Cap niet meer veilig als je valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Cap niet meer veilig als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:20

Iedereen heeft wel al eens horen zeggen -of niet- dat je cap niet meer veilig is als je eenmaal op je hoofd gevallen bent omdat ie dan 'zogezegd' zou beschadigd zijn vanbinnen. Ik dacht altijd dat het gewoon flauwe praat was, tot ik het deze week heb zien gebeuren. Op wedstrijd was een meisje van haar paard gevallen, recht op haar hoofd, en haar cap was vanbinnen gebarsten waardoor ze ook nog eens een gapende wonde aan haar hoofd had (ik geloof dat ze zo'n plastic cap van Casco had).
Zoiets doet je toch wel twee keer nadenken over de veiligheid van een cap..

Zouden jullie je cap vervangen na een val op je hoofd? Ik ben benieuwd naar de meningen.

Kirsha

Re: Cap niet meer veilig als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:23

Hier zijn al best veel topics over geweest... Maar om antwoord te geven op je vraag: Als ik goed op mijn hoofd zou vallen vervang ik inderdaad mijn cap. Onder het mom van 'je zal altijd zien...'

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:25

het ligt eraan hoe ik val, als ik alleen op de zijkant schuif of zacht stoot dan nee.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:25

ja ik zal het doen zo duur was de mijnde nou ook weer niet maar moet dan wel echt naar gevallenzijn

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:36

Ja, als ik zou vallen en mijn cap blijkt daarbij tegen de grond / wand gekomen te zijn dan vervang ik hem direct. Er kan niet-zichtbare schade zijn ontstaan waardoor hij bij een eventuele volgende val wellicht niet meer veilig is. Better safe than sorry.

Stel dat je nou alleen op je zijkant valt en je hoofd daarbij de grond niet met veel impact geraakt heeft of je bijvoorbeeld op je kont terecht komt, dan is het natuurlijk nog een ander verhaal.

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:13

Als de cap een goeie klap heeft gehad, denk ik dat de meesten hem wel zouden vervangen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:15

Natuurlijk. Een cap beschermt door gedeeltelijke of volledige destructie. Om optimaal te werken moet hij in originele staat zijn, in al zijn stevigheid om maar te zeggen. Die bescherming verminderd aanzienlijk als je op je hoofd bent gevallen, die verminderd zelfs al als je hem eens laat vallen op de stenen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:22

Ik heb eens klanten gehad die hadden en week geleden net een nieuwe cap voor hun zoon gekocht. Gewoon een nette goede cap, maar hun zoon was gevallen dus kwamen ze even langs met de cap om te kijken of hij stuk was. Ik heb hem even flink bewogen en goed klem gezet, en ja hoor dwars door midden.

WOEST waren deze mensen ze hadden €70,- betaald voor een cap en na 1 val al dwars door midden dit zou toch niet moeten kunnen?
Dus ik probeer de mensen uit te leggen dat hun zoon gewoon puur pech heeft gehad. En dat ze blij mogen zijn met deze cap. Als hij geen cap op gehad waren ze ook geen €70,- kwijt geweest. Maar dan was ook de cap niet door midden gegaan maar de schedel van hun zoon wel. En dat is onbetaalbaar....Ze zijn boos weg gelopen. Een dag later kwam vaders terug met zoon want zoon was zo blij met zijn cap hij wilde een nieuwe en precies dezelfde!!

Conclusie: Bespaar niet op veiligheid. Je kun een cap zo duur maken als je zelf wil dat is de keus die jezelf maakt. Uiterlijk van de cap ligt bij je zelf. Maar kies vooral iets voor wat lekker zit en wat veilig is. Val je op je hoofd? Zo danig dat je twijfelt of hij nog een ronde mee kan? Weg gooien en nieuwe kopen.

(ik laat me cap wel eens vallen omdat ik dan weer niet op zit te letten wat ik doe. Dan zet ik hem gewoon weer op hoor haha) Maar ook laten vallen is natuurlijk niet goed voor ze.

En de Casco caps mag je ook nooit aan de bandjes mee dragen. Altijd de cap zelf vast houden of in een tasje doen.

En dan met de nadruk op WEG gooien (niet te koop aanbieden of weg geven)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:28

CoSnuf schreef:
Ik heb eens klanten gehad die hadden en week geleden net een nieuwe cap voor hun zoon gekocht. Gewoon een nette goede cap, maar hun zoon was gevallen dus kwamen ze even langs met de cap om te kijken of hij stuk was. Ik heb hem even flink bewogen en goed klem gezet, en ja hoor dwars door midden.

WOEST waren deze mensen ze hadden €70,- betaald voor een cap en na 1 val al dwars door midden dit zou toch niet moeten kunnen?
Dus ik probeer de mensen uit te leggen dat hun zoon gewoon puur pech heeft gehad. En dat ze blij mogen zijn met deze cap. Als hij geen cap op gehad waren ze ook geen €70,- kwijt geweest. Maar dan was ook de cap niet door midden gegaan maar de schedel van hun zoon wel. En dat is onbetaalbaar....Ze zijn boos weg gelopen. Een dag later kwam vaders terug met zoon want zoon was zo blij met zijn cap hij wilde een nieuwe en precies dezelfde!!

Conclusie: Bespaar niet op veiligheid. Je kun een cap zo duur maken als je zelf wil dat is de keus die jezelf maakt. Uiterlijk van de cap ligt bij je zelf. Maar kies vooral iets voor wat lekker zit en wat veilig is. Val je op je hoofd? Zo danig dat je twijfelt of hij nog een ronde mee kan? Weg gooien en nieuwe kopen.

(ik laat me cap wel eens vallen omdat ik dan weer niet op zit te letten wat ik doe. Dan zet ik hem gewoon weer op hoor haha) Maar ook laten vallen is natuurlijk niet goed voor ze.

En de Casco caps mag je ook nooit aan de bandjes mee dragen. Altijd de cap zelf vast houden of in een tasje doen.

En dan met de nadruk op WEG gooien (niet te koop aanbieden of weg geven)

Waarom niet? Ik heb op dit moment een Casco Mistrall besteld, dus ik vind het wel belangrijk te weten. :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:12

Omdat het binnenwerk daar niet goed tegen kan. Het heeft niks met je veiligheid te maken hoor (tot zo ver)
Maar op langere termijn word het heel ruim en kan je hem weg gooien. Maar veel caps halen dat niet eens hoor.
Zo even met je mee nemen aan de hand ach wie doet je wat..... Maar ik doelde er meer op mensen die hem aan het stuur van de fiets hangen er mee naar de manege of paard fietsen en dit vaak doen. Daar kunnen ze niet tegen

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:12

in de binnenkant van een cap zit een soort piepschuim, bij een flinke val deukt dat in. (beetje het zelfde idee als een kreukelzone bij een auto) wanneer je er voor de 2e keer op valt kant dat niet meer in deuken en is de bescherming dus ook veel minder/weg omdat de cap de klap niet meer opvangt en kun je dus net zo goed een stuk hout of wat dan ook om je hoofd knopen

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:34

Ik heb al jaren dezelfde cap maar is nog nergens gebroken :)
Val ook niet echt vaak

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:06

CoSnuf schreef:
Omdat het binnenwerk daar niet goed tegen kan. Het heeft niks met je veiligheid te maken hoor (tot zo ver)
Maar op langere termijn word het heel ruim en kan je hem weg gooien. Maar veel caps halen dat niet eens hoor.
Zo even met je mee nemen aan de hand ach wie doet je wat..... Maar ik doelde er meer op mensen die hem aan het stuur van de fiets hangen er mee naar de manege of paard fietsen en dit vaak doen. Daar kunnen ze niet tegen

Oh zo, in ieder geval bedankt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:35

Ik heb afgelopen jaar een flinke val gemaakt. Reed eigenlijk bijna nooit met cap maar die keer voor de zekerheid toch maar opgezet.. Nou was blij dat ik hem op had. Ding was dwars door midden. Op zulke momenten ben je dan toch wel even blij dat het niet je schedel is.

Zelf val ik niet vaak, maar als ik val koop ik gelijk een nieuwe cap. Dan maar 70 euro extra betalen, maar zo'n ding is gewoon niet veilig meer. Als ik op mijn kont land of duidelijk niet op mijn hoofd ben gevallen is het tot daar aan toe.. Maar voor de rest altijd. Daarom investeer ik ook absoluut niet in caps van 500 euro :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:35

Mijn casco cap was toen ook kapot. maar viel eraf en toen heeft t paard de cap geraakt met haar been. niet getrapt oid maar gewoon in het wegrennen de cap geraakt(Die zat op mijn hoofd) dus erg blij dak m ophad. Maar het hele binnenwerk was kapot(had zo een die je kunt aandraaien, en dat hele draaimechanisme was kapot.
Ik weet dat je m moet vervangen als je m laat vallen, maar dan kan ik dus om de 2 weken een nieuwe cap kopen. dat is me toch een beetje te gek. En ik ben er voorzichtig mee maar die dingen rollen zo gauw uit de kast.. En tja, daar ligt ie dan..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:52

RoyceMack schreef:
Mijn casco cap was toen ook kapot. maar viel eraf en toen heeft t paard de cap geraakt met haar been. niet getrapt oid maar gewoon in het wegrennen de cap geraakt(Die zat op mijn hoofd) dus erg blij dak m ophad. Maar het hele binnenwerk was kapot(had zo een die je kunt aandraaien, en dat hele draaimechanisme was kapot.
Ik weet dat je m moet vervangen als je m laat vallen, maar dan kan ik dus om de 2 weken een nieuwe cap kopen. dat is me toch een beetje te gek. En ik ben er voorzichtig mee maar die dingen rollen zo gauw uit de kast.. En tja, daar ligt ie dan..

tja ophangen in een tasje ???

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:56

Geldt niet alleen voor je cap, maar ook voor een motorhelm, etc. Na 'gebruik' (dus een harde val) vervangen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:12

Ben ooit met een stijgerend paard achterover gevallen. Cap was zichtbaar dwars door midden.....