Met je paard naar een eiland, waar aan denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Met je paard naar een eiland, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 23:36

Hoihoi,

Ik ga deze herfstvakantie een week met een vriendin, haar paard en mijn paard (en mijn ouders) naar Ameland.
Ik heb een paar vraagjes:
Hoe reageren de meeste paarden op de boot? Is het slim om een kalmeringsmiddel te geven?
Moeten ze nog speciale entingen hebben, of zijn de 'basis entingen' voldoende?
Moet je nog door een controle voor je de boot op gaat? (ik heb hier echt geen verstand van :+ )
Zijn er nog meer dingen waar je aan moet denken?
Ik ben nog nooit met m'n pony naar een eiland (ook niet naar een strand) geweest, dus ik heb ook geen idee hoe hij gaat reageren op de zee, het strand enzo.

Ik hoor het graag!

Elles

Re: Met je paard naar een eiland, waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:33

Pp >> BRT

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 15:13

Niemand die naar een eiland geweest is? :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:15

Zolang je in Nederland blijft hoef je toch geen extra enting, tenminste dat lijkt me logisch.

En kalmeeringsmiddelen, ik zou echt naar je paard kijken. Als het er een is die snel in de stress zit dan zou ik het wel doen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:16

ik werk op de boot naar vlieland en zie geregeld trailers met paarden voorbij komen die staan lekker rustig aan hun hooi te knabbelen

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:17

Haha, het is ook gewoon Nederland hoor. Er zijn dus geen extra entingen nodig en ook geen controles.
Sommige paarden vinden het wat eng als de boot vertrekt en de motoren even wat lawaai maken. Daarna is het een heel monotoon geluid en zijn de meeste paarden gewoon heel rustig. Wij hebben ook nooit iets kalmerende gebruikt. Hoop dat je er wat aan hebt en veel plezier!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 15:23

Bedankt voor de reacties! Zou goed kunnen hoor, dat ze geen extra enting hoeven. Ik vroeg het me af omdat familie die op terschelling wonen zelf geen paarden bij hun op het land willen omdat ze bang zijn dat er ziektes van het vaste land naar het eiland komen . Misschien dat het ook per stal verschilt.

Mijn paard is eigenlijk nergens bang voor, maar hij komt samen met een paard op de trailer te staan dat de trailer sowiezo al spannend vindt. Ik ben bang dat als dat paard gaat stressen mijn pony mee gaat doen, misschien alleen dat andere paard kalmeer middel geven dan..

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:26

Ik woon op terschelling en ga ook geregeld met paard over zee. Omdat de mijne wat onrustig is en ik liever geen problemen heb op de boot geef ik altijd een licht kalmeringsmiddel. Verder is het verstandig er bij te blijven wanneer de boot vertrekt, dan gaan de motoren namelijk vol aan en dat geeft nogal een herrie, daarnaast zijn er auto's waarvan het alarm af gaat door de beweging van de boot. Als je paard daarna rustig staat kun je zelf gewoon gaan zitten en een paar keer controleren maar wanneer hij echt onrustig is blijf ik altijd de hele reis bij de trailer, je wilt daar geen gedoe want je paard kan de trailer niet uit.

Ik weet natuurlijk niet of de boot naar ameland net zo is als onze boot maar het zal denk ik wel redelijk overeen komen. Zorg voor wat hooi in de trailer, er gaat eigenlijk bijna nooit wat mis. Succes!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:39

Bedankt!
De boot naar Ameland is ongeveer het zelfde als de boot naar Terschelling.
Ik ben sowiezo van plan er bij te blijven, de boot naar Ameland is ook wat korter dan naar terschelling. (45 minuten)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:42

Ik ben met mijn paard inmiddels 3x naar Texel geweest.
De eerste keer ben ik er gewoon bij gebleven en het is eigenlijk altijd goed gegaan.
Tegenwoordig staat hij rustig te eten op de boot en een beetje om zich heen te kijken.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:16

Zorg voor voldoende hooi, zodat je paard wat te doen heeft tijdens de overtocht. De boot maakt op zich geen extreem veel geluid. Wij blijven altijd in de auto zitten. Maar goed, als het fout gaat, gaat het fout, want je paard kan er niet uit. Extra inentingen zijn niet nodig hoor, blijf gewoon zoveel mogelijk bij andere paarden uit de buurt (geen aanrakingen bedoel ik) want niet alle paarden zijn hier geent.
Voorzichtig op het strand, want zoveel ruimte kan een paard wel eens overrompelen.
Veel plezier op ons mooie eilandje! Waar ga je naar toe? Nes, Hollum, Ballum, Buren?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:58

Sorry voor mijn late reactie, ik was m'n eigen topic kwijt :+

Bedantk voor je reactie! Waar ik het meest 'bang' voor is is dat de paarden in de stress raken, want je kunt geen kant op. je kunt ze niet even uitladen .. (misschien ben ik gewoon over bezorgd :') )
Ik ga naar Hollum, daar kom ik elk jaar, soms meerdere keren. Mijn tante heeft een appartement/huisje daar (Amelander kaap). Ik zet de paarden waarschijnlijk bij Nella Dorien neer .. Na zo'n 20 keer op Ameland geweest te zijn moesten de paarden ook een keer mee natuurlijk, wat is er leuker dan met je eigen paard naar een eiland te gaan :D (en vriendin en haar paard gaan ook nog eens mee haha)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:27

Ze staan samen dus dan is de kans dat er wat gebeurd al aanzienlijk kleiner.
Hou er rekening mee als je naar het strand gaat dat dat nogal wat is voor je paard. Mijn vorige paard gaf er totaal niks om maar mijn nieuwe vond het toch behoorlijk eng zo'n enorme open vlakte met die rare golven. haha Ik laat ze altijd bij de overgang even rustig staan zodat ze alles in zich op kunnen nemen en loop pas het strand op zodra het paard er klaar voor is.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:43

Ik zou me niet al te druk maken voor de boot. In al die jaren dat er hier paarden op en neer reizen zijn er eigenlijk nog nooit ongelukken gebeurd.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:49

Fijn om te horen Bluebontje :)
Als ik naar het strand ga ga ik er eerst even naast, ik ben heeel benieuwd hoe mijn pony er op reageerd. Hij is nooit eerder op het strand geweest. Ik verwacht dat hij het geweldig vindt!

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:55

Ik heb op Texel gewoond en ging toen wel eens heen en weer. Niks aan de hand eigenlijk. Allebei de paarden die ik daar gehad heb waren niet supermakkelijk op de trailer, maar maakte er niks meer van dat ze op de boot stonden. Het is voor hun gewoon stilstaan volgens mij. Alleen het geluid aan het begin kunnen ze inderdaad een beetje spannend vinden maar ook niet bij allemaal. De overtocht duurt ook maar 20 minuten trouwens, afhankelijk van hoe laat je aankomt bij de boot staan ze dus maar een half uurtje stil.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:01

Ik ben 2x met mijn Shetlander Joep naar Texel geweest voor 4 weken.
Alle twee de keren zonder problemen, zelfs in zijn eentje.
Maar goed Joep is ook wel een paard dat erg koel in zijn hoofd is.

Als jou paarden normaal ook gewoon rustig zijn in de trailer gewoon zo laten. Je kan ze anders wel wat gedroogde kamille geven.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:05

Mijn paard is rustig in de trailer, die van vriendin alleen niet altijd :+
Bedankt voor de kamille tip!

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:09

Wat leuk, waar ga je staan op Ameland ?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 21:11

Bij Nella Dorien, in Hollum.
Wij zitten daar ongeveer 0,5 km verder op :)