Hoe zit het met het groeten bij het springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindeBloesem

Hoe zit het met het groeten bij het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:17

Hoii,

Heb binnenkort springwedstrijd voor de 1ste keer alleen moet je in stap, draf of galop binnenkomen? Hoe zit het met het groeten als je binnen bent?

Alvast bedankt!

danique998

Re: Hoe zit het met het groeten bij het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:20

Ik kom meestal in galop binnen gereden. En rijd dan een rondje en dan zet ik haar halt midden voor de jury en dan groeten.

xIrisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:27

Ik kom meestal in draf binnen rijden,en dan rij ik ook een rondje en dan stop ik midden voor de jury en dan groeten. Haha sorry danique998 me bericht lijkt nogal op jou alleen kom ik in draf binnen :D

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:27

Maak ieder geval niet de fout om door de startlijn te rijden richting hindernis 1 voor dat je begint, anders mogen ze je diskwalificeren, omdat je vervolgens aanrijdt. Binnen komen in welke gang ligt er veel aan wat voor soort paardje je hebt. Bij de jongere paardjes doe ik het vaak in draf en langs de hindernissen rijden,zodat ze de hindernissen goed kunnen bekijken van te voren, mijn ervarener paardje gewoon in galop en misschien nog langs de engste/moeilijkste hindernis. Groeten doe ik met de neus van mijn pony richting de juryleden en kijk dan even goed of ze mij hebben zien groeten, zo ja rij ik aan.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:30

nooit gedaan maar voor indruk kan je een mooi krachtig rondje in galop doen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:30

In de bb en b is het vaak zo dat je al in de ring mag rondrijden als degene voor jou met zijn/haar parcours bezig is. Is diegene klaar let dan goed op of je de bel hoort. Dat is het teken dat jij mag starten. Dan aangalopperen richting de jury rijden halthouden en groeten. Vervolgens weer aangalopperen en je parcours starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:33

Moonlight17 schreef:
Maak ieder geval niet de fout om door de startlijn te rijden richting hindernis 1 voor dat je begint, anders mogen ze je diskwalificeren, omdat je vervolgens aanrijdt.

Dit vraag ik me af. Als ik het goed heb, gaat na het groeten toch pas de bel? Dan kunnen ze je voor de bel niet diskwalificeren toch? Het is al even geleden dat ik gesprongen heb hoor, ben er niet helemaal zeker van.

Wat wel zo is, is dat in de B het binnenkomen en halt/groet een cijfer krijgt, dus gewoon netjes binnenkomen in draf of galop, halthouden en groeten, en dan netjes wegrijden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:35

Is mij in de B klasse 2x overkomen dat de bel al ging voordat ik gegroet had. Was wel een heel aantal jaar geleden, daar was ik ook wat jonger.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:36

Dat klopt. Pas als het startsein gegeven is moet je niet meer door die lijn rijden. Diskwalificatie zal ook niet gebeuren, ik denk dat je uitsluiting bedoelt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:37

Scum schreef:
Dat klopt. Pas als het startsein gegeven is moet je niet meer door die lijn rijden. Diskwalificatie zal ook niet gebeuren, ik denk dat je uitsluiting bedoelt.

Had ik het nog goed in mijn geheugen!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:39

Ik weet het ook niet precies. Meestal rijd ik al in de ring als de andere nog bezig is, als die ander de ring uitrijd mag ik dan al meteen groeten? Of pas nadat ze de scores van haar hebben opgenoemd, en groeten voor of na de bel?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:44

Als je een beetje bij de jury blijft zie je snel genoeg wanneer ze naar jou kijken zodat je kunt groeten.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:45

Ik weet nooit of ze dan kijken van: Wat doet zij nou of van Oke je mag groeten hihi

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:49

Je kunt ook goed luisteren naar de omroeper, die zegt wie er in de ring is. "En dan nu in de ring:..." Dan netjes groeten en starten als de bel klinkt.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:10

Dat zeggen ze altijd pas na hindernis 1 hier ofzo! Ahh super verwarrend haha

LindeBloesem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 18:04

En hoe zit het met het afgroeten dan bij het springen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:07

Afgroeten doe je niet bij het springen!
Dit kost alleen maar extra tijd en hoort niet.

Bij veel wedstrijden krijg je trouwens al de bel voordat je groet, om alles sneller te laten verlopen qua tijd.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 28-08-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:07

Afgroeten hoeft niet. Ik reed altijd even rond in galop, liet me paard enge hindernissen bekijken en groette vervolgens de jury. Groeten hoeft alleen maar in de B overigens

LindeBloesem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:03

Okee bedankt voor de reacties!!

PaloohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:06

ik rijd nu in de bb. wij rijden met zn 2e in de bak. als de vorige bezig is mag ik vast wat rondstappen/draven. dan gaat de bel en rijd ik aan in gallop.

cheyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 02:50

galop of draf binnekomen. heb wel gehoord dat de jury galop prefereert. en stilstaan voor de jury en groeten. Begin Niet vor de bel anders word je gediskwalificeerd |o (meestal)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:31

Diskwalificatie dus niet, dat had ik hierboven al beschreven.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:44

Groeten hoeft ook in de klasse B toch niet meer? Het staat iig niet meer als onderdeel op het protocol...
Ik doe het 9 van de 10 keer wel, maar soms 'krijg je er de kans niet voor' omdat er al gebeld wordt voordat je goed en wel in de ring bent. Ook afgroeten doe ik meestal wel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:31

Ik heb nog nooit iemand zien groeten op jumping om eerlijk te zijn.:+ Je mag ook gewoon zelf kiezen in welk tempo je binnen komt, de meeste rijden dan in draf naar de 'enge' hindernissen toe om hun paard die even te laten zien tot ze zelf mogen starten.

Maar ik heb natuurlijk geen idee hoe dat in Nederland zit.:')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:34

Groeten is in alle klasses verplicht! Hiermee geef je als ruiter te kennen dat je akkoord gaat met de omstandigheden en het reglement in acht neemt. Of er wel of geen punten voor gegeven worden doet daar niets aan af...

Ik zie het liefste een ruiter die actief aangereden komt en recht voor me halthoud en groet. Of dat aanrijden in draf of galop is maakt me niets uit. Daarna aangalloperen en richting startlijn en hindernis 1. Ook als de bel al gegaan is hoort het groeten er nog bij, maar denk er dan wel aan dat de tijd 45 seconden na het luiden van de bel gaat lopen (dus dan niet nog uitgebreid rond rijden door het parcours).

Starten voor de bel levert uitsluiting op voor de desbetreffende rubriek, al zullen de meeste juryleden nog wel even snel aan de bel gaan hangen als ze dit aan zien komen.
Diskwalificatie betekent dat je met geen enkel paard aan geen enkele rubriek op de wedstrijd meer mag deelnemen en alle gewonnen prijzen moet inleveren, dit is dus iets heel anders dan uitsluiting en wordt eigenlijk alleen gedaan bij wreedheid of andere grove overtredingen. En daar hoort per ongeluk voor de bel starten zeker niet bij ;)