Friese merrie ineens erg vervelend op poetsplaats

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsmini

Friese merrie ineens erg vervelend op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:34

Sinds twee weken vertoont mijn Friese merrie van 8 jaar erg vervelend gedrag met poetsen en met opzadelen. Nu begin het de ene keer, direct nadat ik haar op de poetsplaats heb gezet, en de andere keer zodra ik met het zadel aan kom lopen. Dan begint ze te zenuwachtig te drentelen, en soms gaan zelf de oren in de nek. Soms dan vindt ze het zo spannend, dat ze begint te mesten. Zodra ik haar heb aangesingeld is het gedrentel over, en blijft ze gewoon stil staan. Ik dacht eerst aan zadeldwang. Maar zodra ik haar in de stal zet om de poetsen en op te zadelen, dan is er niks aan de hand.

Ik vindt het vooral erg vervelend, omdat het mijn band met haar verstoort. Ik vindt het vervelend om boos op haar te worden, en om haar af en toe een corrigerend tik te geven. Het boos worden en een tik uitdelen helpt overigens niet, het maakt het alleen maar erger. Daarom negeer ik het vervelend gedrag al een aantal dagen, maar het lijkt niet beter te worden.

Kon ze af en toe maar praten, dan kon ze mij vertellen wat er aan de hand is. HELP :(

mingming

Re: Friese merrie ineens erg vervelend op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:12

Kan er iemand anders op het terrein waar je paard staat? Heeft iemand haar een keertje meegenomen erheen en is er toen iets gebeurt?

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:24

Is er misschien iets veranderd aan de poetsplaats, spullen die anders staan oid?

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:52

Er is daar iedere dag controle, lijkt mij niet dat iemand haar heeft gepakt.. Er is ook niks veranderd .. Ze heeft wel een aantal weken geleden een beetje ruzie met de hoefsmid gehad op die plek.. Toen wou ze ook niet stil staan.. Hij komt donderdag weer, dus ben benieuw hoe ze het doet..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:57

Lastig... mijn merrie wil op een van de poetsplaatsen ook absoluut niet stil staan. Ze staat er continu te raspen, stampen, steigeren, trappen, mesten, briesen, etc. Ik werd er knettergek van en geen enkele methode sloeg aan. Nu poets en zadel ik haar op een andere poetsplaats, daar is niets aan de hand. Ik denk dat het met die van mij te maken heeft dat ze op de poetsplaats waar ze zo onrustig is minder zicht heeft. Het is een wat donkerdere ruimte met laag plafond, en doordat overal tegeltjes zitten zal het er ook anders klinken dan op de andere poetsplaatsen. Ze stond er voorheen wel vrij rustig, maar het werd steeds erger en erger.

Als ze in de stal wel rustig staat, zou ik haar een tijdje daar op zadelen. Als ze dan na verloop van tijd ook onrustig wordt, dan weet je of het te maken heeft met de plek of met "het ritueel van opzadelen etc."

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 22:17

Inderdaad ik heb precies hetzelfde met Wieke.. Alleen bij mij staan ze buiten op een poetsplaats.. Ik ga het voorlopig maar even binnen proberen..

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 12:24

De hoefsmid is net geweest, en ze was wel een beetje vervelend.Maar niet zo vervelend als normaal. Ik poets en zadel haar al een aantal dag op in de stal. En dat gaat goed. Ga het binnenkort nog maar een keertje buiten proberen, even kijken wat ze gaat doen.