Geen goede combinatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Geen goede combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:16

Hey iedereen,

ik zit al een tijdje met een erg slecht gevoel, en zou het graag even van me afschrijven.

Ik heb in februari een driejarig paard gekocht, een merrie, kruising van een fries en een Brabander. Volgens haar eigenaar was ze niet dominant, en dat leek ook te kloppen. Ik was echt op zoek naar een "dutske", een echt koudbloedje, een knuffel waar geen greintje "slecht" inzat.

Bij mij toegekomen was het echt een droompaard, ze was lief met de andere paarden en totaal niet dominant. Ik begon met haar te werken met het halster (ze kende nog niets) en ze pikte alles goed op. Toen ik haar wou leren voetjes geven reageerde ze echter niet zoals ik verwacht had, ze stampte namelijk, en echt gericht... Ik was toen wel verschoten, want een stampend paard was echt niet wat ik wou. Met veel geduld begon dit te beteren.

Na enkele weken begon ze echter erg dominant te doen als er eten in de buurt was. Ze komt dan dreigend rond mij dansen, echt met een blik van "zet neer of ik stamp". Ik liet me hier niet door doen, maar was er toch niet gerust in. Als ik haar wegjoeg moest ze toch eerst eens dreigen dat ze zou stampen.

Sinds vorige week staat mijn paard van 25 jaar ook in haar kudde. Ik was dit paard aan het aaien, en plots heeft mijn jonge merrie mij gestampt. Ik ben vooruit gevlogen en gevallen, gelukkig met geen verwondingen.

Sindsdien ik er iets gekraakt. Ik vertrouw haar voor geen haar meer, en krijg schrik van haar. Ik durf zelfs geen eten meet mee te nemen naar de weide, en heb geen klik meer met haar.

Dit maakt me zo verdrietig. Ik weet dat ik eraan kan werken, zodat ik dominanter wordt dan zij, maar ik heb echt geen paard gekocht om er elke dag een machtstrijd mee te voeren...

Ik heb echter nog nooit een dier van mij weggedaan, en ben hier eigenlijk ook tegen. Maar nu...nu begin ik serieus te twijfelen, en heb ik er spijt van dat ik haar in februari gekocht heb

Snapt er iemand mijn gevoel? Heeft er iemand tips of ooit gelijkaardige ervaring gehad?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:19

Heel erg lastig zeg, kan het zijn dat het gewoon de 'uitprobeerfase' is? Heb ik vroeger met een pony ook last van gehad; ook gericht trappen, veel weglopen, eigen zin doordrijven. Door consequent te blijven ging het steeds beter. Verder kan ik je ook niet echt helpen, maar ik herkende mezelf en die pony hierin dus ik dacht ik reageer even :)

vang

Re: Geen goede combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 16:37

Maar als ik schrik krijg van haar kan ik nooit op een correcte manier optreden...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:40

Dat is natuurlijk waar, is er niemand die je daarbij kan helpen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:47

ED --> OPG

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:50

Je hebt een onopgevoede kleuter gekocht die alles nog moet leren. Je zegt dat je een ook een paard hebt van 25 jaar dus je hebt ervaring met paarden? Als je echt leuk met dit paard aan de slag wilt, en dat wil je zo te lezen, want je had toen je haar kocht wel een klik met haar, ga dan met haar grondwerken om een band op te bouwen en om te leren hoe correct en consequent met haar om te gaan. Doe dit wel onder deskundige begeleiding want het moet wel veilig blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:56

Ik sluit me aan bij Maflinger :-) Ook een heel braaf en lief paard heeft nog steeds een leider en een opvoeder nodig :-)

Elke dag de strijd aan gaan zoals jij dat vreest is helemaal niet nodig. Gewoon een kwestie van duidelijk zijn en dan na verloop van tijd merk je dat het allemaal als vanzelf gaat :-)

Misschien even begeleiding zoeken? Iemand die even mee kan kijken wat er dan precies gebeurd tussen jou en de merrie?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:28

Ik begrijp dat je deze situatie alles behalve leuk vind. Je koopt inderdaad niet een paard met de intentie hem zo snel weer weg te moeten doen.

Ik denk dat grondwerk de band tussen jullie zeker kan versterken. Lees je hier eens over in, zo leer je je paard beter begrijpen en andersom ook :) .

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:20

Bedoel je met stampen trappen?, of schrapen/hoeven hard neerzetten?

