Betaling via buitenlandse overschrijving, vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyDB

Betaling via buitenlandse overschrijving, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 02:49

Misschien kan iemand me een idee geven hoe je zoiets het veiligst oplost.

Een vriendin van me, hier in de VS, heeft interesse in een paard van een privé persoon in Nederland.
Indien ze beslist, zal dat via video zijn en natuurlijk een goede veterinaire keuring, maar ze zou het paard niet in persoon bezoeken.

Ze vraagt zich af hoe ze toch met voldoende zekerheid het bedrag op de verkopers rekening kan overmaken en uiteindelijk niet zonder paard belandt.
Is dat iets dat via de transporteur geregeld kan worden, waar deze als tussenpersoon fungeert voor de betaling?

Andere suggesties eventueel?

Dankuwel.

HippoLogic

Re: Betaling via buitenlandse overschrijving, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 03:06

Veiligst? Gewoon even gaan kijken en het haar zelf laten regelen. Als je zoveel geld wil uitgeven (ik denk alleen al aan vervoer en quarantaine kosten) kun je ook even gaan kijken. Ook vanuit de VS. Of jij betaalt het paard voor haar en regelt het vervoer. ;)

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 03:13

Haha, precies klopt HippoLogic, maar werkomstandigheden laten haar momenteel niet toe alles te laten vallen en eventjes heen en weer te gaan, dat zou ze later op het jaar wel kunnen doen, maar 't is best mogelijk dat tegen die tijd het paard reeds verkocht is.

Ik kan dat paard wel betalen & vervoer regelen, maar de vraag blijft dezelfde, ik ben ook niet in Nederland op dit moment en kan ook niet op één, twee, drie eventjes vliegtuig op & terug :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 06:11

Oja ik zie dat je in New Jersey zit. Tja ik weet het eigenlijk niet.

Iets (en vooral levende have!) kopen van een privé persoon in een ander land is en blijft riskant. Je kunt de persoon zoveel mogelijk googlen, referenties vragen en ook echt nabellen, maar als je de vraag eens omdraait:
"Welke stappen ben je (is zij) van plan daadwerkelijk te ondernemen als ze het paard betaalt en het komt nooit aan?"

Je zou een intercontinentaal paardentransportbedrijf kunnen benaderen met deze vraag, maar ik denk dat zij alleen transporten beheren en niet de aankoop.

Ik denk dat je (ze) het beste een bekende de transactie kan laten doen. Een video = een video, maar je wilt zeker weten dat het paard ook echt bestaat en te koop is. En dat de DA ook onafhankelijk is.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 07:52

Hiervoor kun je een tussenpersoon inschakelen, deze zal wel een bepaald procent zelf willen behouden. (Niks is gratis). Je maakt het geld aan de tussenpersoon over, en deze regelt het met de desbetreffende persoon. Vanuit hier kun je dan dus ook eisen stellen, hoe de tussenpersoon moet handelen e.d.
Voor vragen zou je eens met een bank kunnen bellen, of op internet wat speurwerk verrichten. Ik zou het zelf nooit rechtstreeks overmaken, je staat compleet machteloos vanaf die afstand, en om nu zo goedgelovig te zijn....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 09:14

Ik zou hetook via een officieel tussenpersoon doen. Kost wat maar dan heb je veel meer zekerheid. Heb jij geen NL kennissen met paardenervaring die dit zouden kunnen doen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:16

Ik denk dat een tussen"persoon" inderdaad de beste oplossing is. Waarschijnlijk kan het vervoersbedrijf deze taak op zich nemen. Je vriendin betaald het vervoersbedrijf, vervoersbedrijf betaald privepersoon bij het ophalen van het paard. Bij een gerenomeerd vervoersbedrijf zal dit geen problemen opleveren.

Verder is een betaling via creditcard toch ook altijd verzekerd? Je kunt ook overmaken op een creditcardnr vanuit je eigen creditcard?

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:24

Dankuwel iedereen. Had ik ook al gedacht dat ze best een 'agent' hier in de VS zoekt met Nederlands kontakten en deze een percentage betaalt, zodat hij/zij de zaken regelt.

Ze beseft ook het risiko hoor. Zelf zou ik het niet doen, tenzij het een grotere handelsstal met reputatie was en dan nog. Bij mijn laatste aankoop ben ik wel overgevlogen om er op z'n minst eventjes mee te rijden, maar ik begrijp haar situatie, ze vond een paard met zelfde bloedlijn als haar huidig paard, iets wat zich niet vaak voor doet en ze kan op dit moment niet eventjes vrij nemen.

Goed voorstel Angela, van creditcard naar creditcard, dat zal ik eens nakijken. Hier hebben wij ook zoiets als PayPal, maar 'k vermoed dat dit bij jullie niet zo populair is en ik weet niet zeker tot op welke bedragen deze garantie geven, ik zal dit eens uitzoeken.

Idd maradhja, indien het verkeerd loopt, staat ze vrijwel machteloos.