Welsh A krijgt vliegenmasker en halster af hoe nu oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Welsh A krijgt vliegenmasker en halster af hoe nu oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:58

Mijn welsh Atje heeft een heel klein koppie met hele kleine oortjes, heel schatig en enorm vertederent maar tja die kleine oortjes hebben ook nadelen...
Ze krijg namelijk haar vliegenmasker met neusvlap af omdat die over haar oortjes glijd, en laat ze deze nou niet voor niets om hebben ivm verbranden!!

Hier even een foto zodat jullie het masker kunnen zien.
Hier zit die over het halster heen, tussen het halster door maakte niets uit.
Afbeelding

Haar roze tere neusje verbrand met die hitte dus ik dacht heel slim, nou als ze het masker steeds af krijgt, dan koop ik wel een neusnetje en bevestig die aan een halster.
Helaas volgende dag kom ik op stal, halster af en dus ook het beschermnetje van haar neus. Toen dacht ik halster zit eigenlijk goed zat, maar misschien moet ik er nog een gaatje bijprikken zodat hij nog strakker zit en dan niet af kan. Helaas volgende dag op stal halster af.

Toen kwam ik op het heldere idee om een veulenhalster om te doen, omdat ik deze ook bij de kaak kan verstellen, en deze op de neus ook goed kon verstellen dus alles goed strak maar net niet knellend en pony naar de wei. Uur later ----> halster af. :roll:

Een vlechtje in haar voorpluk en die naar haar manen met een elastiekje vast doen, werkte heel even maar ze heeft niet zo'n grote dikke
voorpluk dus dit glijd weg. Zonnebrand doe ik al op haar neus maar dit vind ze niet tof, dit doet waarsch zeer door de blaartjes.

Nu heb ik het dus opgegeven en dacht ik zoek het maar uit, en bleek stug af en toe het masker om doen want soms bleef die wel zitten. Maar vaak ook niet. Maar goed nu kwam ik dus weer en heeft ze weer een blaar en dit vind ik toch wel zielig... Er moet toch een optie zijn zodat ik haar neusje toch kan beschermen ? Dus HELP! en breng de goude tip. :)

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:03

Bij ons op stal staan een aantal jongen paarden die soms spelende wijze aan elkaar staan te plukken. Op zich niks mis mee, maar daarmee weten ze soms ook de vliegenkap af te krijgen.
Daarom doen we de vliegenkap onder het haster. Dus eerst vliegenkap dan halster. Werkt prima :j
Als je pony dan weer haar halster af krijgt maar de vliegenkap blijft zitten, no prob, dat valt later ook nog op te lossen maar ponylief verbrandt dan tenminste niet ;)

Edit; Misschien werkt een (vliegen)frontriem aan het halster bevestigen ;)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:09

Vliegenfrontriem heb ik niet nodig want het is echt puur haar neus. Daarom had ik dus alleen zo'n neus stukje voor paarden met pollen allergie gekocht die UV werend was. Maar helaas. Alleen het halster krijgt ze ook af... :(

En ik zie het gewoon gebeuren, ze gaat 1x met haar hoofd op en neer tijdens het rollen hup af is het...
Of ff met der hoofd langs een tak omdat t zweet jeukt als ze gewerkt heeft.

Lutha

Re: Welsh A krijgt vliegenmasker en halster af hoe nu oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:10

Ik bedoel een frontriem zodat ze m misschien minder makkelijk afkrijgt ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:15

Wellicht zou je een passend maatje kunnen proberen :+
dit masker is veeeel te groot, schuift onder de neus en willen ze afkrijgen.
Mijn merrie staat 24/7 onder dit masker terwijl ze eerdere maskers altijd aftrok.

Wat verder helpt (maar volgens mij heb jij een 3e oor geknipt) is de 1e pluk manen nemen en daarvan een vlecht maken waar het masker invast zit. Dus tussen de plukken van de vlecht.
Mocht je een 3e oor geknipt hebben heb je het jezelf vrij moeilijk gemaakt en kan ik enken het insmeren met zinkzalf aanraden.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:20

Dit masker is zeker weten niet veel te groot. Hij zit op de foto over een halster heen met greenguard om ook eens te proberen, maar dan zat t erg rommelig allemaal. Ik had geen foto bij de hand waar alleen t masker om zit, die zal ik morgen even maken en posten. Als hij namelijk goed zit, krijg je er geen eens een vinger tussen!
.

Ze heeft inderdaad een 3e oor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:21

Veter in de manen vlechten en hem daarmee vastbinden, als dat in zijn manen tenminste beter blijft zitten als in de voorpluk? Doen we hier altijd met de hoofdstellen in het tweespan, hier blijven de touwtjes best goed en lang in de manen zitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:27

Het masker hoort op de neusrand te eindigen(door de schaduw ervan verbranden ze dan niet). Daar zit hij nu al overheen en dan zit hij nog opgerolt.
Hij is echt veel te lang ;) ik heb hem zelf ook en weet hoe hij hoort te zitten.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:22

Klinkt misschien flauw maar vaak als het 1 keer goed verbrand is is het daarna meestal wel klaar..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:34

Helaas werkt dat niet bij de echt gevoelige huidjes en zit je dan met een paard dat nog even een maand bezig is met genezen :n

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:42

Kun je het halster niet beter over het masker doen? Zo heb ik het altijd en bij mij gaat er nooit iets af. Masker lijkt me ook niet te groot zo te zien.

LLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:04

Mijn vorige pony deed dat ook, ik heb het masker afgelaten en goed ingesmeerd met zonnebrandcreme, werkt perfect :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:13

smurffie schreef:
Het masker hoort op de neusrand te eindigen(door de schaduw ervan verbranden ze dan niet). Daar zit hij nu al overheen en dan zit hij nog opgerolt.
Hij is echt veel te lang ;) ik heb hem zelf ook en weet hoe hij hoort te zitten.

Ik heb hetzelfde masker voor mijn Welsh A (met volgens mij wel een iets groter hoofdje en wat langere oren dan die van TS...?), een Cashel Crusader extended, met neusflap dus maar zonder oortjes, want met oortjes krijgt ze 'm er nog makkelijker af.
Dat die flap eigenlijk net iets korter moet zijn, dat klopt. Alleen......... dat gaat je helaas niet lukken. Mijn Welsh A heeft maat weanling/small pony. Masker past perfect, alleen de neusflap is dus íetsje lang (maar valt volgens mij beter dan die van TS) maar dat is geen probleem. Een maatje kleiner heb ik al geprobeerd, dan kom je uit op maat foal, die was écht veels te klein, neusflap veels te kort en bij de kaken kon hij niet eens dicht.

Afbeelding

Ik heb de oortjes er dus laatst afgeknipt.

Maar ook mijn Welsh kreeg hem eerder toch wel vrij gemakkelijk af. Dat is vaak aan het begin v/h seizoen, dan probeert ze hem er ook echt af te krijgen. Later in het seizoen is ze er aan gewend.
Dan doe ik dus het masker, en dan bij de kaak het klittenband wel echt 'strak' vastmaken. Dan gaat er een halster overheen die ik vrij strak zet. Vervolgens knoop ik een (stro) touwtje door het gaatje waar de voorpluk doorheen gaat, die trek ik naar achteren, zodat het vliegenmasker wat naar achteren wordt getrokken en het geheel wat beter zit. Die sla ik vervolgens een paar keer over het kopstuk van het halster heen, en maak ik strak vast met een vlechtje vlak achter haar oor.

Op die manier gaat het eigenlijk altijd goed.

Helaas krijgt ze 'm nu wel weer gemakkelijk af zonder halster, omdat het klittenband na 3 jaar intensief gebruik van het masker nu écht op is. Heb net een nieuwe besteld.

Lot: je hebt wel gewoon echt maat weanling/small pony??

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:27

een vlechtje maken gelijk achter het 3e oor in de manenkam. ik gebruik altijd een waxkoordje wat je ook altijd gebruikt met naald en draad invlechten. en dan de bubbele lengte van de manen afknippen. dan pak je 3 strengen van de vlecht en vouw je het touwtje dubbel, zodat je een lusje bovenop krijgt, de 2 uiteinden leg je op de linker en rechter streng van het vlechtje en zo vlecht je het door. houd wel een goed lusje aan de bovenkant. maak je vlecht zo lang dat hij door de oorgaten van het vliegenmasker kan en weer terug bijna bij het lusje. maak dan een knoopje onderaan de vlecht met de touwjes en zorg dat dit stevig vastzit.
dan is de vlecht klaar en heb je nog een stuk touw over aan de onderkant van de vlecht, nu kan je de vlecht dus door de opening bij de oren heen halen en die overgebleven touwjtes vastknopen aan het lusje. als je touwtje te lang is kan je een stukje afknippen.

ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd, altijd lastig met vlechten :'). zo doe ik het ook met welsh a pony's die voor de wagen staan. helpt perfect.
zorg wel dat je hem door middel van een strikje vastmaakt want dan kan je hem ook weer makkelijk loskrijgen, gaat zo lastig met een dubbele knoop haha!

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:29

niet alle reacties gelezen maar hier ook Welsh A tjes met kleine oren, ze krijgen meestal de halster af als deze gevoerd is met fleece of een ander glij-stofje. gewoon niet gevoerde halsters blijven hier beter om.
Hier ook geen vliegenmaskers maar wel een field relief netje tegen het verbranden.
Als ik het goed zie op de foto heb je een hh halster met fleece, die heb ik ook liggen maar die blijft nog geen 5 minuten om.
Het nu eentje van de xs collectie van prémiere maatje shet en die past en blijft meestal aan

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:35

En zijn neus insmeren met factor 50 zonnebrand. Is het beschermd, maar heeft hij geen "last" van vliegenetjes en dergelijke. Blijkbaar vind hij het vliegennet nou eenmaal niks. Dan ga je dit probleem blijven houden. Ookal maak je hem met veters door de manen vast, hij vind wel een manier. Dan hangt straks je vliegennet los aan zijn manen omdat die veter er nog aan vast zit, nee dat is lekker.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:38

