Ik zit in een vervelende situatie waarbij ik graag jullie advies wil inwinnen.
Begin mei kochten wij een shetland hengstje over van iemand uit de buurt. Hij vroeg er 75 euro, hij zou diezelfde week gechipt zijn. Hij klonk geloofwaardig, er was een stukje haar weggeschoren in de nek. De papieren zou hij doorsturen van zodra ze aangekomen waren.
Wij als niet paardenkenners wisten niet dat een hengstje nogal moeilijk handelbaar is, zeker voor kleine kinderen. De pony beet en steigerde en we konden er niks mee aanvangen. De vorige eigenaar kon hem niet terugnemen omdat hij hem apart moest zetten van zijn merries en dat stukje grond waarop hij stond niet meer beschikbaar was.
Iemand die we tijdens onze zoektocht naar een pony ook al hadden gecontacteerd en hun pony nog steeds beschikbaar hadden wouden de pony overnemen voor 75 euro en wij betaalden 750 euro erbij voor hun goed opgeleide ruin. We kregen er geen papieren bij, die zouden we krijgen van zodra we de papieren van de vorige pony hadden opgestuurd.
De weken verstreken en de papieren van de eerste pony kwamen maar niet aan. Inmiddels hebben wij van onze pony ook helemaal niks, we weten zelfs niet wanneer hij terug zijn prikje moet krijgen. Wij konden de vorige eigenaar niet bereiken, hebben van hem enkel een telefoonnummer. Dit nr stuurden we door naar de stal waar wij onze ruin kochten zodat zij hem misschien konden contacteren.
Nu blijkt dat de shetland hengst wel gechipt is, maar de chip nooit geregistreerd is. De stal waar wij onze ruin kochten eist dat wij 130 euro betalen om de chip te laten registreren, zoniet krijgen we geen papieren van onze ruin.
De vraag is nu wie verantwoordelijk is voor de kosten. Wij hebben de pony maar 1 dag gehad. Het lijkt mij logischer dat zij de pony registreren en de kosten doorrekenen aan de nieuwe koper. De hengst staat trouwens wel te koop met de melding dat hij gechipt is en een paspoort heeft. Volgens mij zijn die papieren dus al lang in orde, maar proberen ze geld bij ons los te peuteren alvorens de papieren van onze ruin te willen opsturen.
Wat doen we hiermee?
secricible
Geplaatst: 23-08-13 12:27
Een heel vaag verhaal, waarin door jullie nogal slordig gehandeld is eerlijk gezegd. Jullie hebben aangegeven een pony te hebben verkocht met chip, dus als deze nu niet geregistreerd is dan is het imo logisch dat jullie de kosten betalen. Eventueel kunnen jullie proberen de kosten weer te verhalen op de man waar jullie het dier van hebben gekocht. De papieren horen bij de pony te blijven, dus dat ze die achterhouden lijkt me niet juist..
Hoe het wettelijk zot weet ik niet, maar dit lijkt mij iig fatsoenlijk.
Rechtsbijstand verzekering?? Zoja... laat hun het uitzoeken. Je kunt ook vereniging eigen paard benaderen. zij kunnen je gedeeltelijk advies geven. Ben je lid.. dan kunnen ze je helpen.
Normaal gesproken is de gene die laat chippen verantwoordelijk voor de kosten inclusief registratie....betaal je niet ,dan volgt geen registratie.....overigens moet mij wel van het hart,dat het een beetje dom is ommet zo weinig kennis een shetje aan te schaffen....ze zijn niet zo groot,maar het zijn echt wel paarden.
Ik heb mijn veulen voor 2 jaar geleden laten chippen voor 35,- euro, dit was inclusief een paspoort! Die 130,- euro slaat dus nergens op, of is dat een papier voor een stamboom of zo?
JoyCiej007
Geplaatst: 28-08-13 01:48
dus je koopt 'zomaar een pony', voor de kinderen, zonder enige kennis van zaken? Tsja........................... klinkt misschien heel erg l*llig, maar had je huiswerk gedaan en had je er tenminste iets in verdiept......... Je koopt wel een levend dier hé, geen stuk speelgoed....
Zazou9
Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-13 21:46
Dat was inderdaad heel dom van ons. Qua papierwerk zit het heel raar in elkaar heb ik de indruk. Een hond of kat van eigenaar laten veranderen kost helemaal niks, bij paarden kost het blijkbaar meteen 130 euro.
We hebben inmiddels contact gehad met KNHS en de gegevens van de pony blijken te kloppen. Volgens hen zijn de vorige eigenaars ook verplicht de documenten mee te geven. Wij kunnen wel een nieuw paspoort aanvragen maar dit kost 175 euro...
Wij zijn niet diegene die de hengst hebben laten chippen, dat was de vorige eigenaar, maar die heeft nooit geregistreerd. Hoe bewijzen we dat hij voor de kosten opdraait? Rechtsbijstand hebben we denk ik niet (België) en vereniging eigen paard gaan we eens nakijken, aangezien we niet thuis zijn in de paardenwereld zijn we daar ook geen lid van.
Zorgen dat je zijn paspoort in handen krijgt,en een nieuwe chip laten zetten,kosten chippen 25,kosten registreren 35
Zazou9
Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-13 00:21
papagroom schreef:
Zorgen dat je zijn paspoort in handen krijgt,en een nieuwe chip laten zetten,kosten chippen 25,kosten registreren 35
Wow, dat is dan stukken goedkoper dan zij beweren. Dacht zelf ook dat het veel duurder was eigenlijk. Probleem is dat zij zijn paspoort niet geven als wij de registratie van de vorige pony (die zij van ons hebben overgenomen) niet betalen.
papagroom
Geplaatst: 29-08-13 00:30
Je kunt een nieuw paspoort aanvragen,het goedkoopste is het om dat te doen bij het productshap voor vlees en vee.ipv een rassen vereniging. Succes