Buitenaf gaan starten of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splendesco

Buitenaf gaan starten of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:43

Hoi bokkers, ik zit met een dilemma. Ik zou graag meer wedstrijden willen rijden dan nu mogelijk is op mijn stal. Dit houd in dat ik dan natuurlijk buitenaf moet gaan starten.
Alleen ben ik niet in het bezit van een auto die een trailer kan trekken en een paardentaxi wordt gewoon te duur. Er is wel een andere manege in de buurt op ongeveer 5 km afstand.
Is dit te doen te paard er heen, 2 proefjes rijden en weer terug? Of zal dit te veel van het goede worden, ik wil mijn paard natuurlijk niet overbelasten.
Ik verwacht er de eerste (paar) keer starten niet veel van op vreemd terrein, want heb geen idee hoe ze zal reageren.
Een startkaart e.d. kost toch een hoop geld dus zou het leuk vinden als ik wat vaker kon starten..

Wat denken jullie, gewoon doen of toch maar niet? :\

jsofie

Re: Buitenaf gaan starten of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:45

Zijn er geen mensen in je omgeving die (tegen een vergoeding) je willen brengen en dan gelijk groomen?

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:47

Lijkt mij prima te kunnen als de weg er naartoe goed is. Zelf reed een paar jaar geleden ook naar wedstrijden toe, al was dat ongeveer 3 km. Dit ging door het bos en een zandpad, dus was wel heel veilig en redelijk 'normaal' (het stukje door het bos was bekend). Kun je niet met een stalgenootje samen gaan? Dan kunnen jullie de kosten delen van een eventuele trailer.
Succes

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:48

Ik reed tot +/- 10 km naar wedstrijden toe, dan starten en weer naar huis.
Maar je paard moet dan wel een redelijke conditie hebben.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:48

als je paard in goede conditie is, is 5 km wel te doen hoor. Gewoon rustig stappen en de laatste kilometers vast wat in draven. Niet te lang losrijden, dan komt dat best goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:52

Wij hebben dat jaren gedaan met ons paard. Was wel iets verder dan 5 KM. Dochter reed hem fijn los in het bos, stappen, draven galopperen hier en daar wat wijk oefeningetjes en SB en stappen over het fietspad op het einde.
Kwamen we aan (meestal uur voor de wedstrijd) dan mocht hij drinken en wat grazen in de berm (moederlief was daar met de auto om te lezen en te helpen en zag haar onderweg op oversteekpunten). 20 minuten voor tijd werd hij opgepakt en reed ze twee proeven met hem. Dan was het hoofdstel eraf, grazen drinken en lopen met hem tot aan de prijs uitreiking (volgde daar altijd na de wedstrijd) en dan werd paardje terug gereden naar huis, mocht hij heerlijk hard galopperen en dat vond hij heerlijk en vlak bij stal mooi kwartier over de harde weg uitstappen (over viaduct dat over de autobaan lag, dus best druk verkeer)!!!
Die wedstrijden was hij altijd fijner als dat we later met de trailer reden want hij vond dressuur niet zo leuk dus moest hij langer los gereden worden en had hij minder puf tijdens de proef. 10 KM voor een paard naast twee wedstrijden moet een beetje paard gemakkelijk aan kunnen.
Denk eens aan de men wedstrijden (12 KM-dressuur-marathon) Of TREC / endurance wedstrijden. Dus wat mij betreft veel plezier met hem.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 13:03

Ik kan wel vragen of er een stalgenootje is met een auto die twee paarden kan trekken of iemand die mij wil rijden.
Zal voornamelijk in de berm of over het fietspad worden en waarschijnlijk stukje door het dorp. Maar mijn moeder zou gewoon mee kunnen om mij en mijn paard te begeleiden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:05

5 Kilometer te paard is prima te doen. Vroeger ging ik wel naar een wedstrijd die hier ongeveer 10 kilometer vandaan was te pony. Ging ook prima.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:12

Ik ben met mijn vorige paard ook regelmatig rijdend naar wedstrijden toe gegaan, dat was ongeveer net zo ver. Als je paard in conditie en verkeersmak is, dan kan dat makkelijk. Als je paard het nog spannend vindt onderweg, dan kost hem/haar dat veel energie. In dat geval zou ik er eerst voor zorgen dat je paard vertrouwd is met het maken van buitenritten.
Je zou ook de route eens kunnen rijden om te kijken of het voor jullie beiden te doen is.

pien_2010 heeft een goede tip, je paard even bij laten komen op de wedstrijdlocatie, voordat je echt gaat losrijden en je proef gaat rijden. Dan is je paard net weer wat fitter en scherper. Zo deed ik het ook met mijn vorige paard.
Ik heb echter ook een paard gereden waarbij het beter was om in 1 keer door te gaan. Met dat paard zorgde ik ervoor dat ik niet te lang van tevoren bij de wedstrijdlocatie was. Mijn groom ging dan alvast eerder om me aan te melden, ik reed bij aankomst direct een kwartiertje los en ging vervolgens mijn proeven rijden. Zo was dat paard het fijnst te rijden. Je moet zelf even uitvinden wat in jouw geval het beste werkt.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:03

dat zou op zich kunnen hoor. Bij mij zit bij vereniging ook een stal plus waar wedstrijden doen waar ook onder de man heen kan en dat doen ook best veel mensen. En heb niemand waar bij mee kan in trailer.