Verzorgpony overkopen... maar voor hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara1991

Verzorgpony overkopen... maar voor hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:30

De eigenaar van mijn verzorgpony gaat "reorganiseren".

Hij wil 2 pony's kwijt en er 1 grotere voor terug voor zijn dochter.
Nu is het zo dat ik de enige ben die iets met Binkie doet, zo is het ook afgesproken.
Maar nu voelen jullie hem waarschijnlijk al aankomen, Binkie is een van de twee die weg moet.
Ondanks dat ik ook veel voor de andere pony's doe en dan dus ook zou vertrekken kost Binkie hem eigenlijk alleen maar geld, logische keuze dus.
De pony's gaan naar een manege en de eigenaar krijgt er een grotere voor zijn dochter voor terug.

'Mijn' pony naar een manege mag natuurlijk niet gebeuren dus de keuze is snel gemaakt.

Ik heb al langere tijd in mijn hoofd zitten Binkie over te nemen zodra "het tijd zou zijn" en die tijd lijkt nu aangekomen.

Het punt is nu echter, wat wil ik er voor geven. Mij is hij uiteraard heel veel waard, maar de marktwaarde zal niet zo hoog liggen gok ik.
Even in het kort een paspoortje:

Binkie
6 jaar (geboren 7 mei 2007)
Stokmaat rond 1.25
Geen ras
Geen stamboom, ouders beiden geen ras
Geen paspoort
Geen chip
Nooit ingeënt
Op zijn 3e heel ziek geweest, geen diagnose gesteld, maar oa 4 dagen zwaar atactisch geweest. Is niet teruggekeerd. Verder nooit ziek of kreupel geweest.

Verder leuke pony om te zien. Kan best geinig bewegen.
Ingereden, maar niet veel meer dan dat.
Beleerd in het enkelspan.
Verkeersmak
Braaf, wel wat nerveus.

Uitgebreid verhaal. Ik zal nog even wat foto's bijvoegen.

Hier was hij 4,5
Afbeelding

Dit was april 2013
Afbeelding

Winter 2012
Afbeelding

Heb de eigenaar aan de telefoon gehad, afgesproken dat we het even laten bezinken en dat we volgende week om tafel gaan.
Nu ben ik wel benieuwd naar de mening van de bokkers...

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en een reactie zou leuk zijn :))

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:34

Zijn zijn ouders bekend? Ookal zijn ze geen ras?
Verder zou ik zoiezo niet meer als 800 geven, de markt ligt inderdaad zéér laag..

Chip is overigens verplicht, dus als je hem hebt overgekocht wel meteen in orde maken :j Misschien kan je de kosten die je nog moet maken (chip, enten, maand later opnieuw enten) aftrekken van het bedrag dat je in je hoofd hebt? :)
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 26-08-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:37

Geen paspoort/chip? Dat is lastig en die kosten + basisvaccinatie zal de koper dus nog moeten maken of van de prijs af moeten. Vervoer per trailer mag in elk geval niet zonder paspoort/chip en verder moet er bij controle ook paspoort getoont kunnen worden. Boetes voor wie dat niet kan zijn behoorlijk en dat zal een manege niet leuk vinden (en die lopen ook grotere kans op controle). Mits deze pony geschikt is voor jonge/onervaren ruitertjes is het een ideale maat en leeftijd voor een manege. Maar met de winter voor de deur en de markt op zijn gat is de prijs vrij laag. Komt nog bij dat pony meer menervaring dan rijervaring heeft en dan denk ik dat je met 500 wel aardig netjes zit qua wat de manege er voor zou willen geven.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:38

LOLLYYwood schreef:
Zijn zijn ouders bekend? Ookal zijn ze geen ras?
Verder zou ik zoiezo niet meer als 1000 geven, de markt ligt inderdaad zéér laag..

Chip is overigens verplicht, dus als je hem hebt overgekocht wel meteen in orde maken :j Misschien kan je de kosten die je nog moet maken (chip, enten, maand later opnieuw enten) aftrekken van het bedrag dat je in je hoofd hebt? :)

1.000 euro :wow:

lijkt me wat veel. Ouders zijn mij wel bekend ja.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:38

€1000,-?! :? Nee markt ligt echt op zijn gat ik zou tussen de €300,- & €500,- gaan zitten. Daarbij heb je al die tijd vol liefde voor hem gezorgd dat mag imo ook wel meewegen hieraan. ;)

Daarbij zijn er een hoop dingen die de eigenaar niet heeft gedaan en die jij straks wel moet doen als hij bijvoorbeeld op stalling gaat of iets dergelijks. :) Laat je iig niet bezeiken!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:40

Sorry, was er met mijn hoofd niet bij en we zijn hier thuis bezig over soortgelijke situatie maar dan van een vriendin, en met zodanig te praten typ ik wel eens wat ik zeg :')

edit: als ik jou was zou ik zoiezo niet té hoog gaan, pony (en eigenaar) is met veel zaken niet in orde, en die kosten zal ofwel jij moeten maken, ofwel de eigenaar nog := laat je inderdaad niet bezeiken :)

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:43

tamary schreef:
Geen paspoort/chip? Dat is lastig en die kosten + basisvaccinatie zal de koper dus nog moeten maken of van de prijs af moeten. Vervoer per trailer mag in elk geval niet zonder paspoort/chip en verder moet er bij controle ook paspoort getoont kunnen worden. Boetes voor wie dat niet kan zijn behoorlijk en dat zal een manege niet leuk vinden (en die lopen ook grotere kans op controle). Mits deze pony geschikt is voor jonge/onervaren ruitertjes is het een ideale maat en leeftijd voor een manege. Maar met de winter voor de deur en de markt op zijn gat is de prijs vrij laag. Komt nog bij dat pony meer menervaring dan rijervaring heeft en dan denk ik dat je met 500 wel aardig netjes zit qua wat de manege er voor zou willen geven.

