt. Probeer er niet teveel aandacht aan te besteden zolang het veilig genoeg blijft.. Bevestig niet haar nerveuze gedrag. Probeer tijdens het rijden te "voorkomen" dat je moet remmen dus ver vooruit kijken en laten rollen ipv remmen... Handig is om te denken dat je met een bak water rijd en je moet proberen dat dat water niet uit de bak kolkt. Bochten en rotondes heel voorzichtig nemen zodat ze zich goed kan herstellen. Misschien helpt haar dit ook allemaal een btje.. Geef het idd gewoon de tijd en ga het niet mijden. Lekker kilometers maken ;-)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:46

Ik weet niet of het paard daarvoor ook veel op de trailer ging? Misschien is het echt een kwestie van wennen. Mijn pony op de trailer ook niet echt leuk, die heeft echt moeten wennen. Het paard van mijn bijrijdster heeft zogezegd echt geen trailerbenen, die worstelt enorm met zijn balans in de trailer. Als mijn pony en dat paard samen in de trailer staan hoor je hem bij elk bochtje lopen en heen en weer gaan, terwijl mijn pony gewoon stil staat.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:51

Ik dacht dus ook gewoon laten wennen ja. We proberen ook zo min mogelijk stil te staan/ te remmen.
Dan is ze dus niet de enigste haha :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:24

Het kan ook met de rijkwaliteiten van de bestuurder te maken hebben. Dat is geen aanval, maar vaak een onbewust handelen. Rustig optrekken, rustig afremmen, rustig de bocht nemen..., maar dan nog rustiger is niet alleen een regel, maar ook echt belangrijk. Soms kan het gebeuren dat je in gesprek raakt met elkaar of even met je aandacht ergens anders bent en daarmee vergeet dat je nog wat achter je auto hebt hangen. Dat is heel menselijk. ;)
Het ene paard is het andere niet en de een zal daar direct op reageren en de ander wat minder snel. :j

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:28

We zullen het eens proberen of het verschil maakt. voor ons gevoel rijden we al met veel aandacht maar er extra op letten kan natuurlijk geen kwaad! :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:34

Heeft ze een hooinet in de trailer?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:36

Op langere stukken wel maar dat is eigenlijk nog niet voorgekomen. We rijden nu meestal maar 10/15 minuten, dan niet. Kan ook wel eens proberen of dat scheelt ja!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:37

Mijn paard is ook erg druistig als ze alleen staat en geen hooi heeft!

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:37

Ik denk oefenen, en geef je vader gelijk, als ze het echt heel vreselijk vind loopt ze er ook niet in :))
Veel kilometers maken en eventueel een hooinet erin hangen? Wat afleiding, en rustig rijden.
Succes!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:38

Dan ben ik tenminste gerustgesteld haha :)
gaan lekker veel kilometers maken en dingen uitproberen.
Bedankt voor de tips!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:42

de mijne is gek op de trailer, toen ze nog thuis stond stond de trailer voor haar uitzicht zeg maar, wanneer ik die ging aankoppelen, al was het maar om uit te mesten,dan ging ze al staan hinniken en dansen in der box, zo ook op de trailer onderweg gelukkig niet constant maar wel bij indraaien van een terrein,wachten voor bruggen en stoplichten als het te lang duurde. op de trailer laten staan op een locatie is dan ook geen doen

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 21:43

Ik dacht mss ook wel spanning van, waar gaan we dit x heen. als ze de trailer ziet met poetsen etc dan word ze ook al onrustig, niet stil staan, schrapen, veel mesten.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:56

Ik heb wel eens gehoord van een klein radiootje in de trailer. Ze kunnen zich dan ergens op fixeren en horen minder de geluiden buiten de trailer. Het is het waard om te proberen lijkt mij!