De B-pony van onze dochter kreeg vroeger ook alles van zijn hoofd, totdat we er een halsriem bij om deden, en dan ook door de keelriem van het halster. Nooit weer halster af gehad. :)*

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:50

Zo'n koeien halsband om doen en daar het masker aan vast maken?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:11

Joyce, ja ik heb de maat die jij had aangeraden. Zou Bambi dan de maat kleiner wel passen die bij Roos niet paste ? Ik vind hem vrij goed zitten die ik nu heb. Ik hou alleen een stuk klitterband over, maar die vouw ik dubbel. En t neusvlapje is wat lang, maar is dit nou echt een probleem ??

Deze foto gister gemaakt:
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:23

Nee, die hele kleine maat gaat écht niet passen, ik zal nog eens kijken want ik heb hem nog liggen (gloednieuw, maar was te laat met terugsturen), maar volgens mij is hij zelfs voor cup en ot te klein. Maar mocht je het echt willen, mag je die natuurlijk passen. Maar 't lijkt me echt sterk hoor, dat dat zou passen.

Zo zit'ie bij Roos ook ongeveer. Ja, neusflap is idd íetsje ruim, maar dat maakt niet zo veel uit, en ja, klittenband had íetsje hoger op de kaak mogen zitten.

Zo'n koeienhalsband is ook wel een idee. Die gebruik ik altijd bij het inspannen, dan heeft ze het menhoofdstel al in en dan zet ik haar vast aan zo'n halsriem.

liedjuh2 schreef:
En zijn neus insmeren met factor 50 zonnebrand. Is het beschermd, maar heeft hij geen "last" van vliegenetjes en dergelijke. Blijkbaar vind hij het vliegennet nou eenmaal niks. Dan ga je dit probleem blijven houden. Ookal maak je hem met veters door de manen vast, hij vind wel een manier. Dan hangt straks je vliegennet los aan zijn manen omdat die veter er nog aan vast zit, nee dat is lekker.

Ik zal en kan niet voor TS spreken, maar als ik voor mezelf spreek....... vind mijn merrie het insmeren ook maar 3x niets. Ik doe het wel, als we gaan rijden. Maar dan nog, zet ik haar in de wei als ik haar heb ingesmeerd, dan gaat ze net zo lang door 't gras en water en over haar lichaam schuren, tot die troep eraf is. Daarbij krijgt ze daar ook vaak weer velletjes en irritaties van, omdat er ook zand en stof aan blijft plakken, en dan heeft ze vaak haar neus alsnog kapot. Mijn pony's staan zo goed als aan huis, op 2 min. loopafstand. En ik kom vaak wel 3 tot 5x per dag, maar niet áltijd. Het is voor mij dan ook echt geen doen om iedere dag 3x of vaker te komen om enkel ff een neusje in te smeren...... vandaar dat ik toen bewust voor zo'n kap heb gekozen.

Zou ik alleen een neusnetje gebruiken, dan weet ik zeker dat ze het stukje wit/roze boven 1 van haar ogen ook zal verbranden. Daar zit nl. in de zomer ook weinig tot geen haar, net als haar neusje. en het helpt ook lekker tegen de vliegen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:28

Ik heb hierboven in begin post al geschreven dat insmeren niet de optie is, ze vind het vreselijk! En ik vind het dan vreselijk om het te doen want ik wil haar niet 'kwellen' ik denk dat het spul brand want ze kan enorm heftig erop reageren.

Ik zat trouwens te denken zou het misschien helpen als ik een extra stuk klitterband, op t masker zet bij de kaak ? dat hij dus echter breed bevestigd kan worden... ?

En graag als je foto wilt maken van masker bij Cup en Ot. :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:01

Zonnebrandcreme brandt niet :n

inderdaad het klittenband echt goed strak doen, halster er overheen en dan ook strak (maar niet knellend)
en anders misschien een ander model met neusflap proberen?
Kun je niet een netje aan haar graasmasker maken?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:09

Wij hadden een kalverband, die is wat smaller maar 't werkte perfect. :D niets vervelender dan iedere keer weer je spullen op te moeten zoeken of je pony door het dorp te zien denderen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:47

ik heb het ook. Stond er op te kijken pony masker op komt de wei in briest wat schuift met zn neus
over de grond stapt op de neusflap en flop masker af. Die van cashel heb ik in 2 maten 1 maat past wel
daar past het klitteband ook mooi. De andere is net als bij die van jullie een tikkie te groot.

Nu hebben mijn welshen wel een iets groter hoofd maar zou toch een maatje kleiner proberen?

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:19

Ik ken het, heb precies hetzelfde. Klein koppie, kleine oortjes. Wat bij mij goed werkt is een kleine vlecht achter de oren maken en een touwtje door masker/halster en de vlecht halen en goed vast knopen zodat er geen beweging mogelijk is. Werkt perfect!