Hoeven uitkrabben/benen optillen is bij mijn 3 jarige ook lastig. Ik ben laatst op een keuring geweest van een koudbloed ras waar ze verplicht voetjes moesten optillen (gedrag testen), en heb er weinig gezien waar dit rustig ging. Maar deze eigenaren wisten er wel mee om te gaan :P

Ik denk ook dat je eerst eens moet beginnen met longeren/grondwerk. Laat haar maar eens zien wie de baas is, want dat is denk ik het grootste probleem (ik herken het 100% hoor :P)

Ik dacht een tijd geleden ook, wat moet ik toch met dat beest. Op die momenten laat ik haar gewoon met rust, en begin weer met longeren e.d. als ik eraan toe ben.
Maar die ups/downs zijn erg herkenbaar :P

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:26

De leeftijd...

Ik heb een paar maanden geleden ook heel hard getwijfeld om mijn tweejaarse weg te doen, om dezelfde redenen als jij. Inmiddels is dit echter al weer enorm veel verbeterd en ben ik echt heel blij dat ik dit toen niet gedaan heb. Het paardje waar ik op verliefd werd leek weg te zijn, maar is nu helemaal terug!

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:15

melvinrandy schreef:

Hoeven uitkrabben/benen optillen is bij mijn 3 jarige ook lastig. Ik ben laatst op een keuring geweest van een koudbloed ras waar ze verplicht voetjes moesten optillen (gedrag testen), en heb er weinig gezien waar dit rustig ging. Maar deze eigenaren wisten er wel mee om te gaan :P

Ik denk ook dat je eerst eens moet beginnen met longeren/grondwerk. Laat haar maar eens zien wie de baas is, want dat is denk ik het grootste probleem (ik herken het 100% hoor :P)

Ik dacht een tijd geleden ook, wat moet ik toch met dat beest. Op die momenten laat ik haar gewoon met rust, en begin weer met longeren e.d. als ik eraan toe ben.

Ik bedoel echt gericht uithalen, naar achteren stampen. Ik weet alleen niet of ze mij wel wil raken, het lijkt meer alsof ze een statement wil maken. Als ze ongeduldig is begint ze wel te krabben, maar da's op de grond, niet op mij ;-) De hoeven hard neerzetten lijkt ze te doen als frustratie tegen de vliegen.

Ik zat er vandaag echt door, ik was vol goede moed erheen gegaan, ze heeft me enkel als krabpaal gebruikt, duwt me omver, en heeft geen sikkepit respect. Ik heb wel ervaring door m'n andere paard, maar deze had weinig vertrouwen in mensen dus daar kon ik echt op een positieve manier mee aan de slag.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:16

GeekGirl schreef:
De leeftijd...

Ik heb een paar maanden geleden ook heel hard getwijfeld om mijn tweejaarse weg te doen, om dezelfde redenen als jij. Inmiddels is dit echter al weer enorm veel verbeterd en ben ik echt heel blij dat ik dit toen niet gedaan heb. Het paardje waar ik op verliefd werd leek weg te zijn, maar is nu helemaal terug!

inderdaad, dat gevoel heb ik helemaal...

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 21:20

Maflinger_S schreef:
Je hebt een onopgevoede kleuter gekocht die alles nog moet leren. Je zegt dat je een ook een paard hebt van 25 jaar dus je hebt ervaring met paarden? Als je echt leuk met dit paard aan de slag wilt, en dat wil je zo te lezen, want je had toen je haar kocht wel een klik met haar, ga dan met haar grondwerken om een band op te bouwen en om te leren hoe correct en consequent met haar om te gaan. Doe dit wel onder deskundige begeleiding want het moet wel veilig blijven.

Ik hoop dat dit zal helpen, heb in elk geval al iemand gecontacteerd. Mijn grote schrik is alleen dat deze me gaat vertellen dat ik inderdaad een erg dominant paard heb, en dat ik me constant zal moeten bewijzen als leider... Ik wou gewoon op een fijne manier een band opbouwen en elkaars vertrouwen winnen, niet de hele tijd superstreng zijn. Ik wou echt een doetje, en ik hoop dat nu niet blijkt dat ze toch een monstertje is die zelf de leiding wilt overnemen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:25

Het zal waarschijnlijk best meevallen maar je moet er wel even doorheen. Goed dat je er met hulp mee aan de slag gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:26

vang schreef:
melvinrandy schreef:

Ik bedoel echt gericht uithalen, naar achteren stampen. Ik weet alleen niet of ze mij wel wil raken, het lijkt meer alsof ze een statement wil maken. Als ze ongeduldig is begint ze wel te krabben, maar da's op de grond, niet op mij ;-) De hoeven hard neerzetten lijkt ze te doen als frustratie tegen de vliegen.

Ik zat er vandaag echt door, ik was vol goede moed erheen gegaan, ze heeft me enkel als krabpaal gebruikt, duwt me omver, en heeft geen sikkepit respect. Ik heb wel ervaring door m'n andere paard, maar deze had weinig vertrouwen in mensen dus daar kon ik echt op een positieve manier mee aan de slag.

