De échte oplossing tegen vliegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

De échte oplossing tegen vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 10:34

Ik heb een paard waar de hele zomer niks mee te beginnen was door die rotstrontvliegen. Op het land heeft hij een masker op, een vliegendeken, maar hij staat nog steeds de hele dag ja te knikken.... vooral rondom zn mond/neus heeft hij veel last. Ook op stal stikt het ervan. Met rijden precies eender. Ik krijg niet zn aandacht door die rotbeesten. Helemaal gek wordt hij ervan. Ik rij al met vliegendeken en een vliegenkap die onder mn hoofdstel kan (zonder neusflap, want die ademt hij in telkens das irritant voor hem, stof is te zacht dus die had ik eraf geknipt). Ik was hem geregeld omdat hij dagelijks door zn eigen mest rolt, en dus stinkt. Hij is heel aantrekkelijk voor vliegen. Ik gebruik zelfgemaakte vliegenspray nadat die van de fabrieken niet werkt. Maar dit werkt ook nauwelijks. Volgende zomer móet ik andere oplossingen vinden, dit was echt waardeloos, vooral voor mijn paard. Hebben jullie nog tips die ik wellicht niet heb geprobeerd?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:57

Iemand heeft pas een topic hierover geopend nl": Nieuw recept betere vliegenspray.
Er zijn al goede reactie's op gekomen.
Misschien het proberen waard.
Succes.

Sorry wist niet hoe ik de link moest plaatsen. :o? _O-

Chezshir77

Re: De échte oplossing tegen vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:37

Ja die heb ik gezien en ook gemaakt, maar krijg bijna het idee dat het bij hem juist vliegen aantrekt ipv verjaagd.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:38

Stal laten reinigen, spuiten door een professional (en zijn aanwijzingen en adviezen opvolgen) en overdag je paard op stal. Savonds in de wei.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:40

Zelf heb ik een vliegendeken met hals en een vliegen hoofd kap met poten en neus kap. Mn paard heeft nergens meer last van.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:00

Brendaaaa schreef:
Ja die heb ik gezien en ook gemaakt, maar krijg bijna het idee dat het bij hem juist vliegen aantrekt ipv verjaagd.....

O, jammer het was het proberen waard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:21

rien10 schreef:
Stal laten reinigen, spuiten door een professional (en zijn aanwijzingen en adviezen opvolgen) en overdag je paard op stal. Savonds in de wei.

Ja... zou ik best willen hoor, maar daar zitten de staleigenaren écht niet op te wachten....er is nu eenmaal een ritme hier, en die kan ik niet in mn eentje ff omgooien.Als ik stal aan huis had, zou ik dat zeker doen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:24

weet je zeker dat het van de vliegen is? en niet iets van een pollenallergie oid? want als ik dat knikken enz hoor!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:25

Ik heb gehoord, 's winters een liksteen van knoflook geven. Dan heb je géén last van de dazen/vliegen in de zomer :)
Dan zit het in hun bloed. Ik ga het nu ook eens uitproberen, het werkt uitstekend blijkbaar :j
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 29-08-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:27

gossa4ever schreef:
weet je zeker dat het van de vliegen is? en niet iets van een pollenallergie oid? want als ik dat knikken enz hoor!

nee, het zijn echt de vliegen die hij van zn neus af probeert te knikken. Ze zitten echt in grote getalen bij zijn mond en neusgaten. Ik vind het echt doodzielig. En het is ook tijdens een buitenrit, hij trekt ze gewoon enorm aan. Het arme beest..... soms wil hij er gewoon van wegvluchten, dan doen we ff een galopje dan is ie 3 minuten vrij..... daarna weten ze hem weer te vinden. Als we heel vroeg smorgens rijden, dan heeft hij het minste last. Ik ben bijna blij dat de zomer straks voorbij is, gewoon daarom, terwijl dit voor een ruiter de mooiste tijd van het jaar zou moeten zijn......

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 22:28

xTitanic schreef:
Ik heb gehoord, 's winters een liksteen van knoflook geven. Dan heb je géén last van de dazen/vliegen in de zomer :)

Toevallig moest ik eraan denken gister, misschien eens knoflook voeren?Zou dat echt helpen?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:30

Phb spray is eigenlijk voor manen bijten maar ik heb mijn paard de hele zomer vlieg vrij en is.goed koop! 7.79 per bus bij de welkoop moet je maar mijn topic op zoeken wonder middel tegen dazen en vliegen

nenahdm

Brendaaaa schreef:
xTitanic schreef:

Toevallig moest ik eraan denken gister, misschien eens knoflook voeren?Zou dat echt helpen?

Voor nu niet meer, maar als je het in de winter doet zit het in hun bloed. Heb ik gehoord van iemand die 7 pony's heeft, die koopt 3 zo'n likstenen en die hebben dus blijkbaar géén last van vliegen en dazen !

xAnthea

xTitanic schreef:
Dan zit het in hun bloed. Ik ga het nu ook eens uitproberen, het werkt uitstekend blijkbaar :j

http://www.holistischdierenarts.nl/knof ... arden.html

En een oplossing? Die is er niet, ik ben ook al jaren aan het zoeken naar een oplossing tegen vliegen...

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:33

xAnthea schreef:
xTitanic schreef:

http://www.holistischdierenarts.nl/knof ... arden.html

En een oplossing? Die is er niet, ik ben ook al jaren aan het zoeken naar een oplossing tegen vliegen...

Ik vraag mij toch af of dit écht zo is :=
denk niet dat die 7 pony's iets mankeren..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:35

Ik heb gisteren dit spul 'ontdekt', ik ga het aanschaffen voor ongedierte bij onze kippen, maar het werkt ook tegen vliegen en is niet giftig:
http://www.diatomeeenaarde.nl
Citaat:
Het aantal vliegen beperken is een groot probleem in schuren en stallen met dieren. Diatomeeënaarde kan in dichtgeknoopte zakdoeken gedaan worden en in de dierverblijven gehangen worden. De dieren (kippen, konijnen etc.) worden uit nieuwsgierigheid aangetrokken door de zakken en stoten er zo vaak tegenaan dat ze het poeder op zich krijgen. Als de vliegen op de dieren zitten, lopen ze dan door de Diatomeeënaarde. Diatomeeënaarde kan ook vermengd worden met water en verneveld worden op plaatsen waar veel vliegen zitten.

Lees even de info door op de site, is wel nogal een lap tekst :)
Verdunnen met water: 10gr op 1 liter

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:35

In het artikel staat dan ook: Knoflook kan dus toxisch zijn voor paarden.

Maar dat risico wil ik toch niet lopen :D

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:46

Mijn ervaring is dat die knoflook niet werkt.
Diegene die nog eens een vliegen/dazenmiddel uitvindt dat echt werkt wordt schatrijk :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:51

Ik gebruik veerust voor de koeien helpt ook wel aardig. Denk dat je het nooit helemaal vliegvrij kan maken voor je paard.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:58

gelukkig staan onze paarden lekker buiten!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:00

onlineshop schreef:
Mijn ervaring is dat die knoflook niet werkt.
Diegene die nog eens een vliegen/dazenmiddel uitvindt dat echt werkt wordt schatrijk :)

Wij mengen hertshoornolie met citronella in een spuitfles. Even schudden van tevoren en inspuiten. Heb met rijden nooit last van dazen als ik dit heb gebruikt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:23

Brendaaaa schreef:
Ik heb een paard waar de hele zomer niks mee te beginnen was door die rotstrontvliegen. Op het land heeft hij een masker op, een vliegendeken, maar hij staat nog steeds de hele dag ja te knikken.... vooral rondom zn mond/neus heeft hij veel last.

Deed die van mij ook, heb nu zo'n vliegenmasker met neusstuk eraan vast. Probleem van het knikken is opgelost :)

Voor spray gebruik ik Dettol/Azijn/Water (3 gelijke delen). Werkt even tijdens het rijden, maar zeker geen úren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:26

Mando schreef:
Ik gebruik veerust voor de koeien helpt ook wel aardig. Denk dat je het nooit helemaal vliegvrij kan maken voor je paard.

Gebruik ik ook voor alleen vliegen. Veerust doodt ook vliegen.
Kun je ook ergens opspuiten waar veel vliegen zitten, liggen de dag erna allemaal doden vliegen.