Scheren of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lenthetje

Scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:16

Beste Bokkers!

Ik zit met een dilemma, moet ik mijn tinker scheren of niet?
Elke winter krijgt hij een enorm dikke berenvacht, en als ik dan ga rijden druipt hij van het zweet. Daardoor word hij ondanks het afdrogen en de zweetdeken altijd snotterig, en word hij stijf. Ik vind dit niet nodig en een beetje zielig. Maar sommige mensen vinden het zonde dat ik zijn berenvachtje wil scheren, natuurlijk laat ik zijn sokjes zitten, ik scheer alleen zijn hals, rug (laat een dekje van haar zitten), billen en onder zijn buik en een klein stukje benen en hoofd. Maar zo'n lief vachtje heeft ook wel weer wat, ookal is er niet tegenaan te poetsen en is het niet handig op wedstrijden, en dan moet ik hem in de winter helemaal inpakken in dekens, Wat vinden jullie??

Ik hoor het graag

Groetjes Lenthe schutten en King Hendrik

Angela

Re: Scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:28

Als een paard last heeft van een dikke vacht dan zou ik eerst kijken of dat met dekens onder controle te krijgen is. Als je begint als het onder de 10 graden komt, dan is het daarmee vaak wel al een stuk korter te houden. Lukt dat niet, of niet voldoende, dan scheren.

lenthetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 14:36

Daar heb ik nog niet aan gedacht eigelijk, moet ik dan een winterdeken gebruiken?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:53

schattig of niet, als hij er "ziek" van word gaat dat natuurlijk voor cosmetisch.
zou hem inderdaad scheren, zeker als je ook wedstrijden rijdt, en dus ook veel traint waarschijnlijk.

andere goede optie is inderdaad al in okt beginnen met dekens, het kan dan zijn dat hij minder vacht aan gaat maken door de warmte van de deken.
als hij op stal staat is een goede dikke staldeken voldoende, staat hij buiten dan kun je een outdoordeken kopen of een staldeken met daaroverheen een regendeken.
starten met bv 100 gram, en onder de 10 graden opbouwen. met een geschoren paard die het niet gewend is zou ik rond de 300 gram opleggen ( mits hij het daaronder te warm of te koud heeft.)
nadeel met dekens is dat je er dus meerdere moet hebben voor op en afbouwen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:15

Dat op en afbouwen krijg je ook met scheren, dus meerdere dekens moet je toch wel hebben. Het goedkoopste is om te kiezen voor een goede ongevoerde regendeken en daarbij 2 staldekens (bijvoorbeeld 100 en 300 gram) te kopen. Koop ook een (tweedehands) extra regendeken en een 200 grams staldeken, zodat je kunt wisselen als de regendeken tussendoor lekt. Dan is 200 gram eigenlijk net iets te fris of iets te warm, maar je 100 of 300 is een dag later wel weer droog genoeg om op te kunnen leggen.

Afgelopen jaar stond mijn paard 24/7 buiten. Hij kreeg toen vanaf september/oktober zijn ongevoerde deken op, en die bouwde ik op tot 400 gram. Daarmee kan ik hem echt goed kort in de vacht houden. Nu staat hij 's nachts op stal en verwacht ik dat de 300 gram het maximale nodig gaat zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:18

Vaak moeten dit soort paarden een paar weken wennen aan hun nieuwe, dikke vacht. Als je de conditie van je paard (zowel voermatig als beweging) goed op peil houdt, dan zou hij niet zo extreem hoeven te zweten. Eventueel zou je een strookje van de luchtpijp en boeg kunnen wegscheren (heeft een collega van mij ook een keer gedaan en dat bleek voor haar paard echt een succes), waardoor je niet meteen helemaal een kaal paard hebt maar dat het wel een beetje "lucht" heeft. ;)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:16

Ik herinner me de afgelopen twee winters als periodes waar ik urenlang heb lopen droog stappen met mijn natte Tinker en dan nog met kopzorgen in de auto stapte. Hij staat 24/7 buiten en ik heb vorige winter zijn hals een stukje laten opscheren, wat wel ietsje hielp maar nog niet zodanig dat ik gewoon kon rijden zonder zorgen.
Ik vind het ook doodzonde van zijn mooie dikke berenvacht om te scheren of om er een deken op te gooien, maar ik kan echt zeggen dat ik het geprobeerd heb en dit jaar ga ik eens iets anders proberen.
Eind september/begin oktober als het constant rond de 10 graden zit, doe ik een 50 grams regendeken op. Voor de temperaturen daaronder heb ik een Bucas deken besteld, deze kan tot -10 en daarna gaat er zo nodig nog een onderdeken van het benodigde aantal gram onder.
Als hij tegen de dekens in toch nog een dikke berenvacht aan maakt, laat ik een jachtpatroon scheren. Echt, ik zie hem veel liever met een lekker vachtje in het weiland staan, maar dan kan ik beter een winterstop houden en daar kies ik niet voor.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:45

scheren heeft toch ook wel te maken met hoeveel je met je paard doet. Ik rijdt bijvoorbeeld veel en train dressuur dus ik scheer mijn paard swinters, maar stel je rijdt veel buiten kun je kiezen voor gedeeltelijk scheren en of helemaal. Gedoe met dekens blijft het helaas altijd, tenzij je inderdaad een beertje wil hebben en er niets aan doet....

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:23

Ik heb ook zo'n tinker met megavacht. Ik scheer hem paar keer per jaar in een uitrijdeken model (dus rug en halverwege flanken en billen houd ik bedekt, hals, borst, buik tot ongeveer onderkant zadeldekje scheer ik) en dat bevalt mij en hem uitstekend. Ik laat bovengedeelte expres bedekt zodat ik max een 100 grams deken nodig heb als het koud wordt.
o en hij staat in de winter in een uitloopstal, dus deels buiten en deels binnen.