Nu ik dit lees, helaas, jij bent zelf het probleem. Als het paard jou al als krabpaal mag gebruiken dan is het logisch dat ze over je heen walst. Lees eens een goed boek over paardengedrag en zorg voor iemand die je kan begeleiden, paard is hier niet de schuldige maar die eigenaar, die goed bedoelt, dacht dat ze zo kon doorgaan met tutten. En dat werkt niet bij een onopgevoede driejarige, die gaat zich onveilig voelen en neemt tegen wil en dank de leiding over. Ook van de kudde vandaar dat ze je bij je andere paard wegtrapte, zij is de baas niet jij en dat moet andersom, onder begeleiding.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:27

tjaaa er is maar één oplossing voor dit probleem op een veilige manier op te lossen en dat is heel snel hulp zoeken, alleen een goede instructie kan je hierbij helpen.
Jij hebt ervaring zoals je zelf zegt, maar onvoldoende ervaring om met dit paard te kunnen omgaan, das gewoon duidelijk.
zoek hulp dus.

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:28

Het lijkt alsof je ook niet helemaal op je gemak bent bij haar. Ga anders eens met haar aan de gang met iemand die je kan helpen, misschien een vriendin? Dan voel jij je misschien ook wat meer op je gemak

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:30

Eerlijk?
als jij een driejarige koopt die nog alles moet leren en jij schrikt als ze uithaalt met hoeven uit krabben dan gaat er al iets mis.
Dat paard heeft meteen aangevoeld dat ze dit kon maken, want jij schrikt, en denkt gelijk ojeeee wat heb ik nu toch weer gekocht en dat paard denkt, mooi ik hoef mijn hoef niet op te tillen en kan ook prima uithalen.
ik denk dat je beter een ouder paard had kunnen kopen want zoals ik het opvat ben jij er nog niet klaar voor om een paard op te voeden maar als je het toch door wilt zetten zul je wel je grenzen moeten bepalen en ook tot daar en niet verder en anders haal jij een keer uit.
je kan wel rustig willen werken aan het vertrouwen en daar is ook niets mis mee, maar grenzen zijn grenzen, en al helemaal als het gevaarlijk word!
goed dat je iemand gecontact hebt, soms fijn als iemand je even opweg helpt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:33

Ts,als je gaat voeren in de paddock dan een lange zweep mee en plak hooi in de andere hand, als ze er aan komt dan zet maar een boze stem op en maak je breed, dendert ze door dan de zweep erop. En laat je horen en zien, als jij heel voorzichtig en omstandig die paddock ingaat dan heeft ze je al geschoten, laat zien of probeer iig uit te stralen dat jij de leider ipv lijder bent.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:38

Het probleem ligt niet bij je paard TS, maar meer bij jouw onervarenheid met jonge paarden.
Een jong paard zal grenzen aftasten, en jij als mens moet die grenzen duidelijk stellen.

Dreigt een paard uit te halen naar mij, ben ik de eerste die de klap ook daadwerkelijk uitdeelt }>
Verder moet een paard uit mijn ruimte blijven, behalve als ik em bij me roep.
Schuren en duwen is dus ook niet acceptabel, en ook dit wordt gelijk gecorrigeerd.
Ook met voeren wacht mijn paard maar tot ik weg loop, en tot die tijd blijft ze uit mijn ruimte..

Je moet beseffen dat een jong dier van een paar honderd kilo zo over je heen walst als je geen respect afdwingt, met alle gevolgen van dien.
Dus streng zijn, maar rechtvaardig.. ;)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:44

bigone schreef:
En dat werkt niet bij een onopgevoede driejarige, die gaat zich onveilig voelen en neemt tegen wil en dank de leiding over.

Dit is een hele belangrijke. :j

Je hebt echt geen monster gekocht TS. Je hebt een lief maar heel jong dier gekocht. Bekijk het van die kant, je paard WIL niet de baas over je zijn (het is immers een doetje, want die had je gekocht), maar ze moet wel, omdat jij niet duidelijk aangeeft wat jouw grenzen zijn en hoe ze zich bij jou hoort te gedragen. Als ze een been optilt waar jij bij staat, moet ze gecorrigeerd worden. Een paard dat denkt dat jij een krabpaal bent, moet gecorrigeerd worden. Dat is niet het gevecht aan gaan, dat is consequent zijn, de kaders aangeven, en je zal zien dat ze het je in dank af neemt, dat jij de verantwoordelijkheid neemt.