Pony zal waarschijnlijk nog even kunnen blijven staan tot ik een ander mooi huisje voor hem heb.

Ik denk opzich niet dat ik hoef te 'concureren' met de manege wat de prijs betreft.
De eigenaar weet opzich wel wat ik allemaal doe/gedaan heb en heeft ook gezegd dat ik sowieso voorrang krijg.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:44

ik zat idd ook aan max 500 te denken...
pony heeft geen papieren , afstamming onbekend
en misschien kun je nog geregeld krijgen dat huidige eigenaar de kosten voor chippen en enten op zich neemt
voor dat geld heb je er een leuke pony aan

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:50

Jeetje wat gaan jullie al hard haha.

Ik dacht al 1.000, je hebt gelezen dat het maar een ponytje is he :+

Ik zal zelf de kosten voor het paspoort etc wel maken. Ik had al bedacht dat zeker in de prijs mee te laten wegen, maar dat van de waarde aftrekken is ook wel een idee.
Ik ga me niet laten bezeiken :o

Nouja afstamming is mij wel bekend. Ik heb zijn moeder verzorgd, de hengst zelf in- en bijgereden en de ouders van de hengst ken ik ook persoonlijk (en ook gereden). Dus ik ken zijn afstamming wel. Maar dat zijn ook gewoon simpele huis tuin en keuken pony's.
Zit wat welsh en ietssiepietsie hackney in. Verder kan het van alles zijn.

_Silke

Re: Verzorgpony overkopen... maar voor hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:54

Ik vind rond de 400 een redelijk hoed bedrag hoor.
Maarja, de kosten kunnen flink oplopen moest'ie een keer ziek zijn en dan een keer de hoefsmid,tandarts,etc.
Het kopen is niks, maar het onderhouden ;)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:54

Dat aftrekken van de prijs vind ik echt een goed idee en iets wat de eigenaar ook wel 'moet' toegeven vind ik. :j het moet zoiezo in orde gemaakt worden, ik had gewoon een niet-oplettend moment :+

Wel leuk dat je je vz-pony gaat overkopen, de moment dat je het geld afgeeft en je hem je 'eigen' pony kan noemen is echt een geweldig gevoel. _/-\o_ Heb dit 2x voorgehad :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:55

Het is een leuke pony. Wel/geen papier zegt niet veel.
Dat hij licht betuigd en beleerd is des te meer. Brave kinderpony's liggen - relatief - goed in de markt.
Op 500 zou ik wel rekenen... al is het nog altijd zo dat 'wat de gek er voor overheeft' de prijs bepaalt.
Geen chip is idd niet zo als het hoort, maar ik denk dat dit de verkoop niet in de weg zal staan. (kosten rond de 80,-?)

Mijn vraag aan TS is, of het nu wel de juiste pony voor je is. Het is natuurlijk heel verleidelijk om je verzorgpony te kopen.
Voor een karretje rijden is leuk, maar voor de meeste paardenliefhebbers, heeft o.h.z. rijden wel een echte meerwaarde.
Goed dat jullie samen er een gesprek over hebben. Ik wens je veel wijsheid toe.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:08

@ Silke: klopt, dat zeg ik zelf ook altijd. Ik weet wat het inhoud een pony te hebben. Ik heb altiijd alles zelf betaald voor de pony behalve het voer en de da.
Ik ben zelf paraveterinair dus ik weet ook wat dierenartsbehandelingen en kosten inhouden.

@ Senna: Ik klim er sporadisch wel eens op maar ik rij inderdaad meestal voor de wagen, ga wandelen, longeren of aan de hand aan het werk.
Ik vind het jammer dat hij niet 10 cm groter geworden is en dat ik er niet echt op rijden kan.
Maar ik heb de pony zelf gefokt en opgeleid. Alles wat hij kan en weet heb ik hem geleerd.
Het is gewoon mijn vriendje en die wil ik graag in mijn leven houden.

Het is opzich een brave pony, maar het kan ook wel een boefje zijn.
Verder is hij vrij nerveus en wat angstig voor harde geluiden en onverwachtte bewegingen (als een vreemde oppeens de stal ingelopen komt bijvoorbeeld).
Dan is zijn eerste reactie vaak "weg hier!", nu kan ik hier wel mee omgaan en hij vertrouwd mij ook wel voldoende om toch enigzinds rustig bij mij te blijven, maar of dit een geschikte eigenschap is voor een kinderpony?
Hij kan zich op dat soort momenten echt een beetje afsluiten en duurt het soms even een momentje voor je tot hem door kan dringen.

Naast Binkie heb ik een andere pony waar ik op rij. Heb ik 6 dagen per week tot mijn beschikking.
Mocht dit in de toekomt over gaan is er vast wel weer iemand anders op zoek aan een bijrijdster gok ik.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:16

jeejtje ik had ook 1000 in gedacht hoor :P
Ziet eruit als een leuk ponytje, is ohz en voor de wagen toch? Dan vind ik 500 echt weinig.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:19

Ohz is het gas geven (galop gaat op stemcommando), remmen en links en rechts. Daar houd het wel op.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:29