Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ook een heel braaf en lief paard heeft nog steeds een leider en een opvoeder nodig
. 
)
melvinrandy schreef:Bedoel je met stampen trappen?, of schrapen/hoeven hard neerzetten?
Hoeven uitkrabben/benen optillen is bij mijn 3 jarige ook lastig. Ik ben laatst op een keuring geweest van een koudbloed ras waar ze verplicht voetjes moesten optillen (gedrag testen), en heb er weinig gezien waar dit rustig ging. Maar deze eigenaren wisten er wel mee om te gaan
Ik denk ook dat je eerst eens moet beginnen met longeren/grondwerk. Laat haar maar eens zien wie de baas is, want dat is denk ik het grootste probleem (ik herken het 100% hoor)
Ik dacht een tijd geleden ook, wat moet ik toch met dat beest. Op die momenten laat ik haar gewoon met rust, en begin weer met longeren e.d. als ik eraan toe ben.
Maar die ups/downs zijn erg herkenbaar
De hoeven hard neerzetten lijkt ze te doen als frustratie tegen de vliegen.GeekGirl schreef:De leeftijd...
Ik heb een paar maanden geleden ook heel hard getwijfeld om mijn tweejaarse weg te doen, om dezelfde redenen als jij. Inmiddels is dit echter al weer enorm veel verbeterd en ben ik echt heel blij dat ik dit toen niet gedaan heb. Het paardje waar ik op verliefd werd leek weg te zijn, maar is nu helemaal terug!
Maflinger_S schreef:Je hebt een onopgevoede kleuter gekocht die alles nog moet leren. Je zegt dat je een ook een paard hebt van 25 jaar dus je hebt ervaring met paarden? Als je echt leuk met dit paard aan de slag wilt, en dat wil je zo te lezen, want je had toen je haar kocht wel een klik met haar, ga dan met haar grondwerken om een band op te bouwen en om te leren hoe correct en consequent met haar om te gaan. Doe dit wel onder deskundige begeleiding want het moet wel veilig blijven.
vang schreef:melvinrandy schreef:Bedoel je met stampen trappen?, of schrapen/hoeven hard neerzetten?
Hoeven uitkrabben/benen optillen is bij mijn 3 jarige ook lastig. Ik ben laatst op een keuring geweest van een koudbloed ras waar ze verplicht voetjes moesten optillen (gedrag testen), en heb er weinig gezien waar dit rustig ging. Maar deze eigenaren wisten er wel mee om te gaan
Ik denk ook dat je eerst eens moet beginnen met longeren/grondwerk. Laat haar maar eens zien wie de baas is, want dat is denk ik het grootste probleem (ik herken het 100% hoor)
Ik dacht een tijd geleden ook, wat moet ik toch met dat beest. Op die momenten laat ik haar gewoon met rust, en begin weer met longeren e.d. als ik eraan toe ben.
Maar die ups/downs zijn erg herkenbaar
Ik bedoel echt gericht uithalen, naar achteren stampen. Ik weet alleen niet of ze mij wel wil raken, het lijkt meer alsof ze een statement wil maken. Als ze ongeduldig is begint ze wel te krabben, maar da's op de grond, niet op mijDe hoeven hard neerzetten lijkt ze te doen als frustratie tegen de vliegen.
Ik zat er vandaag echt door, ik was vol goede moed erheen gegaan, ze heeft me enkel als krabpaal gebruikt, duwt me omver, en heeft geen sikkepit respect. Ik heb wel ervaring door m'n andere paard, maar deze had weinig vertrouwen in mensen dus daar kon ik echt op een positieve manier mee aan de slag.
bigone schreef:En dat werkt niet bij een onopgevoede driejarige, die gaat zich onveilig voelen en neemt tegen wil en dank de leiding over.
IngeK schreef:bigone schreef:En dat werkt niet bij een onopgevoede driejarige, die gaat zich onveilig voelen en neemt tegen wil en dank de leiding over.
Dit is een hele belangrijke.![]()
Je hebt echt geen monster gekocht TS. Je hebt een lief maar heel jong dier gekocht. Bekijk het van die kant, je paard WIL niet de baas over je zijn (het is immers een doetje, want die had je gekocht), maar ze moet wel, omdat jij niet duidelijk aangeeft wat jouw grenzen zijn en hoe ze zich bij jou hoort te gedragen. Als ze een been optilt waar jij bij staat, moet ze gecorrigeerd worden. Een paard dat denkt dat jij een krabpaal bent, moet gecorrigeerd worden. Dat is niet het gevecht aan gaan, dat is consequent zijn, de kaders aangeven, en je zal zien dat ze het je in dank af neemt, dat jij de verantwoordelijkheid neemt.
En ja, als je een ouder paard had gekocht was dat makkelijker geweest. Dus zoek je goede begeleiding. Maar dit was je bij elk jong paard tegen gekomen. Dat maakt het geen monster, alleen een beetje verward.
Ik heb mijn pony ook zo vaak weg willen doen de eerste 4 jaar, zag het niet meer zitten enz. (heb haar gekocht als jaarling). Nu is ze 6, wordt iets volwassener, minder lomp, we weten inmiddels wat we aan elkaar hebben, zij is iets rustiger geworden. Dominantie en koppigheid zit erin bij mijn pony, maar dat is gewoon een kwestie van duidelijkheid, consequentheid en direct ingrijpen als je pony weer eens de leiding probeert over te nemen
Weet wat je doet, wanneer je een jong paard ontmoet