En ja, als je een ouder paard had gekocht was dat makkelijker geweest. Dus zoek je goede begeleiding. Maar dit was je bij elk jong paard tegen gekomen. Dat maakt het geen monster, alleen een beetje verward.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:49

Helemaal eens met bovenstaande.
Als TS zich wat duidelijker opstelt als leider zal het paardje vanzelf weer een "Dutske" worden. Waarschijnlijk zat ze bij die vorige eigenaar goed onder de plak en was ze daarom zo lief.

Belgen staan er om bekend dat ze wel eens wat sneller voernijd willen ontwikkelen. Zweep mee de paddock op en wegjagen als ze in de buurt van JOUW hooi wil komen. Jij bepaalt wanneer je JOU hooi aan haar geeft. Dan pas mag ze dus ook eten.

Hoefjes optillen is ook moeilijk als je 700/800kilo weegt en moeite hebt met je evenwicht. Dan is het makkelijker om baasje uit het evenwicht te trekken door een keer te schoppen. Voor mijn dikbil ben ik een paar keer extra naar de sportschool geweest en heb ik tijdens het optillen van de hoef gewoon eens de sok vast gepakt. en dan vasthouden als hij schopt en trekt en doet, het allerbelangrijkste: je houd die hoef vast totdat het paard rustig is en dat zet jij hem neer! Ze hebben dan heel snel door dat het makkelijker is, te doen wat er gevraagd word dan te schoppen.

Verder ook op de grond aan respect gaan werken, wijken voor druk, achteruit op commando, stil blijven staan als jij dat doet. Dat soort dingen helpen ook heel erg.

Ik heb dat in het begin met Silas (3.5jarige belg) wel een beetje als een gevecht ervaren, iedere dag weer moest ik bewijzen dat ik het waard was om zijn leider te zijn (hij was wel behoorlijk dominant) maar het ging wel relatief vlug (binnen 2 weken zag je al een duidelijke verbetering) en de band die je daardoor met je paardje kan krijgen is echt super!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:09

IngeK schreef:
bigone schreef:
En dat werkt niet bij een onopgevoede driejarige, die gaat zich onveilig voelen en neemt tegen wil en dank de leiding over.

Dit is een hele belangrijke. :j

Je hebt echt geen monster gekocht TS. Je hebt een lief maar heel jong dier gekocht. Bekijk het van die kant, je paard WIL niet de baas over je zijn (het is immers een doetje, want die had je gekocht), maar ze moet wel, omdat jij niet duidelijk aangeeft wat jouw grenzen zijn en hoe ze zich bij jou hoort te gedragen. Als ze een been optilt waar jij bij staat, moet ze gecorrigeerd worden. Een paard dat denkt dat jij een krabpaal bent, moet gecorrigeerd worden. Dat is niet het gevecht aan gaan, dat is consequent zijn, de kaders aangeven, en je zal zien dat ze het je in dank af neemt, dat jij de verantwoordelijkheid neemt.

En ja, als je een ouder paard had gekocht was dat makkelijker geweest. Dus zoek je goede begeleiding. Maar dit was je bij elk jong paard tegen gekomen. Dat maakt het geen monster, alleen een beetje verward.

Dit klopt helemaal :j Ik heb mijn pony ook zo vaak weg willen doen de eerste 4 jaar, zag het niet meer zitten enz. (heb haar gekocht als jaarling). Nu is ze 6, wordt iets volwassener, minder lomp, we weten inmiddels wat we aan elkaar hebben, zij is iets rustiger geworden. Dominantie en koppigheid zit erin bij mijn pony, maar dat is gewoon een kwestie van duidelijkheid, consequentheid en direct ingrijpen als je pony weer eens de leiding probeert over te nemen ;) Weet wat je doet, wanneer je een jong paard ontmoet ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:41

Ik besef maar al te goed dat ik het probleem ben, maar sinds die trap ben ik echt mijn vertrouwen in haar kwijt. Achteraf denk ik zelfs niet dat ze mij wou trappen, maar ik stond toevallig in haar weg. En door dat ik nu even mijn zelfvertrouwen kwijt ben merk ik op korte tijd dat zij zich anders begint te gedragen. Vooral als ik met eten afkom. Ik moet inderdaad weer "de baas" worden, maar da's makkelijker gezegd dan gedaan als je het even allemaal niet meer ziet zitten. Ik ga professionele hulp inroepen voor het escaleert...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:45

Ze is nog jong, dus zal ze idd wel gaan proberen en ook haar plaats opeisen. het is aan jou om je erboven te stellen. Ik zou met een zweep haar benaderen, komt ze te docht dan corrigeer je. Lukt het niet met de korte zweep dan neem je een lange. Zo'n gedrag onmiddellijk aanpakken voor het te laat is...

misschien heb je iemand in de buurt die je kan helpen?
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 30-08-13 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt